Lontoon taksit valittiin jälleen kerran maailman parhaiksi

Lontoon black cabit valittiin neljättä kertaa peräkkäin maailman parhaiksi takseiksi Hotels.comin maailmanlaajuisessa taksikyselyssä, jossa vastaajia pyydettiin arvostelemaan eri kaupunkien taksit. Helsingin taksit sijoittuivat hienosti sijalle kahdeksan, muun muassa Tukholmaa korkeammalle.

Lontoon taksit saivat lähes kolmanneksen kaikista annetuista äänistä (28 %). Tutkimukseen vastasi lähes 5 000 matkailijaa 23 maasta. Suomessa kysely toteutettiin yhteistyössä Rantapallo.fi-sivuston kanssa. Lontoo sijoittui kärkisijoille viidessä seitsemästä kategoriasta. Vastaajien mielestä Lontoon taksit ovat turvallisia, ystävällisiä, siistejä, ajotaitoisia ja tuntevat hyvin alueensa.

20 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että Lontoon taksit ovat kalleimpia, mutta tästä huolimatta kaupunki päihitti kokonaisarvosanallaan New Yorkin ja Hong Kongin. Yhdeksän prosenttia vastaajista oli sitä mieltä että New Yorkissa on parhaat taksi ja noin seitsemän prosenttia vastasi, että maailman parhaat taksit löytyvät Hong Kongista. Singapore ja Tokio ansaitsivat myös itselleen paikat kärkiviisikossa, jättäen taakseen Berliinin ja Bangkokin. Sijalta kahdeksan löytyy oma pääkaupunkimme Helsinki.

Maailman parhaat taksit

Sijoitus Kaupunki %
1 Lontoo 28 %
2 New York 9 %
3 Hong Kong 7,4 %
4 Singapore 6,4 %
5 Tokio 5,7 %
6 Bangkok 5,7 %
7 Berliini 4,7 %
8 Helsinki 4 %
9 Dublin 3 %
10 Tukholma 2,7 %

New Yorkin kuuluisat keltaiset taksit olivat 32 prosentin mielestä parhaiten saatavilla, mutta tunsivat kuitenkin 11 prosentin mielestä huonoiten alueensa. Kolmannes vastaajista oli sitä mieltä, että Bangkokin Tuk Tuk -takseilla on paras hinta-laatu-suhde, mutta ne saivat myös kyseenalaisempaa kunniaa olemalla 32 prosentin mielestä ajotaidoiltaan huonoimmat. 22 prosenttia oli myös sitä mieltä, että Bangkokin taksit ovat epäsiisteimpiä ja 36 prosenttia sitä mieltä, että ne ovat vähiten turvallisia.

Muita tuloksia

Matka lentokentältä

Tutkimus osoitti, että taksi on edelleen suosituin kulkuväline lentokentältä hotellille. 54 prosenttia matkaajista valitsee taksin, 16 prosenttia junan, 16 prosenttia bussin ja kaksi prosenttia käveli.

Löytötavarat

Kyselyyn vastanneita kehotettiin kertomaan, mikä on omituisin esine, jonka he ovat unohtaneet taksiin. Eräs korealainen matkailija kertoi unohtaneensa taksiin kuivatun mustekalan, epäonninen norjalainen vihkisormuksensa ja italialainen nainen rintaliivinsä! Suomalaiset olivat myös unohtaneet outoja esineitä taksiin. Vastausten joukosta löytyi kaikkea kumikanasta tyttö-/poikaystävään.

Tippaaminen

Argentiinalaiset ovat piheimpiä tippaajia: 34 prosenttia heistä ei koskaan jätä tippiä taksikuskille. Avokätisimpiä tippaajia ovat Hongkongilaiset, joista lähes puolet kertoi tippaavansa 20 prosenttia matkan hinnasta. Suomalaisista yli puolet vastasi, että he ainoastaan pyöristävät seuraavaan tasalukuun. Vajaa 16 prosenttia ei anna tippiä ollenkaan.

Turvallisuus

Taksimatkan turvallisuus oli vastaajien mielestä tärkein ominaisuus kaikissa 23 maassa, paitsi Italiassa, jossa kyselyyn vastanneiden mielestä taksin siisteys on tärkein ominaisuus! Italialaisten mielestä turvallisuus on toissijainen juttu.

Mikä ärsyttää

Kiinalaisista 55 prosenttia on sitä mieltä, että pahinta on, jos kuljettaja haisee pahalle. Taksikuskin tupakointia matkan aikana paheksuttiin suurimmassa osassa tutkituista maissa.

Pulinat pois

Korealaiset arvostivat vähiten puheliasta taksikuskia. 37 prosenttia korealaisista vastaajista ilmoittivat tämän olevan kaikista ärsyttävintä. Myöskään saksalaiset eivät pidä small talkista taksissa. Saksalaisista 30 prosenttia vastasi, että liian puhelias taksikuski on yksi ärsyttävimmistä asioista.

- On hieno kuulla, että lontoolaiset taksit valittiin parhaiksi neljäntenä peräkkäisenä vuotena. Taksikuski on usein yksi ensimmäisistä ihmisistä, jonka matkailija tapaa matkustaessaan uuteen maahan. Ensivaikutelma on tärkein ja hyvän ensivaikutelman antaminen on kunnia-asia Lontoon taksikuskeille, sanoo Hotels.comin viestintäjohtaja Alison Couper.

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelupyynnöt Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto (at) hotels.com tai soita viestintätoimisto AC-Sanafor 050 549 9137 tai 040 840 6368.

Hotels.com:

Lizann Peppard

v-lpeppard@hotels.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu lähes 140 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen yli 2 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista. Hotels.com valittiin German Institute of Service Quality -instituutin äänestyksessä tammikuussa 2011 parhaaksi kategorioissa “palvelu” ja “asiakasystävällinen internetsivusto”. Tällä hetkellä Hotels.com -sivustoja on maailmanlaajuisesti yli 75, mukaan lukien 33 sivustoa 24 eri kielellä EMEA-alueella. Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097.