Juhlittaisiinko seuraavaksi kansainvälistä nalle- vai vessapäivää?

Elämä on tunnetusti yhtä juhlaa, eikä hyvään juhlaan tarvitse edes erityistä syytä. Ympäri maailmaa vietetään jatkuvasti mitä omituisimpia teemapäiviä. Usein päivän taustalla on kuitenkin hyvä syy, ja esimerkiksi maailman vessapäivää vietetään hyväntekeväisyyden merkeissä. Hotels.com juhlistaa maailman omituisia teemapäiviä tasapuolisesti. Tässä tärpit muutamaan muikeaan teemapäivään.

Maailman vessapäivää (World Toilet Day) vietetään vuosittain 19.11. Päivän viettäminen aloitettiin vuonna 2001, kun maailman vessajärjestö World Toilet OrganiZation (WTO) halusi lisätä tietoutta siitä, miten yli kaksi ja puoli miljardia ihmistä elää ilman kunnollisia saniteettitiloja. Päivän aikana ympäri maailmaa järjestetään erilaisia vessahenkisiä tempauksia, joilla kerätään varoja köyhempien maiden toilettiavustuksiin. Esimerkiksi ravintolan vessajonossa odotellessaan voi kolikkolahjoituksella muistaa niitä, joiden hätä on suurempi. Puhtaan toiletin kunnioitusta voi jokainen harrastaa myös päivittäin muistamalla pestä kädet — se vähentää ripulitautien tartuntaa 40 prosenttia.

Vessapäivä sattuu tänä vuonna lauantaille, joten vielä ehdit varata viikonloppureissun juhlistaaksesi vessapäivää ulkomailla. Hyvä vaihtoehto on esimerkiksi saksalainen Wiesbadenin kaupunki, jossa avattiin viime keväänä upouusi vessamuseo.

Australialaiset ovat erinomainen esimerkki siitä, miten hyväntekeväisyyttä voi harrastaa huumorilla. Jos maailmassa on epäkohta, sen voi aina korjata omituisen teemapäivän hyväntekeväisyystuotolla! Jeans for Genes -päivää, vapaasti suomennettuna farkut fiksaa geenit -päivää, on vietetty aina vuodesta 1994 asti joka elokuun ensimmäisenä perjantaina.

Päivän tuotto ohjataan lasten lääketieteelliselle tutkimuskeskukselle, joka tekee tutkimustyötä geneettisten sairauksien ehkäisemiseksi. Helpoin tapa tukea jaloa tarkoitusta on jaloitella koko päivä lempifarkuissa. Ihmiset voivat myös järjestää omia hyväntekeväisyystapahtumia päivän kunniaksi. Yli kaksi miljoonaa australialaista osallistuu vuosittain farkkupäivään, ja rahaa on vuosien saatossa kerätty kymmeniä miljoonia Australian dollareita.

Toinen australialainen hyväntekeväisyyspäivä on maaliskuussa vietettävä World’s Greatest Shave eli maailman mahtavin parturointi -päivä. Tapahtumalla kerätään varoja leukemiapotilaille. Päivään voi osallistua värjäämällä kuontalonsa tai ajamalla sen vaikka kaljuksi. Tapahtuman nettikaupasta voi ostaa lippalakkeja, mikäli hyvää tehnyt kampaus ei näytäkään hyvältä.

Unikekojen ykköspäivä on maaliskuussa vietettävä Kansainvälinen unipäivä. Nimestään huolimatta päivä ei ole automaattisesti nukkumiseen tarkoitettu ylimääräinen vapaapäivä, vaan tarkoituksena on lisätä tietoutta uneen liittyvistä sairauksista. Päivän teema vaihtelee vuosittain, ja esimerkiksi vuonna 2009 haluttiin kiinnittää erityishuomiota väsymyksestä johtuviin vaaratilanteisiin liikenteessä.

Vuosittain vietetään myös Kansainvälistä tyynysota -päivää, jonka kuka tahansa voi järjestää missä tahansa. Päivää vietetään vaihtelevasti maalis-huhtikuussa, ja sen takana on Urban Playground Movement, joka pyrkii lisäämään kaupunkiympäristöjen leikkisyyttä luoden niistä kaikille asukkaille sopivia oleskelutiloja. Päivän aikana ei yleensä kerätä rahaa, mutta ainakin osallistujille hellä tunteidenpurku tehnee hyvää.

Lapsenmieliset juhlivat syyskuun 9. päivä Kansainvälistä nallekarhujen päivää. Nallekarhu eli teddy on alun perin nimetty Yhdysvaltain presidentin Theodore ”Teddy” Rooseveltin mukaan. Tarina kertoo, että presidentti ei kerran metsästysmatkallaan suostunut ampumaan hänelle varta vasten saaliiksi tuotua karhunpoikasta. Eräs sanomalehti piirsi tapauksesta sarjakuvan, ja newyorkilainen leluvalmistaja alkoi valmistaa saman tien suloisia nallepehmoleluja kutsuen niitä Teddyn karhuiksi.

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelupyynnöt Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto (at) hotels.com tai soita viestintätoimisto AC-Sanafor 040 706 8021 tai 040 840 6368.

Hotels.com:

Yvonne Bonanati
Senior PR Manager
Hotels.com
ybonanati@expedia.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu lähes 140 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen yli 2,5 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista.

Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097. Vuoden 2011 aikana Hotels.com toi markkinoille ilmaisen iPad-sovelluksen sekä useita ilmaisia älypuhelinsovelluksia. Sovellusten kautta asiakkaat voivat etsiä ja tehdä varauksia yli 20 000 viime hetken tarjouksen joukosta. Sovellukset ovat saatavilla yli 30 kielellä, mukaan lukien suomeksi. Sovellusten avulla käyttäjät voivat myös suodataa ja lajitella hotelleja, lukea asiakasarvioita sekä löytää viime hetken tarjouksia läheltä omaa sijaintiaan.

Hotels.com on hiljattain lanseerannut Welcome Rewards™ -kanta-asiakasohjelmansa maailmanlaajuisesti. Welcome Rewardsissa™ asiakas saa yhden palkintoyön jokaista kymmentä Hotels.comin kautta varattua yötä kohden. Maksettavaksi jäävät vain verot ja mahdolliset lisämaksut. Hotels.comin sivuilta löytyvät ehdot ja säännöt ovat voimassa.