Maailman matkaajat äänestivät Eiffel-tornin suosikkinähtävyydekseen

27.11.2009 Maailman matkaajat äänestivät Eiffel-tornin suosikkinähtävyydekseen Eiffel-torni on maailman suosituin nähtävyys, paljastaa Hotels.comin tuore maailmanlaajuinen kysely. Samalla testattiin myös vastaajien kaupunkituntemusta esittämällä kuvia tutuista matkailukaupungeista niin, että niistä oli poistettu tunnettu maamerkki. Tehtävä osoitti, että ilman suosikkinähtävyyksiä voi tuttujakin kaupunkeja olla yllättävän vaikea tunnistaa. Hotels.comin tekemä kysely koostui kahdesta eri osiosta: ensimmäisessä testattiin vastaajien kaupunkien tunnistamiskykyä ja toisessa tiedusteltiin vastaajien suosikkinähtävyyttä. Selkeäksi voittajaksi annetuista vaihtoehdoista kohosi vuoden 1889 Pariisin maailmannäyttelyä varten rakennettu Eiffel-torni, joka oli suosituin vastaus yli puolessa kyselyyn osallistuneista maista. Myös suomalaiset äänestivät Eiffel-tornin suosikikseen. Ranskalaiset itse äänestivät Taj Mahalin suosituimmaksi nähtävyydeksi, samoin kuin espanjalaiset. Yhdysvallat oli ainoa maa jonka vastaajat arvostivat korkeimmalle kotimaisen nähtävyyden, Vapaudenpatsaan. Japanilaisia kiehtoi eniten Sagrada Famiglia -kirkko Barcelonassa, ja saksalaisten suosikkinähtävyys oli San Franciscon Golden Gate -silta. Hotels.comin kysely toteutettiin yhteensä 14 eri maassa ja siihen osallistui syksyn 2009 aikana 10 885 vastaajaa. Kyselyyn osallistui vastaajia Suomen lisäksi Iso-Britanniasta, Irlannista, Saksasta, Ranskasta, Espanjasta, Italiasta, Ruotsista, Norjasta, Tanskasta, Kanadasta, Yhdysvalloista, Australiasta sekä Japanista. Suomessa kysely toteutettiin yhdessä Umami.fi-internetsivuston kanssa. Maa Suosituin nähtävyys (% maan vastaajista) Italia Vatikaani (16,1) Kanada Eiffel-torni (18,7) Tanska Eiffel-torni (18,2) Japani Sagrada Famiglia -kirkko (16,9) Espanja Taj Mahal (16,0) USA Vapaudenpatsas (19,4) Saksa Golden Gate -silta (14,0) Norja Eiffel-torni (15,0) Iso-Britannia Eiffel-torni (9,7) Ranska Taj Mahal (21,0) Suomi Eiffel-torni (21,8) Irlanti Eiffel-torni (15,6) Ruotsi Eiffel-torni (14,7) Australia Eiffel-torni (27,4) Kaukaiset kaupungit naapureita helpompi tunnistaa Maamerkkejä ja maisemia käsitelleen kyselyn toinen osa testasi vastaajien kykyä tunnistaa tutut matkailukaupungit kuvista, joista oli poistettu tunnettu maamerkki. Tuloksia tarkasteltaessa käy ehkä hieman yllättäen ilmi, että usealle vastaajalle läheiset kohteet tuottivat vaikeuksia. Naapurimaan pääkaupunki saattoi olla hakusessa, mutta kaukokohteet tunnistettiin helposti. Iso-Britannian vastaajille naapurimaan Irlannin pääkaupunki Dublin osoittautui vaikeaksi tunnistaa ilman Ha´Penny Bridge -siltaa. Enemmistö vastaajista (74,3 %) luuli kuvan esittävän Amsterdamia, ja Dubliniksi sen tunnisti briteistä vain 21,5 prosenttia. Saksalaisista 61,2 prosenttia tunnisti pääkaupunkinsa Berliinin kuvasta, josta oli poistettu kuuluisa TV-torni. Irlantilaisista Barcelonan tunnisti 48,4 prosenttia, mutta samalla peräti 32,2 prosenttia veikkasi kuvan esittävän Helsinkiä. Ruotsalaisten vastaajien enemmistö (62 %) tunnisti Helsingin ilman Tuomiokirkkoa, mutta vastaajista 22,5 prosenttia luuli kuvan esittävän Kööpenhaminaa. • Testaa oma kaupunkituntemuksesi osoitteessa www.hotels.co.uk/hotel-deals/landmark_quiz Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelu Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto@hotels.com Aino Ruikka aino.ruikka@acsanafor.fi +358 40 706 8021 Sanna Aaltonen sanna.aaltonen@acsanafor.fi +358 40 840 6368 Cordy Griffiths cgriffiths@hotels.com +44 20 7019 2268 Hotels.com Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu yli 100 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen jo 1,3 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista. Hotels.com voitti Webuser-lehden jakaman Gold Award -palkinnon parhaana hotellivaraussivustona helmikuussa 2009. Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097.