Kastellilta omakotitalojen merkkihuolto ensimmäisenä Suomessa

Suomen ostetuin talomerkki Kastelli tarjoaa tämän vuoden alusta alkaen kaikkiin toimituksiinsa uudenlaisen Kastellin Huolenpito -palvelun, jota rakentajat ovat jo pitkään toivoneet. Palvelu on laatuaan ensimmäinen Suomessa.

– Huolenpito-palvelun keskeisimpänä tavoitteena on turvata Kastelli-talon erinomainen toimivuus, tekninen kunto ja rakennuksen arvon säilyminen, tiivistää Kastelli-talot Oy:n tekninen johtaja Vesa Sarajärvi.

– Ammattitaitoisella huolenpidolla voidan kasvattaa talon käyttöikää sekä minimoida yllätysvahingot ja niistä koituvat kustannukset. Esimerkiksi ilmanvaihtojärjestelmän paras mahdollinen toimivuus parantaa asumisviihtyvyyttä ja säästää lämmitysenergiaa, Sarajärvi jatkaa.

Lopullisen sysäyksen pitkään suunnitteilla ollut palvelu sai, kun Kastelli viime vuoden aikana hankki omistukseensa talotekniikka-alan yrityksiä. Tämä mahdollistaa nyt palvelun tuottamisen koko Suomen alueella.

Huolenpitopalvelu madaltaa  omakotiasumisen kynnystä

Omakotitalon kunnossapidosta ja huollosta merkittävä osa on talotekniikan huoltoa. Lämmitysjärjestelmä, ilmanvaihtokone sekä erilaiset sähköjärjestelmät edellyttävät usein erikoisosaamista, jota Kastellilta on nyt helposti saatavissa. Sarajärvi pitää tämän tyyppistä palvelua tulevaisuudessa lähes välttämättömänä.

– Talot teknistyvät jatkuvasti, ja samaan aikaan ihmisiltä puuttuu yhä useammin laitteiston käyttöön ja huoltoon tarvittavat aika, osaaminen ja motivaatio. Huolenpitopalvelu madaltaa kynnystä omakotiasumiseen, Sarajärvi toteaa.

Sähköinen huoltokirja, merkkihuolto ja talokatsastus

Huolenpito-palvelun rungon muodostaa sähköinen huoltokirja, jonka jokainen Kastelli-rakentaja saa veloituksetta itselleen rakennuskohteen luovutuksen yhteydessä.

Sähköisen Huoltokirjan dokumentteihin voi koota kaikki talon perustiedot, kuten piirustukset, valokuvat, koneiden ja laitteiden merkit ja tyypit sekä niiden käyttöohjeet. Sähköinen Huoltokirja muistuttaa automaattisesti talon erilaisista huoltotehtävistä. Huoltokirjaan kertyy vuosien mittaan talon huoltohistoria. Olennainen osa huoltokirjaa on myös talon kulutusseuranta, jonne kaikki asumiseen liittyvät vesi-, sähkö- ja lämmityskustannukset voidaan kirjata.

– Sähköisen huoltokirjan ansiosta kaikki kodin asumiseen, huoltoon ja korjaamiseen liittyvät asiat ovat yhdessä paikassa tallessa ja todennettavissa. Jos taloa joskus myydään, talon dokumentit löytyvät yhdestä paikasta, ja talon huoltohistoria on helppo esittää tulevalle asukkaalle, Sarajärvi tiivistää.

Kastellin Merkkihuolto on saatavissa kaikkiin Kastellin Muuttovalmis ja ViittäVailleValmis-kohteisiin.  Huollossa käydään läpi mm. koko talotekniikka ja samalla opastetaan käyttämään tekniikkaa oikein. Merkkihuoltoon kuuluu myös oleellisesti talon ulko- ja sisäpuolinen tarkastus erillisen huolto-ohjelman mukaisesti. Asiakas saa aina huollosta kirjallisen raportin ja suoritetuista töistä leimatun merkinnän sähköiseen huoltokirjaan.

Kolmas Huolenpito -palvelun osa on Talokatsastus , joka on tarkoitettu aiemmin rakentaneille Kastelli-asiakkaille, jotka haluavat tarkistuttaa talonsa nykykunnon.

– Talokatsastuksessa kiinteistö katsastetaan tekniikan osalta. Myös talon sisä- ja ulkopuoli tarkastetaan huolellisesti, Sarajärvi kertoo. Katsastuksesta asiakas saa talonsa katsastusraportin ja mahdolliset korjausehdotukset.  Katsastuksen jälkeen asiakas voi halutessaan tehdä korjaukset itse tai tehdä merkkihuoltosopimuksen Kastellin kanssa. Talokatsastus-palvelu on Kastellilta saatavana kesäkuusta 2012 lähtien.

Huolenpito-palveluun kuuluu myös erikseen myytäviä palvelukokonaisuuksia, kuten esimerkiksi ilmanvaihtokanavien nuohous tai vaikkapa vesikaton ja vesikourujen huolto ja puhdistus.

Kastelli-talot Oy

Kastelli on omakotitalojen pitkäaikainen markkinajohtaja Suomessa. Kastelli on osa vakavaraista Harjavalta-konsernia, johon kuuluvat myös Puustelli-keittiöt ja Smartia. Harjavalta Oy on perheyritys, joka on perustettu vuonna 1920. Koko konsernin liikevaihto vuonna 2010 oli yli 150 milj. euroa, ja se työllistää noin 1400 henkilöä.

Lisätietoja:
Vesa Sarajärvi