Hotellihintoja heiluttivat alkuvuodesta poliittiset tapahtumat ja luonnonmullistukset

Tänään julkaistu Hotels.comin Hotel Price Index™ (HPI®) kertoo, miten voimakkaasti alkuvuoden poliittiset levottomuudet ja luonnonkatastrofit ovat vaikuttaneet hotellihintoihin eri puolilla maailmaa. Maailmanlaajuisesti hotellien keskihinta nousi tammikuusta kesäkuuhun kolme prosenttia, mutta eri puolilla maailmaa oli nähtävissä jyrkkiä paikallisia nousuja ja laskuja.

Hotellien keskimääräisiin hintoihin vaikuttivat alkuvuonna myös valuuttakurssien muutokset sekä hotellihuoneiden liikatarjonta. Matkailijoille oli edelleen tarjolla suhteellisen edullista majoitusta, sillä hotellihinnat olivat keskimäärin vain kuusi prosenttia korkeammalla kuin vuonna 2004, jolloin Hotel Price Index aloitettiin.

Verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon hinnat laskivat ainoastaan Tyynenmeren alueella (-6 %). Muualla maailmassa hinnat olivat nousussa: Pohjois-Amerikassa neljä prosenttia, Euroopassa ja Latinalaisessa Amerikassa kaksi prosenttia ja Karibialla prosentin.

Arabimaiden levottomuudet laskivat hintoja myös naapurimaissa

Pohjois-Afrikan ja Lähi-Idän maissa tapahtuneet kansannousut saivat aikaan merkittäviä hotellihintojen laskuja paitsi levottomuuksista kärsineissä maissa, myös niiden naapurimaissa. Sekä lomailijat että liikematkustajat varoivat matkustamista alueelle.

Matkailijat käänsivät katseensa viime vuosien trendikohteiden sijaan perinteisiin Euroopan matkakohteisiin, ja kysyntä nosti hintoja huomattavasti esimerkiksi Espanjan aurinkorannoilla. Kaiken kaikkiaan hotellihinnat nousivat Euroopassa kaksi prosenttia.

Irlannin pahasti kärsinyt matkailu osoitti elpymisen merkkejä. Kuningatar Elisabetin ja presidentti Obaman paljon huomiota herättäneet vierailut lisäsivät matkailijoiden kiinnostusta maata kohtaan.

Japanin maanjäristys vaikutti koko Tyynenmeren alueen hintoihin

Hotellien keskihinta laski Tyynenmeren alueella alkuvuodesta kuusi prosenttia. Japanissa tapahtunut maanjäristys sekä sitä seuranneet tsunami ja ydinvoimalaonnettomuus romahduttivat Japanin hotellimarkkinat. Samalla japanilaisten matkailu alueen muihin maihin pysähtyi, ja hinnat laskivat kysynnän puutteen vuoksi koko alueella.

Poikkeuksen Tyynenmeren alueella teki Australia, jonka valuutta pysyi vahvana. Hintoja pystyttiin Australiassa jopa nostamaan liikematkailun ansiosta.

Hotellihinnat edelleen suhteellisen alhaisella tasolla

Australian tapaan esimerkiksi Brasilian, Ruotsin ja Sveitsin valuutoilla hotellejaan varanneet saivat nauttia suhteellisen edullisista hinnoista vahvan valuutan ansiosta. Näistä maista lähtöisin oleville matkailijoille erityisesti omien valuuttojensa kanssa kamppailleet USA ja Iso-Britannia olivat edullisia matkakohteita.

– Tänä vuonna poliittiset tapahtumat ja luonnonmullistukset ovat vaikuttaneet hotellihintoihin ympäri maailmaa poikkeuksellisen paljon. Alueellisista heilahduksista huolimatta on hyvä huomioida, että kaiken kaikkiaan hintataso on vähitellen toipumassa taloustaantumasta. Hinnat ovat kuitenkin matkailijan kannalta edelleen edullisella tasolla, sanoo Hotels.comin pääjohtaja David Roche.

– Hotellihintoihin vaikuttaa myös se, että eri puolilla maailmaa on työn alla lähes 6 000 uutta hotellia. Tämä lisäys tarjontaan toimii jarruna hintojen nousulle ja tarkoittaa siis hyviä uutisia matkailijoille.

Hotels.com Hotel Price Index on puolivuosittain julkaistava raportti, jossa tarkastellaan hotellihintojen kehitystä ympäri maailmaa. Raportin luvut perustuvat todellisiin asiakkaiden maksamiin hintoihin. Uusin HPI-raportti tarkastelee vuoden 2011 alkupuoliskoa verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon. Luvut perustuvat yli 125 000 hotelliin yli 19 000 kohteessa.

HPI-RAPORTIN KOKONAISUUDESSAAN VOI LADATA SIVUN ALAREUNASTA.

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelupyynnöt Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto (at) hotels.com tai soita viestintätoimisto AC-Sanafor 040 706 8021 tai 040 840 6368.

Hotels.com:

Lizann Peppard

v-lpeppard@hotels.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu lähes 140 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen yli 2,5 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista. Hotels.com valittiin German Institute of Service Quality -instituutin äänestyksessä tammikuussa 2011 parhaaksi kategorioissa “palvelu” ja “asiakasystävällinen internetsivusto”. Tällä hetkellä Hotels.com -sivustoja on maailmanlaajuisesti yli 85, mukaan lukien 33 sivustoa 24 eri kielellä EMEA-alueella. Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097.