Italia — Euroopan paras matkailumaa?

Hotels.comin tekemän kyselyn perusteella näyttää siltä, että eurooppalaisten matkailijoiden lempilomakohde on Italia. Näin riippumatta siitä, millaista lomaa ollaan etsimässä: halutaanko nauttia ruuasta, taide-elämyksistä vaiko pitää hauskaa oikein olan takaa. Italiaa parhaiten symboloivaksi kaupungiksi äänestettiin Rooma.

Hotels.com tutki kyselyssään vastaajien mielikuvia Italiasta, sekä erilaisten teemojen perusteella parhaita matkailumaita Euroopassa. Kyselyyn osallistui yhteensä 523 vastaajaa Iso-Britanniasta, Irlannista, Saksasta, Ranskasta, Italiasta, Espanjasta, Suomesta, Tanskasta, Ruotsista, Norjasta ja Alankomaista. Kysely toteutettiin helmi-maaliskuussa 2011.

Kulttuurin, keittiön ja kuntoilun kehto: Italia

Vastaajilta kysyttiin muun muassa sitä, mitä Euroopan maata he pitivät mielenkiintoisimpana ruokakulttuurin, taiteen ja kulttuuriperinteen, ulkoiluloman sekä puhtaan huvittelun kannalta. Riippumatta vastaajien kansallisuudesta, Italia äänestettiin mielenkiintoisimmaksi lähes kaikissa kategorioissa. Useimmissa kategorioissa Italian jälkeen mielenkiintoisin oli Ranska tai Espanja. Poikkeuksen teki mielenkiintoisinta ulkoilulomaa käsittelevä kysymys, jossa monet vastaajat innostuivat perinteisistä talviurheilumaista kuten Norjasta tai Saksasta.

Mielenkiintoisimmaksi ruokakulttuuriksi lähes kaikkien maiden vastaajat listasivat ensin Italian, sitten Ranskan. Suomalaiset ja italialaiset valitsivat toiseksi parhaaksi ruokamaaksi Espanjan. Espanjalaiset itse pitivät omaa keittiötään herkullisimpana, samoin tekivät ranskalaiset. Myös norjalaiset ja irlantilaiset valitsivat ranskalaisen ruuan kiinnostavimmaksi.

Kysyttäessä minkä maan taiteet ja kulttuuriperinne innostavat eniten, jokaisen maan vastaajien ykkössuosikki oli Italia. Seuraavaksi kiintoisimmat olivat vaihtelevasti Ranska ja Espanja. Italian kaupungeista erityisesti Firenze, Rooma ja Venetsia koettiin taidenähtävyyksien kannalta rikkaiksi.

Jos vastaaja mieli ”ihan vain huvin vuoksi” lomailemaan, mielenkiintoisimpien kohteiden kärjessä olivat Etelä-Euroopan suositut matkailumaat Espanja ja Italia. Kuitenkin esimerkiksi britit ja irlantilaiset arvostivat kotimaansa korkealle huvittavien matkakohteiden joukossa.

Urheilulomaa suunnitellessa vastaukset jakautuivat hieman enemmän. Vaikka kyselyssä muuten hyvin pärjänneet matkailumaat Italia, Ranska ja Espanja pärjäsivät hyvin myös tässä kategoriassa, perinteiset talviurheilumaat kuten Norja ja Saksa olivat vastaajien suosiossa. Esimerkiksi suomalaiset vastaajat antoivat tasapisteet sekä Italialle, Saksalle, Norjalle sekä koto-Suomelle.

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelupyynnöt Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto(at)hotels.com tai soita viestintätoimisto AC-Sanafor 040 706 8021 tai 040 840 6368.

Hotels.com:

Kate Hopcraft

Senior PR Manager

khopcraft(at)hotels.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu yli 130 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen jo 2 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista. Hotels.com valittiin German Institute of Service Quality -instituutin äänestyksessä tammikuussa 2011 parhaaksi kategorioissa “palvelu” ja “asiakasystävällinen internetsivusto”. Tällä hetkellä Hotels.com-sivustoja on maailmanlaajuisesti yli 75, mukaan lukien 31 sivustoa 24 eri kielellä EMEA-alueella. Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097.