Insuliinikynän kehittäminen - läpimurto diabeteksen hoidossa

Kaksikymmentä vuotta sitten tapahtui läpimurto, kun ensimmäinen insuliinikynä syntyi. Mustetäytekynää muistuttavan insuliinikynän kehittäminen merkitsi huikeaa parannusta diabeetikoiden insuliinihoidossa. Annostelulaitteiden kehittäminen oli mullistus, jonka seurauksena injektiopullot ja ruiskut siirtyivät insuliinihoidon historiaan. Ne korvattiin moderneilla ja eleganteilla insuliinikynillä.

Novo Nordisk toi vuonna 1985 markkinoille ainutlaatuisen ja uuden välineen - maailman ensimmäisen insuliinin annostelukynän. NovoPen yhdisti injektioruiskun ja insuliinisäiliön yhteen instrumenttiin. Ennen insuliinikyniä diabeetikoiden täytyi itse käyttää insuliinin annostelussa ruiskuja ja injektiopulloja. Insuliinikynät ovat arkipäiväistäneet diabeteksen hoitoa. Myös ruiskujen ja pistämisen aiheuttama häpeän leima, joka tautiin aiemmin liitettiin, on siirtynyt syrjään. NovoPen-insuliinikynän kehittäminen oli todellinen hoidollinen läpimurto. Monen diabeetikkolapsen ja -nuoren päivittäinen elämä kouluissa ja harrastuksissa helpottui, kun diabetekseen sairastuminen ei enää merkinnyt ikävää isolla injektioneulalla pistämistä, vaan insuliinin annostelu voitiin tehdä modernilla, hienosti muotoillulla insuliinikynällä. Yli kolme miljoonaa ihmistä maailmanlaajuisesti käyttää NovoPen-insuliinikynää annostellakseen päivittäisen insuliininsa. - Olimme ensimmäinen yritys maailmassa, joka tarjosi valmiin insuliinikynän hienovaraiseen ja tarkkaan insuliinin annosteluun. Kuusi miljoonaa diabeetikkoa maailmassa käyttää Novo Nordiskin kehittämiä insuliinikyniä, se on selkeä todiste näiden annostelulaitteiden merkityksestä diabeteksen hoidossa, kertoo Novo Nordisk Farma Oy:n toimitusjohtaja Johanna Panula. Novo Nordiskille NovoPen-insuliinikynän kehittäminen on merkinnyt läpimurtoa myös yrityksenä. 80-luvulle tultaessa Novo Nordisk oli suhteellisen pieni ja tuntematon tanskalainen lääkeyhtiö. Insuliinikynän kehittämisen jälkeen yhtiö on tänään maailman johtava diabetestalo ja suurin insuliinin ja insuliinin annostelulaitteiden valmistaja. Esitäytetty FlexPen®-insuliinikynä on sen viimeisin annostelulaiteinnovaatio. Viimeisten 20 vuoden aikana NovoPen on läpikäynyt useita muutoksia. Siinä on säilynyt monta alkuperäistä piirrettä, kuten yksinkertainen ja tarkka annostelu, elegantti muotoilu sekä hienovarainen toiminta. Nykyinen NovoPen® 3 tuotiin markkinoille 1992, ja se on kaikkien aikojen myydyin insuliinikynä. Seuraavaksi ympäri maailman markkinoille tuleva NovoPen® 4 on saatavissa ensimmäisissä maissa vuoden 2005 lopulla.