Insuliinia ja diabeteksen hoitoa köyhien maiden lapsille

Novo Nordisk on ilmoittanut, että se tarjoaa diabeteksen hoitoa, mukaan lukien ilmaista insuliinia, 10 000 lapselle, jotka elävät eräissä maailman köyhimmistä maista. 5-vuotinen ohjelma nimeltään ”Changing the Future for Children with Diabetes” alkaa vuonna 2009 Ugandassa, Tansaniassa, Guinea-Conakryssa ja Kongon demokraattisessa tasavallassa.

Arvioiden mukaan Afrikassa on noin 38 000 tyypin 1 diabetesta sairastavaa 0–14-vuotiasta lasta. Sairaat lapset ovat erityisen haavoittuvaisia köyhissä maissa. Saharan eteläpuolisessa Afrikassa tyypin 1 diabetesta sairastavan lapsen odotettavissa oleva elinaika on alle 1 vuosi. Kehittyneissä maissa diabetesta sairastavilla lapsilla on mahdollisuus täysimittaiseen elämään.

”Insuliinin puutteesta johtuva lasten ennen aikainen kuolema ei ole hyväksyttävissä, sillä lasten hengen pelastava ratkaisu on olemassa. Meidän täytyy työskennellä yhdessä yli rajojen näiden lasten pelastamiseksi. Siksi toivotan Novo Nordiskin käynnistäminen ohjelman tervetulleeksi,” sanoo professori Jean Claude Mbanya, Kansainvälisen diabetesliiton (International Diabetes Federation, IDF) puheenjohtaja.

Ohjelma perustuu malliin, jossa olemassa olevien sairaaloiden ja klinikoiden ympärille perustetaan pienempiä keskuksia. Tavoitteena on tuottaa pitkäaikaisia ratkaisuja hoidon saatavuuden, edullisuuden ja laadun parantamiseksi.

”Diabeteksen hoitoon keskittyvänä yrityksenä meillä on velvollisuus käyttää resurssejamme ja asiantuntemustamme näiden lasten auttamiseksi. Tämä projekti ei tarjoa vain ilmaista insuliinia tälle erittäin haavoittuvaiselle ryhmälle, se on suunniteltu myös rakentamaan pitkäaikaisia ratkaisuja insuliinin jakelemiseksi ja pysyvän diabeteksen hoidon järjestämiseksi kaikille maailman köyhimmissä maissa eläville diabeetikoille,” sanoo Lars Rebien Sørensen, Novo Nordisk A/S:n pääjohtaja.

Projektin päämääränä on tehdä yhteistyötä mahdollisimman monen paikallisen toimijan kanssa. Projektin yhteistyökumppaneihin kuuluu maiden hallituksia, diabetesjärjestöjä, Kansainvälisen diabetesliiton paikallisosastoja ja tärkeimpiä mielipidevaikuttajia. Projektiin osallistuvien maiden terveydenhuoltojärjestelmien parantaminen helpottaa ohjelman jatkumista projektivaiheen loppumisen jälkeen.

”Maailman diabetessäätiö on sitoutunut lisäämään tietoisuutta ja kehittämään rahoituskapasiteettia ja terveydenhuollon infrastruktuuria parantaakseen kehitysmaissa elävien diabetesta sairastavien lasten hoitoa. Toimimme yhdessä Novo Nordiskin ja muiden relevanttien sidosryhmien kanssa saavuttaaksemme nämä tavoitteet,” toteaa Anil Kapur, Maailman diabetessäätiön (World Diabetes Foundation, WDF) toimitusjohtaja.

Novo Nordisk on maailman johtava insuliinituotteiden kehittäjä ja tunnettu insuliinin annostelulaitteiden valmistaja. Yhtiöllä on teollisuudenalan laajin diabetestuotevalikoima. Yhtiön muita painopistealueita ovat vaihdevuosien hormonikorvaushoidot ja veren hyytymisen häiriöiden sekä kasvuhäiriöiden hoito. Novo Nordisk työllistää noin 26 300 henkilöä 80 maassa ja markkinoi tuotteitaan 179 maassa. Yhtiön pääkonttori on Tanskassa. Suomessa Novo Nordisk Farma Oy työllistää 60 henkilöä. Yritys on DEHKO-projektin päätukija. Lisätietoa osoitteesta: www.novonordisk.fi