Lontoon taksit äänestettiin maailman parhaiksi

Lontoon taksit äänestettiin maailman parhaiksi Hotels.comin teettämän tuoreen internet-kyselyn* mukaan matkailijat pitävät Lontoon takseja maailman parhaina. New York sijoittui kyselyssä toiseksi ja Berliini kolmanneksi. Lontoo voitti taksikyselyn jo toista vuotta peräkkäin. Kolmasosa kyselyyn vastanneista piti Lontoon takseja parhaina siitä huolimatta, että Lontoon taksit nimettiin myös kalleimmiksi. Kaupungin mustien taksien kuljettajat saivat kiitosta ystävällisyydestä, ajotaidosta sekä alueen tuntemuksesta. Toiseksi parhaana taksikaupunkina kyselyihin vastanneet pitivät New Yorkia. Kolmanneksi sijoittui Berliini ja neljänneksi Madrid. Viiden parhaan joukkoon sijoittui myös Kööpenhamina jättäen Tukholman kuudennelle sijalle. Maailman parhaat taksikaupungit Sijoitus Kaupunki Prosenttiosuus 1 Lontoo 33 % 2 New York 17 % 3 Berliini 6 % 4 Madrid 5 % 5 Kööpenhamina 4 % 6 Tukholma 3 % 7 Bangkok 3 % 8 Las Vegas 3 % 9 Dublin 2 % 10 Pariisi 2 % – Kyselyn tulos ei ole yllättävä. Lontoo ja New York kuuluvat listan kärkeen, sillä molemmissa kaupungeissa on hyvä taksien saatavuus. Autot ovat samanlaisia ja näin helposti tunnistettavia. Berliinissä sen sijaan taksit ovat saksalaiseen tapaan tarkkoja ja autot laadukkaita. Tukholman heikko sijoitus voi johtua siitä, että satunnaismatkailija saattaa valita niin sanotun villin taksin hyvin toimivan taksiyhtiön sijaan, kommentoi taksipalvelu Kovanen Yhtiöt Oy:n palvelupäällikkö Eeva Kovanen. Hyvän ensivaikutelman antaminen on tärkeää mille tahansa kaupungille. Hotels.comin kyselyn mukaan taksi on matkailijoiden keskuudessa suosituin tapa siirtyä lentokentältä hotellille - jopa 69 prosenttia vastaajista oli tätä mieltä. Noin 17 prosenttia vastaajista valitsee mieluummin yksityisauton, ja 16 prosenttia junan. – Matka hotellille on usein matkailijan ensikosketus kohteeseen. Ystävällinen ja asiantunteva taksikuski voi antaa positiivisen ensivaikutelman kaupungista. Kyselyn tulos on yksi hyvä syy lisää matkustaa juuri nyt Lontooseen, missä punta on heikko ja hotellihinnat laskussa, sanoo Hotels.comin viestintäjohtaja Alison Couper. Kyselyssä selvisi myös seuraavia asioita eri kaupunkien takseista: • Lontoon taksikuskit ystävällisimpiä: Lontoolaiset kuskit voittivat 16 prosentin äänimäärällä Dublinin taksikuskit, jotka saivat hieman vähemmän, eli 11 prosenttia äänistä. • Hymytöntä palvelua Pariisissa: Pariisin taksikuskit äänestettiin 16 prosentin ääniosuudella maailman epäystävällisimmiksi. • New Yorkissa kuskit ajotaidottomia: Yksi kymmenestä matkailijasta pitää New Yorkin taksikuskeja ajotaidoiltaan maailman huonoimpina. • Lontoon kuskit tuntevat kaupunkinsa: Kolmasosa vastaajista sanoi Lontoon taksikuskien tuntevan kaupunkinsa parhaiten. New Yorkin kuskit sijoittuivat toiseksi 11 prosentin äänimäärällä. • Ateenan taksit ruokottomia: 11 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että Ateenan taksit ovat maailman likaisimpia. • Jonotusta Pariisissa: Pariisiin matkaavien on hyvä asennoitua odottamaan taksia. 10 prosenttia vastaajista piti taksien saatavuutta kaupungissa maailman huonoimpana. • Kallista kyytiä Lontoossa: Maailman kalleimmat taksit löytyvät Lontoosta - tätä mieltä oli 21 prosenttia vastaajista. Toiseksi sijoittui Kööpenhamina ja kolmanneksi Pariisi. • Lontoossa turvallista: Neljäsosa vastaajista piti Lontoon takseja maailman turvallisimpina. Kolmen turvallisimman maan joukkoon mahtuivat myös Oslo ja Tukholma. – Suomen takseissa on vakaa hintataso, ja kuljettajien kieli- ja ammattitaito on myös hyvä. Näin uskoisin Helsingin sijoittuvan vastaavassa kyselyssä suhteellisen korkealle. Ainoa mahdollinen moittimisen aihe on taksien huono saatavuus tiettyinä ajankohtina, kuten ravintoloiden sulkemisaikaan. Yksittäinen hotellimatkustaja ei kuitenkaan todennäköisesti joudu kärsimään ravintoloiden purkuajan hetkittäisestä taksipulasta, uskoo Eeva Kovanen. * Kyselyyn vastasi 1 400 henkilöä Iso-Britanniasta, Irlannista, Ranskasta, Espanjasta, Saksasta, Norjasta, Tanskasta ja Ruotsista toukokuussa 2009. Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelu Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto@hotels.com Aino Ruikka aino.ruikka@acsanafor.fi +358 40 706 8021 Sanna Aaltonen sanna.aaltonen@acsanafor.fi +358 40 840 6368 Cordy Griffiths cgriffiths@hotels.com +44 20 7019 2268 Hotels.com Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu yli 100 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen jo 1,3 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista. Hotels.com voitti Webuser-lehden jakaman Gold Award -palkinnon parhaana hotellivaraussivustona helmikuussa 2009. Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097.