Hyönteistietoa matkailijalle

Oy Transmeri Ab:lla on monipuolinen valikoima karkotteita erilaisten haitallisten ja harmillisten hyönteisten karkottamiseen ja torjuntaan. Huolellinen matkailija varaa matkalle tarpeelliset karkotteet hyönteisten varalle. Myös luteet ja torakat tulevat entistä useamman mukana kotiin. Transmerin kuluttajaneuvoja Tarja Ahosen tärkeät vinkit, joihin kysytään useasti neuvoja.

Hyttyset, mäkäräiset, paarmat

Autan-valmisteet sisältävät ikaridiinia, joka sekoittaa hyönteisen suuntavaiston tappamatta sitä. Autan-valmisteita on saatavana puikkona, aerosolipakkauksena ja suihkeena. Paarmat ja hyttyset eivät tule iholle, jos siinä on Autan-valmistetta.

Hyttysiä ja mäkäräisiä karkotetaan sivelemällä puikosta Autania suoraan iholle; Autan-aerosol on tarkoitettu laajemmille alueille iholle ja vaatteisiin, kuten myös suihke, jota on helppo kuljettaa matkalla.

Autania voidaan käyttää myös malaria-alueilla torjumaan malariasääskiä, mutta se ei korvaa asianmukaista malarian estolääkitystä, joka on tärkeätä pitää kunnossa matkustettaessa malaria-alueille. Malaria-alueilla on tarpeen suojata itsensä koko matkan ajan. Autania pitää lisätä 4-6 kertaa vuorokaudessa suojan ylläpitämiseksi.

Autan-karkotteet ovat turvallisia käyttää yli 3-vuotiaille lapsille, sillä Suomessa mitään karkotetta ei suositella käytettäväksi alle 3-vuotiaille. Vauvoille on suositeltavaa laittaa yöksi hyttysverkot suojaamaan hyttysiltä. Lapsen vaatteisiin voi suihkuttaa karkotetta, mutta ei hihansuihin, jotta valmistetta ei joudu vahingossa lapsen suuhun.

Paarmat saattavat pyöriä ympärillä karkotteesta välittämättä, mutta ne eivät laskeudu iholle, jos siinä on Autan-karkotetta.

Autania voi käyttää yhdessä aurinkovoiteen kanssa, mutta sen teho saattaa heiketä, kuten myös hikoillessa.

Autan-tuotteet antavat hyttysiä vastaan noin kahdeksan tunnin suojan, paarmoja vastaan viiden tunnin ja punkkeja vastaan neljän tunnin suojan.

Punkit

Hämähäkkieläimiin kuuluvat punkit levittävät borrelioosia ja puutiaisaivokuumetta. Punkin voi saada itseensä melkein kaikkialla Suomessa. Punkkia vastaan voi suojautua suojaamalla paljaan ihonsa, erityisesti nilkat ja jalat Autanilla.

Ihon lisäksi Autania kannattaa suihkuttaa erityisesti housun lahkeisiin ja hihoihin sekä niskaan ja kauluksiin.

Punkki pureutuu mielellään kehon karvaisiin osiin ja taipeisiin. Jos punkki löytyy, se kannattaa poistaa varovasti pinsetillä, punkkipihdeillä tai erityisellä Silvalure TickLasso Punkinpoistimella. Jos punkin purema tulehtuu tai sen ympärille kehittyy punoittava rengas, purema pitää tarkistuttaa lääkärillä.

Punkit pureutuvat myös kotieläimiin, joten ulkoilujen jälkeen koirille ja kissoille pitäisi tehdä ”punkkisyyni”.

Luteet ja torakat

Luteet ja torakat ovat yleistymässä Suomessakin. Ne tulevat helposti ulkomaanmatkoilta vaatteiden ja kirjojen tai lehtien mukana. Huolellinen matkailija ravistelee vaatteet ulkosalla ja tuulettaa ne kunnolla. Tehokas tapa on myös käsitellä tekstiilit Raid Superilla, joka on rekisteröity myös tekstiilien käsittelyyn. Vaatteet suihkutetaan ja laitetaan suljettuun jätesäkkiin vähintään vuorokaudeksi. Tämän jälkeen vaatteita otetaan aina koneellinen kerrallaan pesuun – Raid lähtee pesussa.

Jos luteita tai torakoita on päässyt leviämään kotiin, pinnat käsitellään Baygon-aerosolilla, joka on sopii kovien pintojen hyönteistorjuntaan. Ovet ja ikkunat suljetaan Baygon-suihkutuksen ajaksi ja sumun annetaan laskeutua 15 minuutin ajan. Tämän jälkeen huoneisto tuuletetaan. Alle 1-vuotiaat lapset ja kotieläimet pidetään poissa tunnin ajan käsitellystä tilasta varmuuden vuoksi.

Jalkalistat on hyvä suihkuttaa myös. Käsittely kannattaa uusia viikkosiivouksen jälkeen, jotta voidaan olla varmoja hyönteisten häviämisestä.

Luteet kuolevat myös pakkasessa. Vaatteista luteet häviävät kahden viikon pakastuksessa.

Torakat eivät kuole pakkasessa. Niihin tehoaa ainoastaan Baygon-suihkutus, joka sumutetaan jalkalistoihin ja torakoiden esiintymispaikkoihin.

Turkiskuoriaiset

Turkiskuoriaiset leviävät helposti kerrostaloissa huoneistosta toiseen. Kuoriaisia voi saada myös vanhojen tavaroiden mukana. Pienen pienien kuoriaisten läsnäolon huomaa oikeastaan vasta sitten, kun vaatteissa on tasareunaisia pieniä reikiä. Toukka menee kuin pora vaatepinon läpi.

Baygon-aerosolia suihkutetaan koville pinnoille. Tekstiilieistä kuoriaisia voi hävittää Raid Super –suihkulla. Turkiskuoriaiset kuolevat pakkaseen ja vaatteista niitä voi häätää pakastamalla tai pitämällä tavaroita pakkasessa talvella. Baygon-käsittely kannattaa toistaa, jotta tulos on varma. Jalka- ja lattialistat suihkutetaan huolellisen imuroinnin jälkeen, kuten myös kaappien alustat ja lattian läheisyydessä olevat kaappien hyllyt.

Kaikki Oy Transmeri Ab:n markkinoimat karkotteet on rekisteröity Suomen ja EU-lainsäädännön mukaisesti.

Hyönteiskarkotteita tulee aina käyttää ohjeiden mukaan. Suomessa mitään karkotteita ei saa suosittaa käytettäviksi alle 3-vuotiaiden lasten iholla. Tätä nuorempien lasten vaatteet voi suihkuttaa/käsitellä karkotteella (hattu, housut jne).

Reija Niemi

Baygon Aerosoli 400 ml                                       11,5 €

Raid Super aerosoli 200 ml                                   8,0 €

Silvalure TickLasso punkinpoistin                           10 €