Kauppakeskus Puuvilla on vuoden paras BIM-kohde

Kauppakeskus Puuvilla on tänään palkittu Suomen parhaana rakentamisen tietomallinnuskohteena Tekla BIM Awards -kilpailussa.

Porissa sijaitsevan Kauppakeskus Puuvillan rakennustyöt ovat käynnissä ja ne kestävät vuoden 2014 loppuun. Hankkeen laajuus on noin 100 000 bruttoneliömetriä, ja se on yksi tämän hetken suurimmista talonrakennushankkeista Suomessa. Vuokrattavaa pinta-alaa tulee olemaan noin 43 000 neliömetriä.

Tekla BIM Awards -kilpailuun hankkeen ilmoitti projektityöryhmä, jossa on 13 tietomalleja käyttävää osapuolta. Kauppakeskus Puuvilla palkittiin projektiosapuolten sitoutumisesta tietomallintamiseen ja tietomallien käytöstä mobiililaitteilla uraa uurtavalla tavalla. Puuvillan urakoitsijana toimii Skanska.

Hankkeen myötä Puuvillan keskustakorttelialueesta on tarkoitus luoda ainutlaatuisen kokonaisuuden muodostava kaupunkikeskus, joka sisältää julkisia palveluita, koulutuspalveluita, yritystoimintaa ja toimistoja sekä kauppakeskuksen.

Aitoa yhteistyötä tietomalleilla

Puuvilla on laajuudessaan Suomen ensimmäisiä hankkeita, jossa poikkeuksellisen suuri joukko projektin osapuolista työskentelee tietomallien avulla.

– Tilaajan vaatiessa tietomallinnusta saimme kaikki vastaan erittäin tervetulleen haasteen. Tietomalleilla saavutetaan useita hyötyjä, kuten suunnitelmien virheettömyys, joustavuus lisä- ja muutostöiden toteuttamisessa sekä parantunut tehokkuus ja tiedonkulku työmaalla”, kertoo Skanska Talonrakennus Oy:n projektipäällikkö Jari Törnqvist.

– Puuvilla on erittäin monipuolinen tietomallinnusprojekti. Tietomallit ovat käytössä vuokralaisneuvotteluista vanhojen rakenteiden mallintamiseen sekä betonielementtien tuotannonohjauksesta työmaan tuotantomalliin, Tekla Oy:n toimialajohtaja ja BIM Awards -kilpailun tuomariston jäsen Jarkko Stenvall perustelee voittajahankeen valintaa.

Tilaajalle tietomallien käyttö on antanut mahdollisuuden tutustua tiloihin jo ennen rakentamista.

– Tietomallien avulla ymmärrys siitä, mitä on tulossa, paranee huomattavasti. Näin suurissa hankkeissa on olennaisen tärkeää pystyä hahmottamaan tiloja niiden tuleville käyttäjille jo hyvissä ajoin. Tässä malli on oiva työkalu. Ilmarisen suunnitteluohjeet määrittelivät lähtötilanteen ja vaatimukset mallintamiselle, ja Renorin oli helppo ottaa ne myös ohjenuoraksi hankkeen eteenpäin viemiseksi, sanoo hankejohtaja Marko Liimatainen Porin Puuvilla Oy:stä.

Uraa uurtavaa mobiilikäyttöä

Puuvillassa tietomalleja tarkastellaan myös mobiilisovelluksen avulla. Projektin parissa työskentelevät henkilöt käyttävät ahkerasti tabletteja.

­– Laitteiden käyttö parantaa merkittävästi tuottavuutta, kun esimerkiksi työnjohtajilla on kaikki projektin informaatio mukanaan työmaalla liikkuessaan, sanoo Törnqvist.

Mobiilisovellus mahdollistaa muun muassa huomautusten ja valokuvien liittämisen työmaalla suoraan malliin, josta tiedon saa välitettyä sähköpostilla nopeasti esimerkiksi suunnittelijalle.

