Kampanja: liikenteessä tarvitaan hyvää näkökykyä

Specsavers Optikko -liikkeet aloittavat tällä viikolla kampanjan, jossa kiinnitetään huomio syyspimeiden aiheuttamiin haasteisiin liikenteessä.

Kampanja aloitetaan kolmella paikkakunnalla, Järvenpäässä, Nokialla ja Lappeenrannassa, tempauksilla, joissa paikalliset optikot testaavat autoilijoiden näkökykyä, tekevät minigallupia pimeällä ajamisesta sekä antavat autoilijoille vinkkejä parempaan ajoturvallisuuteen.

Tempaukset tapahtuvat huoltoasemilla, joissa puhdistetaan lisäksi silmälaseja ja tuulilaseja, ja jaetaan silmälasien puhdistussettejä.

Specsavers Optikko -liikkeet kertovat myös useilla muilla paikkakunnilla paikallisesti näkökyvyn merkityksestä etenkin hämärässä ja pimeässä liikuttaessa.

Näkökyky on keskeinen liikenneturvallisuuden osatekijä

Noin 80 prosenttia kaikesta aistiemme keräämästä informaatiosta on näköaistin välittämää. Autoilijan reaktiokyky hidastuu suhteessa näkökyvyn heikkenemiseen.

Ihmisillä on usein liian positiivinen kuva omasta näkökyvystään. Monet eivät käy tarkistamassa näkökykyään suositusten mukaisesti kahden vuoden välein. Näin he ovat liikenteessä joko vääränlaisilla silmälaseilla tai kokonaan ilman laseja, vaikka ne näkökyvyn heikkenemisen takia olisivatkin tarpeelliset.

Lisätietoja ja kuvapyynnöt:

Paikalliset Specsavers Optikko -liikkeet www.specsavers.com

Marjo Halonen, Head of PR and Communications, Specsavers Finland Oy, 050 598 7046, marjo.halonen@fi.specsavers.com

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, joka tarjoaa asiakkailleen ammattimaisia näönhuoltopalveluita sekä muodikkaita ja laadukkaita silmälaseja edullisin hinnoin. Ympäri maailmaa laajentuvalla yhtymällä on yhteensä yli 1 400 optikkomyymälää Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2009 1,6 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketju on tähän mennessä avannut 91 Specsavers Optikko -liikettä, joista suurin osa on paikallisten yrittäjien omistuksessa.