Hotels.comin Hotel Price Index: Suomen hotellihinnat ovat lievässä nousussa

Hotels.comin Hotel Price Index (HPI®) kertoo, että matkailijoiden maksamat hotellihinnat kaikissa Pohjoismaissa ovat tasoittuneet. Suomessa hotellien keskihinta nousi kaksi prosenttia viime vuoden vastaavasta ajanjaksosta ja hotelliyö maksoi nyt keskimäärin 103 euroa. Suomi on silti edelleen Pohjoismaiden halvin maa. Tällä viikolla julkaistu tuore katsaus hotellihintoihin ympäri maailman tarkasteli erityisesti vuoden 2010 toista neljännestä.

Norjan Stavanger oli Pohjoismaiden kallein kaupunki ja hotelliyö siellä maksoi keskimäärin 136 euroa eli 10 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Stavangerin lisäksi myös Bergen oli kalliimpi kuin Pohjoismaiden pääkaupungit, vaikka esimerkiksi Tukholmassa hinnat nousivat 9 prosenttia 110 euroon ja Helsingissä 2 prosenttia 103 euroon. Norjan pääkaupungissa Oslossa hinnat nousivat 11 prosenttia 119 euroon. Kööpenhaminassa hinnat laskivat 5 prosenttia 113 euroon.

Ruotsissa hotellien keskihinta vuoden 2010 toisella neljänneksellä oli 106 euroa, Tanskassa 113 euroa ja Norjassa 123 euroa.

Tampere ja Kuopio nousussa, Jyväskylä laskussa

Suomen kaupungeista hintakehitys on nousujohteisinta Tampereella ja Kuopiossa, missä hinnat nousivat 8 prosenttia verrattuna edellisvuoteen. Helsingissä hinnat nousivat 2 prosenttia, kun taas Jyväskylässä ja Turussa hintakehitys oli laskusuunnassa.

Tampere oli 110 euron keskihinnalla Suomen kallein kaupunki. Helsingissä hotelliyön keskimääräinen hinta oli 103 euroa ja Kuopiossa 100 euroa. Turussa hinnat laskivat 91 eurosta 88 euroon ja Jyväskylässä jopa 9 prosenttia 101 eurosta 92 euroon.

Hotels.comin Hotel Price Index (HPI®) on säännöllinen tutkimus hotellihinnoista merkittävimmissä matkakohteissa ympäri maailman. HPI® eli hotellien hintaindeksi perustuu Hotels.com-sivustolla tehtyihin varauksiin. Esitetyt hinnat eivät ole listahintoja vaan asiakkaiden maksamia hintoja vuoden 2010 ensimmäisellä puoliskolla – erityisesti toisella vuosineljänneksellä.

Hotels.comin kansainvälinen laajuus – tarkasteltaessa sekä asiakkaiden että kohdemaiden määrää – tekee HPI®:sta yhden kattavimmista tarjolla olevista mittareista. Siihen sisältyy ketjuhotelleja, yksityisiä hotelleja sekä myös muita yöpymismahdollisuuksia, kuten esimerkiksi bed & breakfast -paikkoja.

Taulukko: Keskimääräiset huonehinnat ja muutokset pohjoismaisissa kaupungeissa vuoden 2010 toisella vuosineljänneksellä verrattuna vastaavaan ajanjaksoon vuonna 2009

Kaupunki   Maa KeskimääräinenhuonehintaQ2 2010 KeskimääräinenhuonehintaQ2 2009 Muutosprosentti
Stavanger Norja 136 € 124 € 10 %
Bergen Norja 128 € 127 € 1 %
Trondheim Norja 127 € 107 € 18 %
Oslo Norja 119 € 107 € 11 %
Kööpenhamina Tanska 113 € 119 € -5 %
Tukholma Ruotsi 110 € 101 € 9 %
Tampere Suomi 110 € 101 € 8 %
Göteborg Ruotsi 108 € 97 € 11 %
Helsinki Suomi 103 € 101 € 2 %
Kuopio Suomi 100 € 93 € 8 %
Malmö Ruotsi 92 € 87 € 5 %
Jyväskylä Suomi 92 € 101 € -9 %
Turku Suomi 88 € 91 € -3 %

HOTELS.COMIN HOTEL PRICE INDEX ON LADATTAVISSA LIITETIEDOSTONA SIVUN ALALAIDASSA.

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelu Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto@hotels.com

Aino Ruikka

aino.ruikka(at)acsanafor.fi

358 40 706 8021

Sanna Aaltonen

sanna.aaltonen(at)acsanafor.fi

358 40 840 6368

Kate Hopcraft

khopcraft(at)hotels.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu yli 120 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen jo 1,8 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista. Hotels.com voitti Webuser-lehden jakaman Gold Award -palkinnon parhaana hotellivaraussivustona helmikuussa 2009. Tällä hetkellä Hotels.com-sivustoja on maailmanlaajuisesti yli 70, mukaan lukien 31 sivustoa 24 eri kielellä EMEA-alueella. Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon 358 10 808 097.