Infografiikka: Lontoon pirssit ovat maailman parhaita

Hotels.comin vuotuisen taksikyselyn mukaan Lontoosta löytyvät maailman parhaat taksit – jo viidettä vuotta peräkkäin. Ikoniset Lontoon mustat taksit keräsivät 11 % äänistä jättäen taakseen New Yorkin (6 %), Tokion (6 %), Shanghain (5 %) ja Bangkokin (4 %) taksit. Lontoo voitti äänestyksen jo viidettä vuotta peräkkäin.

Maailman parhaat taksit (katso myös infografiikka tiedotteen lopusta!):

Sijoitus Kaupunki Prosenttia äänistä
1 Lontoo 11 %
2 New York 6 %
3 Tokio 6 %
4 Shanghai 5 %
5 Bangkok 4 %

Taksien paremmuudesta äänestettiin seitsemän eri kategorian perusteella, joita olivat ystävällisyys, aluetuntemus, siisteys, turvallisuus, ajotaito, saatavuus ja hinta–laatu-suhde. Lontoo sai viidessä kategoriassa parhaat pisteet, mutta hinnan ja laadun suhteessa se jäi viimeiseksi. Tässä kategoriassa Bangkok nappasi huippupisteet. New Yorkin keltaiset mittarit puolestaan päihittivät Lontoon saatavuudessa.

Vaikka Lontoo ja New York nappasivatkin kärkisijat äänestyksessä, Aasian maat tulevat vauhdilla perässä. Tokio, Shanghai ja Bangkok sijoittuivat äänestyksessä sijoille kolme, neljä ja viisi.

Parhaat taksit kategorian mukaan:

Kategoria Kaupunki Prosenttia äänistä
Siisteys Lontoo 13 %
Aluetuntemus Lontoo 14 %
Ajotaito Lontoo 16 %
Ystävällisyys Lontoo 10 %
Turvallisuus Lontoo 12 %
Saatavuus New York 11 %
Hinta Bangkok 10 %

Kyselyssä selvitettiin myös epätyypillisempiä asioita, joita ihmiset tekevät taksissa pelkän matkustamisen lisäksi. Yli puolet kaikista vastanneista (56 %) ilmoitti nukahtaneensa joskus taksiin. Kyselyn mukaan suomalaiset osoittautuivat vielä hivenen muita väsyneemmiksi matkustajiksi, sillä 59 % kyselyyn osallistuneista suomalaisista vastasi kysymykseen myöntävästi.

Miltei viidennes kaikista vastaajista (19 %) ilmoitti käyttävänsä matka-aikaansa hiusten tai meikin kohentamiseen. Suomalaisista vastaajista 15 prosenttia kertoi tekevänsä näin. Neljännes kaikista vastaajista (26 %) myönsi suudelleensa taksissa. Suomalaiset vastaajat olivat erittäin kunnostautuneita tällä saralla: jopa 67 % tunnusti suudelleensa taksikyydin aikana.

Kysely selvitti myös oudoimpia asioita, joita matkustajat ovat jättäneet taksiin. Näitä olivat esimerkiksi raaka kala ja yksittäinen kenkä. Suomalaiset vastaajat myönsivät unohtaneensa taksiin esimerkiksi alusvaatteitaan, tyttöystävän ja iPadin.

Kyselyn muita tuloksia:

• Kaikista vastanneista 15 % ilmoitti, ettei koskaan anna tippiä taksikuskille, ja 39 % pyöristää summan seuraavaan tasalukuun.
  • Takseissa arvostettiin eniten turvallisuutta. Sen jälkeen tärkeimmät ominaisuudet olivat paikallistuntemus ja hinta.
  • Australialaiset käyttävät eniten rahaa takseihin, ja italialaiset ovat tässä suhteessa kaikkein säästäväisimpiä.

– On hienoa, että Lontoon taksit voittivat äänestyksen jo viidettä vuotta peräkkäin. Mustat taksit tunnetaan laadustaan ympäri maailmaa. Lisäksi on vaikuttavaa, että Lontoon taksit äänestettiin aluetuntemukseltaan parhaiksi, sanoo Alison Couper Hotels.comilta.

Näin kysely toteutettiin

Hotels.com pyysi matkailijoita äänestämään maailman parasta taksipalvelua seitsemän eri kategorian perusteella – ”Siisteys”, ”Aluetuntemus”, ”Ajotaito”, Ystävällisyys”, ”Turvallisuus ja saatavuus” ja ”Hinta–laatu”. Kysely suoritettiin heinäkuussa 2012. Tuloksissa käytettiin painotettua keskiarvoa yli 1600 henkilön otoksesta 28 maasta: Argentiina, Australia, Brasilia, Kanada, Kiina, Kolumbia, Tanska, Suomi, Saksa, Ranska, Hong Kong, Intia, Irlanti, Italia, Japani, Etelä-Korea, Meksiko, Hollanti, Uusi Seelanti, Norja, Venäjä, Singapore, Espanja, Ruotsi, Sveitsi, Taiwan, Iso-Britannia, USA.

Infografiikka (täysikokoinen kuva ladattavissa myös tiedotteen liitetiedostona)

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelupyynnöt Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto (at) hotels.com tai soita viestintätoimisto AC-Sanafor 040 766 8874 tai 040 706 8021.

Hotels.com:

Yvonne Bonanati
Senior PR Manager
Hotels.com
ybonanati at expedia.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu lähes 155 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa yli 200 maassa ja yli 25 000 kohteessa ympäri maailmaa. Näistä kaikista löytyy täydelliseen yöpymiskokemukseen tarvittavat tiedot. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com hyödyntää yhtä alan suurinta hotelliyhteistyöverkostoa ja neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa säännöllisesti erilaisia alennuksia ja tarjouskampanjoita. Lisäksi Hotels.com tarjoaa käyttäjilleen 7 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista ihmisiltä, jotka todella ovat yöpyneet hotelleissa. Näin asiakkaat tietävät majoitusta varatessaan mahdollisimman paljon kohteesta.

Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097. Hotels.comin sovelluksia älypuhelimille ja tableteille voi ladata osoitteesta http://fi.hotels.com/tarjoukset/mobile_fi/. Sovellusten kautta asiakkaat voivat etsiä ja tehdä varauksia missä vain ja päästä hyödyntämään yli 20 000 viime hetken tarjousta. Sovellukset ovat saatavilla yli 30 kielellä, mukaan lukien suomeksi. Sovellusten avulla käyttäjät voivat myös suodattaa ja lajitella hotelleja, lukea asiakasarvioita sekä löytää viime hetken tarjouksia läheltä omaa sijaintiaan.

Hotels.com on hiljattain lanseerannut Welcome Rewards™ -kanta-asiakasohjelmansa maailmanlaajuisesti. Welcome Rewardsissa™ asiakas saa yhden palkintoyön jokaista kymmentä Hotels.comin kautta varattua yötä kohden. Maksettavaksi jäävät vain verot ja mahdolliset lisämaksut. Hotels.comin sivuilta löytyvät ehdot ja säännöt ovat voimassa.

Viimeisen kahdeksan vuoden ajan Hotels.com on julkaissut kahdesti vuodessa palkitun kansainvälisen katsauksen hotellihuoneiden hinnoista, Hotel Price Indexin. Hotel Price Indexistä on tällä hetkellä olemassa 31 eri maiden versiota, lisätietoja: http://press.hotels.com/en-gb/hotel-price-index/. Seuraa Hotels.comia myös Facebookissa, Twitterissä ja YouTubessa.