Liikematkailijan tärkein varuste on matkapuhelin

Suomalaiset liikematkailijat suuntaavat pääsääntöisesti kotimaahan ja yöpyvät neljän tähden hotelleissa. Tärkein matkatavara on matkapuhelin, suosituimpana kotimainen Nokia. Puhelin on liikematkustajalle tärkeämpi kuin hammasharja, kertoo Hotels.comin ja S & A -lehden kysely.

Hotels.com ja johdon assistenttityön ammattilaisille suunnattu S & A -lehti selvittivät kesän aikana suomalaisten liikematkailijoiden tottumuksia kyselyllä, johon vastasivat liikematkoja varaavat sihteerit ja assistentit. Suomalaiset matkustavat työasioissa pääsääntöisesti kotimaassa, ja suosituin kohde on Helsinki. Pohjoismaat ja Keski-Eurooppa seuraavat perässä.

Suomalaisen liikematka on tyypillisesti 2-6 vuorokautta (62,6 %) tai vuorokauden (34,3 %). Hotellia valittaessa ehdottomasti tärkeintä on sijainti lähellä kokouspaikkaa (61 %). Osalle vastaajista myös sijainti lähellä keskustaa on tärkeää (18,8 %). Tähtiluokitus oli tärkein kriteeri vain 1,2 prosentille vastaajista. Suomalaiset liikematkailijat viihtyvät pääsääntöisesti neljän tähden hotelleissa (55,2 %). Toiseksi eniten varauksissa suositaan kolmen tähden hotelleja (26,7 %), ja viiden tähden hotelleihin tehdään vain 1,9 prosenttia liikematkavarauksista.

Muutenkaan suomalaiset liikematkailijat eivät tunnu ökyilevän vaan kannattavan esimerkiksi julkista liikennettä. Varaajista 41,5 prosenttia toivoo hotellin läheltä löytyvän metroaseman tai muun julkisen liikenteen aseman. Mukavuutta haetaan toisaalta siinä, että 40 prosenttia toivoo, että hotellin lähellä olisi hyvä ravintola.

Tablettitietokone vain harvalle tärkeä

Liikematkustajalle välttämättömin tavara on matkapuhelin (94,7 %), joka useimmilla on Nokian kapula. Monille ei kyselyyn vastanneiden mukaan ole merkillä väliä, kunhan kyseessä on älypuhelin. Toiseksi tärkein matkatavara on hammasharja (88,3 %), jota seuraavat matkapuhelinlaturi (83 %) ja hammastahna (75,8 %). Hammastahnan kanssa yhtä tärkeä on kannettava tietokone, jonka kohdalla suosituimmat merkit ovat HP ja Apple. Vain 2,7 prosenttia vastaajista sanoo, että tablettitietokone olisi liikematkustajalle välttämätön.

Tablettitietokoneen sijaan monien mielestä välttämättömiä tarvikkeita ovat vanha kunnon kynä (38,4 %) ja lehtiö tai vihko (20,7 %). Näitäkin tärkeämpää on tietysti näyttää ja tuoksua hyvältä: deodoranttia pitää välttämättömänä 69,2 prosenttia, vaihtoalushousuja 68,8 prosenttia, vaihtopaitaa 67,4 prosenttia ja vaihtosukkia 61,4 prosenttia. Särkylääkkeitä vaikeiden neuvotteluiden varalle pakkasi kyselyyn vastanneiden mukaan 40,5 prosenttia.

S & A toimiston ammattilehti ja maailman johtava hotellivaraussivusto Hotels.com selvittivät, millaista on suomalaisten liikematkailu. S & A -lehden nettisivuilla 30.5–4.9.2011 toteutettuun kyselyyn vastasi 488 henkilöä.

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelupyynnöt Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto (at) hotels.com tai soita viestintätoimisto AC-Sanafor 040 706 8021 tai 040 840 6368.

Hotels.com:

Yvonne Bonanati

Senior PR Manager

Hotels.com

ybonanati@expedia.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu lähes 140 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen yli 2,5 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista. Hotels.com valittiin German Institute of Service Quality -instituutin äänestyksessä tammikuussa 2011 parhaaksi kategorioissa “palvelu” ja “asiakasystävällinen internetsivusto”. Tällä hetkellä Hotels.com -sivustoja on maailmanlaajuisesti yli 85, mukaan lukien 33 sivustoa 24 eri kielellä Euroopassa. Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097.