Joulupukin perässä ympäri maailman - jäljet johtavat Korvatunturille

15.12.2009 Joulupukin perässä ympäri maailman - jäljet johtavat Korvatunturille Kuten rakkaalla lapsella, myös joulun odotetuimmalla vieraalla on monta nimeä. Amerikassa lapset odottavat takasta kapuavaa Santa Clausia, englantilaiset lapset saavat lahjansa Father Christmasilta, tanskalaiset kutsuvat häntä Julemandeniksi, saksalaiset Weihnachtsmanniksi ja italialaisten bambinojen lahjat tuo Babbo Natale. Me suomalaisethan tiedämme että oikeasti Joulupukki majailee Korvatunturilla, mutta maailmalla liikkuu mitä hassuimpia tarinoita Joulupukin kotipaikasta. Hotels.com esittelee erikoisimpia harhaluuloja valkopartaisesta herrasta, joka karauttaa jouluna lasten luokse — vaikka lunta ei olisikaan. Santa Claus asuu Pohjoisnavalla Pohjoisamerikkalaisten lasten joulutapoihin kuuluu joulusukkien ripustaminen takanreunukselle, jotta savupiipusta tuleva Santa Claus voi täyttää ne lahjoilla. Amerikkalainen Santa Claus lentää porojensa vetämässä reessä. Poroista tunnetuin on tietenkin Rudolf the Rednosed Reindeer, eli suomalaisittain Petteri Punakuono, mutta eihän Petteri yksin jaksa koko valtaisaa lahjarekeä vetää. Muiden porojen nimet ovat Dasher, Dancer, Prancer, Vixen, Comet, Cupid, Donner ja Blitzen. Suomessa Petterin kavereita on hieman enemmän, ja heidän nimensä ovat Ailu, Suivakka, Mutsikki, Valkko, Tilkku, Sipsu, Täpy, Turpo, Pyry, Kipinä, Maskotti, Saukki ja Poku. Jostain syystä Pohjois-Amerikan mantereen lapset mieltävät Alaskan kuuluvan Pohjoisnapaan. He uskovat että Santa Claus asuu Juneaun kaupungissa Alaskassa, ja kaupungin postikonttoriin saapuukin vuosittain miljoonia kirjeitä kilteiltä pilteiltä. Niille jotka lähtevät Juneauhun etsimään Santa Clausia, Hotels.com suosittelee majoitukseksi Juneau Airport Travelodge Hotelia (kolme tähteä, alkaen 58 euroa). Venäjällä ukko, Kanadassa pukki Venäläisten lasten luo karauttaa kolmen hevosen vetämällä kelkalla Pakkasukko; laiha mies, jonka apurina toimii hänen lapsenlapsensa Lumityttö. Pakkasukko asustelee venäläisten mukaan Veliki Ustjugin kaupungissa keskellä Venäjää. Kanadalaiset menevät pukkiuskomuksissaan vielä pidemmälle. Kanadalaiset nimittäin julistivat Santan viime vuonna virallisesti Kanadan kansalaiseksi, jolla on myös lupa ylittää Kanadan ilmatila reellään. Montrealin kaupunki on myös luonut partasuulle oman postikoodin H0H 0H0, jonne toiveikkaat lapset voivat lähettää lahjatoiveensa Santan luettavaksi. Koodi muodostuu ”ho ho ho!” -huudahduksesta, jolla Santa Claus iloisesti joulukansaa tervehtii. Kanadalaisten väitteitä uskoville Hotels.com suosittelee yöpymispaikaksi Montrealin keskustassa sijaitsevaa The Omni Mont-royal Hotel (neljä tähteä, alkaen 75 euroa). Pukki tulee etelästä, uskovat hollantilaiset Hollannissa joululahjat tuo paikallinen pukki Sinterklaas yhdessä uskollisen apurinsa Zwarte Pieten eli Mustan Pekan kanssa. Uskomuksen mukaan Sinterklaas tulisi aurinkoisesta Espanjasta, Barin kaupunkista. Bari kuuluu nykyisin itse asiassa Italiaan mutta oli Espanjan vallan alaisena vuonna 1087. Tuona vuonna kauppiaat varastivat Pyhän Nikolauksen luut Myrasta ja toivat ne Bariin. Pyhä Nikolaus oli Turkin Myrassa asunut piispa jonka kerrotaan auttaneen kylän vähävaraisia ihmisiä. Häntä pidetään alkuperäisenä Joulupukkina. Barissa hyvä hotelli on Domina Hotel & Conference Bari Palace (neljä tähteä, alkaen 88 euroa). Pukin reipas apuri Musta Pekka oli etiopialainen orpo, jonka Sinterklaas pelasti orjuudelta. Jos tykkää tarpoa Joulupukin jalanjäljissä lumen sijaan hiekassa, voi edullisesta luksuksesta nauttia Hilton Addis Ababassa (neljä tähteä, alkaen 91 euroa) Etiopian pääkaupungissa. Oikeasti Joulupukki on tietenkin Korvatunturilta Pohjoismaalaisen kateuden hengessä kaikki Pohjoismaat ovat virheellisesti väittäneet olevansa Joulupukin virallinen kotimaa. Tanskalaiset kuvittelevat Joulupukin asuvan Grönlannissa, ruotsalaiset luulevat että Pukki majailee Gesunda-vuorella Moran kaupungin ulkopuolella, ja norjalaisten Julenissen asuu Etelä-Norjan Drobakkissa. Aito oikea Joulupukki asuu tietenkin Rovaniemen Korvatunturilla yhdessä muorinsa, avuliaiden tonttujensa sekä uutterien porojensa kanssa. Tämän tietävät myös onneksi muut kuin suomalaiset lapset ja lapsenmieliset: Korvatunturille saapuu vuosittain tuhansia kilttejä vieraita Englannista ja muualta Euroopasta. Joulupukin työpajalle Santa Parkiin sekä Santa Claus Villageen on helppo mennä vierailemaan, ja majoittua voi City Hotelissa (kolme tähteä, alkaen 119 euroa) Rovaniemellä. Kesällä Joulupukki viettää ansaittua lomaa Hotelli Korpilammella (kolme tähteä, alkaen 127 euroa) sijaitsevalla kesämökillään Espoossa. Saunatonttu johdattelee vieraat tapaamaan Pukkia, joka viihdyttää väkeä kertomalla muun muassa siitä, miten tontut opetetaan toimimaan Pukin silminä ja korvina. Pukin puheille lähtijöitä kehotetaankin olemaan erityisen kiltisti ― kuten tietenkin on oltava ympäri vuoden. Lisätietoja osoitteessa www.hotels.com tai numerossa 010 808 097. • Hinnat ovat esimerkkejä kahden hengen huoneesta per yö. • Hinnat on tarkistettu 10.12.2009, joten muutokset ovat mahdollisia. Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelu Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto@hotels.com Aino Ruikka aino.ruikka@acsanafor.fi +358 40 706 8021 Sanna Aaltonen sanna.aaltonen@acsanafor.fi +358 40 840 6368 Cordy Griffiths cgriffiths@hotels.com +44 20 7019 2268 Hotels.com Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu yli 110 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen jo 1,3 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista. Hotels.com voitti Webuser-lehden jakaman Gold Award -palkinnon parhaana hotellivaraussivustona helmikuussa 2009. Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097.