Hotelliyön hinta New Yorkissa laski 22 prosenttia

Aiemmin huippukallis New York on tippunut maailman viidenneksi kalleimmaksi kaupunkikohteeksi, paljastaa Hotels.comin tuore Hotel Price Index (HPI®). Hinnat New Yorkissa laskivat viime vuonna 22 prosenttia. Pohjois-Amerikan hotellihintojen rajut pudotukset alkoivat kuitenkin loppuvuodesta tasoittua.

Sekä kotimaiset että ulkomaiset matkailijat hyödynsivät mahtavia tarjouksia, kun hotellien hinnat laskivat. Liikematkustuksen väheneminen vuonna 2009 tarkoitti hyviä uutisia vapaa-ajan matkustajille, sillä hotellihuoneet vapautuivat ja halpenivat arkipäivinä. Matkailijat huomasivat, että samalla rahasummalla saa enemmän vastinetta kuin ennen, ja luksushotellien varaukset lähtivät nousuun. Matkailijat valitsivat siis entistä hienompia hotelleja ja myös viipyivät pidempään ottaen täyden hyödyn parantuneesta ostovoimasta. Hotelliyön keskimääräinen hinta New Yorkissa oli 149 euroa, kun se vuotta aikaisemmin oli huimat 191 euroa. Matkailijat erityisesti Yhdysvaltain kotimaisilta markkinoilta sekä Tyynenmeren alueelta käyttivät hyväkseen viime hetken tarjouksia ja alennuspaketteja. Eurooppalaisten matkailijoiden määrä pysyi vakaana. Vuonna 2009 New Yorkiin avattiin myös uusia hotelleja ja Manhattanin hotellihuoneiden määrä kasvoi vuodessa 4000:lla. Tämän ansiosta matkailijoilla oli entistä enemmän mahdollisuuksia löytää edullinen huone. Vuoden loppupuolella huonehinnat alkoivat elpyä, mikä ilahdutti varmasti hotelliyrittäjiä – joskaan ei ehkä matkailijoita. Loppuvuodesta hintojen lasku Pohjois-Amerikassa enää 7 prosenttia Matkailijoiden maksamat hinnat Pohjois-Amerikan (Yhdysvallat ja Kanada) hotellihuoneista laskivat 7 prosenttia vuosien 2008 ja 2009 viimeisten neljännesten välillä. Hintojen lasku hidastui vuoden 2009 edetessä. Laskua oli edellisvuoden vastaaviin ajankohtiin verrattuna 16 prosenttia ensimmäisellä vuosineljänneksellä, 17 prosenttia toisella vuosineljänneksellä ja 13 prosenttia kolmannella vuosineljänneksellä. New Yorkin lisäksi maailman kymmenen kalleimman kaupungin listalle mahtui Pohjois-Amerikasta myös toinen kaupunki. Bostonissa hotelliyö maksoi viime vuonna keskimäärin 130 euroa, kun se vuotta aikaisemmin oli maksanut 12 prosenttia enemmän eli 147 euroa. Hotels.comin Hotel Price Index on säännöllinen tutkimus hotellihinnoista merkittävimmissä matkakohteissa ympäri maailman. Hotellien hintaindeksi perustuu Hotels.com-sivustolla tehtyihin varauksiin. Esitetyt hinnat eivät ole listahintoja vaan asiakkaiden todella maksamia hintoja. Uusin Hotel Price Index -raportti tarkastelee vuoden 2009 hotellihintoja verrattuna vuoden 2008 hintoihin.