Hotellien hinnat laskivat vuoden alkupuoliskolla maailmanlaajuisesti 17 prosenttia

Globaali taantuma ja vahva euro ovat saaneet aikaan sen, että suomalaiset matkailijat löytävät nyt hotellihuoneita joka puolelta maailmaa edullisemmin kuin vuosiin. Hotels.comin Hotel Price Index -hotellihinnaston mukaan hotellihuoneiden keskimääräiset hinnat ympäri maailmaa ovat laskeneet 17 prosenttia.

Hotellien hinnat laskivat kaikilla mantereilla. Hintojen lasku oli hotellialan suurin hintojenmuutos Hotels.comin Hotel Price Index -hotellihinnaston (HPI) nelivuotisen historian aikana. Hotellihuoneiden keskimääräiset hinnat Euroopassa laskivat 16 prosenttia verrattuna edellisvuoteen. Hintojen lasku oli suurinta Latinalaisessa Amerikassa, missä hinnat laskivat 18 prosenttia. Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa nähtiin 17 prosentin hinnanlaskut, kun hotellit pyrkivät pitämään käyttöastetta yllä ja houkuttelemaan niin loma- kuin liikematkustajiakin. – Odotimme vuoden 2009 olevan dramaattisten hinnanlaskujen vuosi, ja tähän saakka olemme olleet oikeassa. Hinnat ovat laskeneet maailmanlaajuisesti 17 prosenttia. Valpas matkailija voi hyötyä siitä, että hinnat ovat nyt ennätyksellisen alhaalla, toteaa Hotels.comin pääjohtaja David Roche. HPI-hotellihinnasto perustuu Hotels.com-sivustolla tehtyihin varauksiin. Esitetyt hinnat ovat keskimääräisiä hintoja kahden hengen huoneelta per yö. Vertailun hinnat eivät ole hotellien listahintoja vaan asiakkaiden maksamia hintoja. Hinnaston vertailuun kuului 78 000 hotellia yli 13 000 kohteessa. Vertailua voi pitää merkittävänä, sillä Hotels.com on sekä asiakasmäärältään että listattujen hotellien määrällä mitattuna maailman johtavia varaussivustoja. Uusin HPI-hotellihinnasto vertaili hintoja tammikuusta kesäkuuhun verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon. Hinnat laskivat kaikissa Euroopan maissa Hotellien keskimääräiset hinnat laskivat eri puolilla maailmaa, ja esimerkiksi Euroopassa hinnat laskivat kaikissa tarkastelluissa maissa. Seitsemässä merkittävässä Euroopan maassa hinnat laskivat yli 20 prosenttia vuoden 2009 ensimmäisellä puoliskolla verrattuna vuoden 2008 vastaavaan ajanjaksoon. Näin suuri hintojen lasku nähtiin Iso-Britanniassa, Irlannissa, Norjassa, Itävallassa sekä Tsekissä, Puolassa ja Unkarissa. Ranska oli Euroopan maista ainoa, missä hinnat laskivat edellisvuoteen verrattuna vähemmän kuin 10 prosenttia. Monissa tapauksissa maksettujen hintojen laskua selittää euron vahvuus toisiin valuuttoihin nähden. Hintakehitys kertoo myös siitä miten paljon hotellit ovat joutuneet laskemaan hintojaan houkutellakseen asiakkaita. Euroopan suurin hintaromahdus tapahtui Irlannissa – Sveitsi pysyi kalleimpana Sveitsi oli Euroopan kallein maa vuoden 2009 ensimmäisellä puoliskolla. Vaikka sielläkin hinnat laskivat 158 euron keskihinnoista 12 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, oli tammi–kesäkuun välisenä aikana sveitsiläisten hotellien keskihinta peräti 139 euroa. Suurin hintojen lasku nähtiin Irlannissa, missä hinnat laskivat 26 prosenttia edellisvuodesta. Irlannissa on suhteellisen pienet kotimaan matkailumarkkinat, joten hotellit ympäri maata joutuivat leikkaamaan hintojaan rajusti houkutellakseen budjettejaan pienentäneitä ulkomaanmatkailijoita. Hinnat romahtivat vuoden 2008 keskiarvosta 108 euroa tämän vuoden vastaavan ajankohdan 80 euroon. Muita yli 20 prosentin hintojen laskuja nähneitä maita olivat Norja 24 prosentin, Itävalta 23 prosentin ja Iso-Britannia 22 prosentin laskulla verrattuna edellisvuoteen. Tarkastelussa mukana olleet kolme Itä-Euroopan maata Tsekki, Unkari ja Puola kokivat myös suuria hinnanlaskuja. Ne olivat samalla koko mantereen kolme edullisinta matkakohdetta. Tsekissä hinnat laskivat 21 prosenttia ja Unkarissa 23 prosenttia. Molemmissa maissa hotellien keskihinta oli 71 euroa yöltä. Puolassa keskihinta laski 23 prosenttia 73 euroon. Monte Carlo nousi Euroopan kalleimmaksi kaupungiksi Hotellien hinnat laskivat kaikissa Euroopan merkittävissä liike- tai vapaa-ajanmatkustuksen kohdekaupungeissa vuoden ensimmäisellä puoliskolla verrattuna vuoden 2008 vastaavaan ajanjaksoon. Monte Carlo oli Euroopan kallein kaupunkikohde. Keskimääräinen hinta hotelliyöltä kaupungissa oli 178 euroa. Geneve oli kaupungeista toiseksi kallein 171 euron keskimääräisellä hinnalla, vaikka kaupunki kokikin edellisvuoteen nähden 12 prosentin hintojen laskun. Dublin ja Barcelona kokivat kovimmat hintojen laskut, sillä molemmissa kaupungeissa hinnat laskivat 27 prosenttia verrattuna edellisvuoteen. Myös Budapestissa, Prahassa, Wienissä, Madridissa, Lontoossa ja Oslossa hinnat laskivat viidenneksen tai jopa enemmän. HOTEL PRICE INDEX LADATTAVISSA KOKONAISUUDESSAAN SIVUN ALAREUNASSA.