Kehä I Leppävaarassa -hanke valmistuu vuoden etuajassa

Kehä I Leppävaarassa -tienparannushanke valmistuu lähes vuoden etuajassa. Hanke käynnistyi keväällä 2008. Sen aikana on muun muassa rakennettu kaupunkirakennetta yhtenäistävä maantietunneli, kaksi kokonaan uutta eritasoliittymää ja parannettu Kehä I:n ja Turunväylän liittymää. Uusia risteyssiltoja on rakennettu kahdeksan, ylikulkukäytäviä yhdeksän ja alikulkukäytäviä kahdeksan. Ramppeja ja rinnakkaisramppeja on rakennettu yhteensä 9,1 kilometriä ja kevyen liikenteen väyliä 4,6 kilometriä. Meluesteitä on pystytetty runsaat kuusi kilometriä.

- Tämä on ollut rakentajille erittäin haastava hanke, sillä Kehä I ja kevyen liikenteen yhteydet ovat olleet käytössä koko rakennusprojektin ajan, mikä on vaatinut todella runsaasti erilaisia poikkeusjärjestelyitä. Autoilijat ja alueen asukkaat ovat suhtautuneet rakennusaikaisiin järjestelyihin ja hankaluuksiin kiitettävän ymmärtäväisesti, sanoo projektipäällikkö Hannu Lehtikankare, Liikennevirasto.

Hankkeen myötä liikenteen melu Leppävaaran alueella on vähentynyt merkittävästi. Meluesteiden ansiosta hankkeen alueella asuvista suurin osa voidaan nyt suojata kaikkein kovimmalta eli yli 60 desibelin melutasoilta. Turunväylälle rakennettavilla uusilla meluesteillä ja nykyisten meluesteiden korottamisella on saatu lähistön tonttien melutasot selvästi aiempaa alhaisemmiksi.

Pohjois-Leppävaaran ja Vallikallion alueilla melusta kärsivien asukkaiden määrä on vähentynyt Mestarintunnelin ja meluesteiden avulla. Myös alueen ilmanlaatu paranee, kun liikenne Kehä I:llä on tullut sujuvammaksi ja Mestarintunnelin alueella osa liikenteen pakokaasupäästöistä johdetaan poistopiipun kautta läheisten talojen yläpuolelle.

Mestarintunneli kokonaan auki torstai-iltana

Hankkeen näkyvimpiä muutoksia on Vallikallion alueen yhdistävä Mestarintunneli. Se on ollut Kehä I:n liikenteen käytössä jo helmikuusta, mutta kaksi kaistaa kumpaankin menosuuntaan on pidetty suljettuina. Kaistarajoitukset ovat liittyneet tunnelin suuaukkojen ympäristön rakennustöihin sekä vielä viime viikkoina liikenteen ohjausjärjestelmiin, niiden vaativaa tekniikkaa on rakennettu ja testattu vielä pitkin syksyä. Torstai-iltana liikenne pääsee vihdoin kulkemaan tunnelin kaikkia kahdeksaa kaistaa pitkin.

Hankkeen alueella tehdään loppuvuodesta vielä pieniä viimeistelytöitä. Suunnitteilla on vielä keskitalven päivien aurinkohäikäisyn tunkeutumista Mestarintunneliin estävä taideteos, joka koostuu 20 valaistusta, läpikuultavasta tornista. Ne on suunnitellut taiteilija Anna-Kaisa Ant-Wuorinen. Rakennelman paikka on Turuntieltä (Mt 110) nousevan rampin silmukan sisällä. Lopullisesti näiden toteutus päätetään ensi talven jälkeen, kun saadaan kokemuksia tilanteesta. Pahimmat häikäisyt on jo suojattu tunnelin eteen tehdyillä tien ylittävillä suojilla.

KEHÄ I LEPPÄVAARASSA - HANKKEEN TOTEUTTAJAT

Tilaaja: Liikennevirasto ja Espoon kaupunki

Pääurakoitsijat: YIT Rakennus Oy ja Soraset Infra Oy

Rakennuttamispalvelut: Sweco PM Oy

www.liikennevirasto.fi/leppavaara.

Liikennevirasto, projektipäällikkö Hannu Lehtikankare

p. 020 637 3555 tai 040 518 2992, hannu.lehtikankare@liikennevirasto.fi

Kehä I ja Turunväylä uudistetaan vuosina 2008–2012 Espoon Leppävaaran kohdalla. Kehä I Leppävaarassa -hankkeen ansiosta alueen kaupunkirakenne yhtenäistyy, liikenteen sujuvuus paranee ja alueen viihtyisyys lisääntyy. Tie on käytössä koko rakennusprojektin ajan poikkeusjärjestelyin.