Teklan järjestämässä Tekla BIM Awards -kilpailussa palkitaan vuosittain paras rakentamisen tietomallinnuskohde. Kilpailu järjestettiin tänä vuonna tässä muodossa viidettä kertaa. Kilpailuun osallistui 10 projektia. Tuomariston kunniamaininnan saivat Kaukosen Silta (WSP Finland Oy), Länsimetro (A-Insinöörit Suunnittelu Oy) ja Vantaan Jätevoimala (Pöyry Finland Oy).

Yleisöäänestyksen voittaja oli Vantaan Jätevoimala (Pöyry Finland Oy).

Kilpailun tuomaristoon kuuluivat Heikki Heikkonen Rakennuslehdestä, Päivi Jäväjä Metropolia ammattikorkeakoulusta, Heikki Kulusjärvi Solibri Oy:stä, Arto Suikka Rakennusteollisuus RT ry:stä ja Jarkko Stenvall Tekla Oy:stä.

Porin Puuvillan keskustakorttelin historia ulottuu vuoteen 1898. Alue sijaitsee Isosannan kaupunginosassa Kokemäenjoen rannassa. Kauppakeskus Puuvillan rakennushanke käsittää teollisuuskiinteistö Värjäämön muuttamisen liike- ja toimistotiloiksi, laajennusosien Kutomon ja Lusikkalinnan rakentamisen sekä kahden rakennuksen purkamisen. Lisäksi kauppakeskuksen yhteyteen tulee noin 2 000 autopaikkaa. Kauppakeskuksen on arvioitu työllistävän noin 700−800 ihmistä.

Projektin urakkasumma on noin 110 miljoonaa euroa ja kokonaisinvestoinnin arvo noin 130 miljoonaa euroa. Renor Oy:n kehittämän hankkeen nykyisinä omistajina ja sijoittajina toimivat Renor Oy ja Ilmarinen.

Lisätietoja:

Jarkko Stenvall, toimialajohtaja, Tekla Oy, p. 030 661 1766, jarkko.stenvall (at) tekla.com
Jari Törnqvist, projektipäällikkö, Skanska Talonrakennus Oy, p. 0400 802 530, jari.tornqvist (at) skanska.fi

Puuvilla lukuina:

• Pinta-ala 100 000 m2
  • Laajuus 400 000 rm3
  • Kokonaisinvestointi noin 130 miljoonaa euroa
  • Urakkahinta noin 110 miljoonaa euroa
  • Rakennusaika 11/2012–10/2014

Toteuttajat:

• Tilaaja: Porin Puuvilla Oy o/c Renor Oy ja Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen
  • KVR-urakoitsija: Skanska Talonrakennus Oy
  • Arkkitehtisuunnittelu: Arkkitehtikonttori Küttner & Pussinen Oy
  • Rakennesuunnittelu: Narmaplan Oy
  • LVIS-suunnittelu: Projectus Team Oy
  • Sprinklerisuunnittelu: Firecon Group Oy
  • Elementtisuunnittelu: Narmaplan Oy ja A-Insinöörit Oy
  • Elementtitoimittaja: Parma Oy
  • Kutomon teräsrakennetoimittaja: Beam-Net Oy
  • Kutomon kattoristikoiden konepajasuunnittelu: Contria Oy
  • Kevyiden julkisivuelementtien toimitus: TPE Turun Pelti ja Eristys Oy
  • Laserkeilaus ja inventointimallinnus: FMC Group, FMC Virtual Services

Tekla Oy

Ohjelmistoyhtiö Tekla on edelläkävijä siirryttäessä digitaalisten tietomallien käyttöön. Yhtiö tarjoaa rakennus-, infra- ja energiatoimialoilla toimiville asiakkailleen yhä merkittävämpiä kilpailuetuja. Teklalla on asiakkaita 100 maassa, toimisto 15 maassa ja maailmanlaajuinen kumppaniverkosto. Yrityksen pääkonttori sijaitsee Espoossa. Tekla on perustettu vuonna 1966, ja se on yksi Suomen vanhimmista ohjelmistoyrityksistä. Teklasta tuli osa Trimbleä heinäkuussa 2011. Tällä hetkellä konsernin palveluksessa on noin 500 henkilöä, josta lähes 200 ulkomailla.