Luotsausliikelaitos ulkoisti IT-infrastruktuurin ylläpidon ja valvonnan Appelsiinille

Luotsausliikelaitos on tehnyt IT-infrastruktuurin hallinnasta ja valvonnasta ulkoistussopimuksen Appelsiinin kanssa. Luotsausliikelaitoksella on 30 toimipistettä; Helsingin, Tampereen ja Vaasan lisäksi mm. 16 luotsiasemaa eri puolilla Suomea. Henkilökuntaa organisaatiossa on 400 henkeä.

- Yhteistyökumppanin valinnassa vaikutti merkittävästi Appelsiinin referenssiasiakkailta saatu erittäin positiivinen palaute. Myös yrityksen organisaation dynaamisuus yhdistettynä vahvaan järjestelmäosaamiseen vakuutti, kertoo järjestelmäpäällikkö Erkko Kinnunen Luotsausliikelaitoksesta. Appelsiini vastaa nyt pääosin liikelaitoksen IT-infrastruktuurin hallinnasta ja valvonnasta. Tätä edelsi Luotsausliikelaitoksen tiedonhallinnan yhteistyö Merenkulkulaitoksen kanssa. Luotsausliikelaitos on toiminut itsenäisenä laitoksena viime vuoden alusta alkaen. Appelsiinin sopimus astui voimaan maaliskuun alusta, ja Kinnusen mukaan liikelaitoksessa on oltu hyvin tyytyväisiä uuteen toimintamalliin. - Tietojärjestelmien on toimittava aivan yhtä luotettavasti myös paikoissa, jotka sijaitsevat kaukana kasvukeskuksista. Yhteistyömme on malliesimerkki keskitettyjen järjestelmien konkreettisista eduista, Paavo Huhtanen Appelsiinista toteaa. Luotsausliikelaitoksen tehtävänä on huolehtia valtakunnallisesti luotsauspalvelujen tarjonnasta sekä muista luotsaukseen liittyvistä vesiliikenteen turvallisuutta ja toimintaedellytyksiä tukevista tehtävistä ja velvollisuuksista sekä niiden kehittämisestä. Appelsiini on asiakkaan liiketoimintaa tukevien järjestelmäpalveluiden ratkaisutoimittaja. Yhtiön painopistealueita ovat tietojärjestelmien integraatio-, kehitys- ja ulkoistuspalvelut. Henkilöstöä on 45. Appelsiini on valittu kahtena viime vuotena Talouselämän 50. kasvuyrityksen joukkoon.