Klassikkoleivän hinta kertoo matkakohteen hintatasosta – Geneve kallein

Hotels.comin julkaiseman vuosittaisen Club Sandwich Indexin (CSI) mukaan Geneve on kallein kaupunki nauttia Club Sandwichistä.

Geneve on ohittanut Pariisin maailman kalleimpana Club Sandwich -kaupunkina. Hotels.comin tänään julkaiseman selvityksen mukaan Genevessä klassikkoleipä kustantaa keskimäärin 23,35 euroa. Käyttämällä edullisuuden mittarina tätä kanalla, pekonilla, kananmunalla, salaatilla ja majoneesilla täytettyä legendaarista kerrosleipää, Hotels.comin Club Sandwich Index antaa lomailijoille kuvan valitun matkakohteen elinkustannuksista.

CSI-keskihinta on laskettu asiakkaiden Club Sandwichista maksamien todellisten hintojen pohjalta kolmessakymmenessä hotellissa eri maiden pääkaupungeissa tai merkittävissä turistikaupungeissa. Hintoja kartoitettiin viiden, neljän ja kolmen tähden hotellien kategorioissa. Yhteensä kartoitettiin 840 hotellia.

Nyt toisena julkaisuvuotenaan indeksi ei ainoastaan heijastele Club Sandwichin todellisia hintoja, vaan myös valuuttakurssien muutoksia. Matkailijat voivatkin hyvillä mielin huomata, että kokonaisuudessaan hinnat ovat laskusuunnassa. Geneven keskihinta 23,35 €, joka on vertailun korkein, on silti halvempi kuin viime vuoden kallein keskihinta 25,13 €, joka löytyi Pariisista.

Genevessä klassikkoleivän hinnat vaihtelivat hyvin korkeasta, erään viiden tähden hotellin 39,78 eurosta kohtuullisempaan, kolmen tähden majoitusliikkeestä löytyneeseen 12,87 € hintaan. Maailman gastronominen keskus ja viime vuoden kärkisijan haltija Pariisi putosi tänä vuonna toiselle sijalle 21,05 euroon laskeneella keskihinnallaan. Oslo lunasti kolmossijan 20,48 € keskihinnallaan.

Helsinkiläishotelleissa Club Sandwichin hinta laski edellisvuoteen nähden hiukan, ja keskihinta on tänä vuonna 15,19 €. Kokonaisvertailussa Suomi oli sijalla 11, mikä on hyvä sijoitus verrattaessa muihin Pohjoismaihin. Norja, Ruotsi ja Tanska löytyvät kaikki listan kärkipaikoilta peräkkäisiltä sijoilta 3,4 ja 5.

Intian New Delhi säilyi edelleen edullisimpana kohteena ostaa Club Sandwich. Kaupungissa kyseinen kerrosleipä maksoi keskimäärin ainoastaan 7,00 €. New Delhin lisäksi muutamat muut suositut lomakohteet, kuten Madrid (11,36 €), Rio de Janeiro (11,08 €) ja Bangkok (9,08 €), alittivat 12 € rajapyykin.

– Hotellien menuista ympäri maailmaa löytyvä Club Sandwich on erinomainen kulumittari, joka auttaa matkailijoita reissua suunnitellessaan hahmottamaan päivittäisiä ruoka- ja juomakustannuksia. CSI:n hienous piilee siinä, että sen avulla pystymme tarjoamaan matkailijoille yksinkertaisen hintavertailutyökalun, joka auttaa hahmottamaan, kuinka pitkälle matkabudjetti kussakin maassa riittää, kertoo Alison Couper Hotels.comilta.

Taulukko 1: Club Sandwichin keskihinta maittain vuosilta 2013 ja 2012.

Sijoitus 2013 Maa Kaupunki Hinta 2013 (Euro) Hinta 2012 (Euro)
1 Sveitsi Geneve 23,35 24,72
26 Taiwan Taipei 8,75 -
27 Meksiko Mexico City 8,11 7,74
28 Intia Delhi 7,00 7,27

Yllä oleva infograafi löytyy myös liitetiedostona ja on vapaasti käytettävissä

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelupyynnöt Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto (at) hotels.com tai soita viestintätoimisto AC-Sanafor 040 766 8874 tai 040 706 8021.

Hotels.com:

Yvonne Bonanati
Senior PR Manager
Hotels.com
ybonanati at expedia.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu lähes 200 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa yli 200 maassa ja yli 25 000 kohteessa ympäri maailmaa. Näistä kaikista löytyy täydelliseen yöpymiskokemukseen tarvittavat tiedot. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com hyödyntää yhtä alan suurinta hotelliyhteistyöverkostoa ja neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa säännöllisesti erilaisia alennuksia ja tarjouskampanjoita. Lisäksi Hotels.com tarjoaa käyttäjilleen 7 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista ihmisiltä, jotka todella ovat yöpyneet hotelleissa. Näin asiakkaat tietävät majoitusta varatessaan mahdollisimman paljon kohteesta.

Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097. Hotels.comin sovelluksia älypuhelimille ja tableteille voi ladata osoitteesta http://fi.hotels.com/tarjoukset/mobile_fi/. Sovellusten kautta asiakkaat voivat etsiä ja tehdä varauksia missä vain ja päästä hyödyntämään yli 20 000 viime hetken tarjousta. Sovellukset ovat saatavilla yli 30 kielellä, mukaan lukien suomeksi. Sovellusten avulla käyttäjät voivat myös suodattaa ja lajitella hotelleja, lukea asiakasarvioita sekä löytää viime hetken tarjouksia läheltä omaa sijaintiaan.

Hotels.com on hiljattain lanseerannut Welcome Rewards™ -kanta-asiakasohjelmansa maailmanlaajuisesti. Welcome Rewardsissa™ asiakas saa yhden palkintoyön jokaista kymmentä Hotels.comin kautta varattua yötä kohden. Maksettavaksi jäävät vain verot ja mahdolliset lisämaksut. Hotels.comin sivuilta löytyvät ehdot ja säännöt ovat voimassa.

Viimeisen kahdeksan vuoden ajan Hotels.com on julkaissut kahdesti vuodessa palkitun kansainvälisen katsauksen hotellihuoneiden hinnoista, Hotel Price Indexin. Hotel Price Indexistä on tällä hetkellä olemassa 31 eri maiden versiota, lisätietoja: http://press.hotels.com/en-gb/hotel-price-index/. Seuraa Hotels.comia myös Facebookissa, Twitterissä ja YouTubessa.