Hotellien hinnat laskivat: Viiden tähden luksusta saa jopa 100 euron budjetilla

Koko maailmaa koettelevassa taloudellisessa taantumassa matkustamisesta on tullut entistä edullisempaa. Hotels.comin julkaiseman tuoreen Hotel Price Index –hotellihinnaston mukaan viiden tähden luksusta voi monissa kaupungeissa saada nyt vain sadan euron budjetilla per yö.

Jos matkabujettisi on rajallinen, mutta toivoisit silti reissulta normaalia enemmän hohdokkuutta, nyt on hyvä ajankohta matkustaa. Juuri julkaistun Hotel Price Index –hotellihinnaston (HPI) mukaan esimerkiksi Puolan pääkaupungissa Varsovassa, Italian Pisassa, Kiinan Kantonissa sekä Indonesian Balilla viiden tähden hotellihuoneen saa vain 100 eurolla per yö (ks. taulukko 1). Jos yöpymisestä on valmis maksamaan 50 euroa enemmän, vaihtoehtojen määrä kasvaa 37 kaupunkiin eri puolilla maailmaa. Suomalaisten suosimista kaupungeista viiden tähden hotellihuoneen saa 150 eurolla per yö esimerkiksi Barcelonassa, Berliinissä, Dublinissa ja Tukholmassa. Lisää tähtiä vain muutamalla eurolla Hotellien vertailu kannattaa, sillä pienikin lisäys hintaan saattaa parantaa hotellin tähtiluokitusta tuntuvasti. Esimerkiksi romanttisessa Roomassa keskihinta kolmen tähden hotellihuoneelle on 100 euroa, mutta neljän tähden huoneen saa jo 110 eurolla (ks. taulukko 2). Viiden tähden huone kaupungissa maksaa peräti 262 euroa. Noin kymmenen euron erotuksella kolme tähteä voi korottaa neljään myös Barcelonassa, Budapestissa, Dublinissa ja Edinburghissa. Lissabonissa, Istanbulissa, Marrakeshissa ja Oslossa neljän tähden hotellia etsivän kannattaa puolestaan harkita viiden tähden hotelleja – keskihintojen välillä on eroa vain parisenkymmentä euroa. Esimerkiksi Lissabonissa keskihinnan ero on 21 euroa: neljän tähden hotellihuoneen keskihinta on 88 euroa ja viiden tähden huoneen vastaavasti 109 euroa. Hotel Price Index -hotellihinnasto (HPI) perustuu Hotels.com-sivustolla tehtyihin varauksiin. Esitetyt hinnat ovat keskimääräisiä hintoja kahden hengen huoneelta per yö. Vertailun hinnat eivät ole hotellien listahintoja vaan asiakkaiden maksamia hintoja. Hinnaston vertailuun kuului 78 000 hotellia yli 13 000 kohteessa. Vertailua voi pitää merkittävänä, sillä Hotels.com on sekä asiakasmäärältään että listattujen hotellien määrällä mitattuna maailman johtavia varaussivustoja. Uusin HPI-hotellihinnasto vertaili hintoja viime tammikuusta kesäkuuhun verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon.