Maailman matkailijat ovat puhuneet: Italialainen ruoka on maailman parasta

Hotels.com toteutti suuren kulinarismikyselyn syksyllä selvittääkseen matkailijoiden ruokailutottumuksia. Kyselyn mukaan paikallista ruokatarjontaa kokeillaan innokkaasti, mutta se ei vaikuta matkakohteen valintaan. Samalla matkailijat saivat kertoa, mistä tulee maailman paras ruoka.

Hotels.com toteutti kulinarismikyselyn loka-marraskuun 2010 aikana, ja kyselyyn vastasi yhteensä 4049 ihmistä. Kysely toteutettiin Suomessa, Ranskassa, Tanskassa, Ruotsissa, Norjassa, Singaporessa, Iso-Britanniassa, Irlannissa, Espanjassa, Italiassa, Hollannissa, Australiassa, Uudessa-Seelannissa, Etelä-Koreassa, Intiassa, Japanissa, Meksikossa ja Brasiliassa.

Lähes 90 % matkustajista kokeilee paikallisia ruokia lomansa aikana

Matkustaessa rentoutuminen ja elämästä nauttiminen on kaiken lähtökohta. Hyvä ruoka kuuluu olennaisena osana mukavaan lomaan. Suurin osa kyselyyn vastanneista (87 %) kertoi kokeilevansa paikallisia ruokia aina matkustaessaan. Kuitenkin vain japanilaisista enemmistö valitsee matkakohteen kulinaarisen annin takia.

Hotelliruokailusta kysyttäessä puolet vastaajista (53 %) sanoi aamupalan olevan tärkein ateria, jonka he toivovat kuuluvan matkapakettiin. Kaikki juomat ja ruoat sisältävää all inclusive -pakettia toivoi vain 7 prosenttia vastaajista. Lähes kolmasosa matkaajista (29 %) kertoi ruokailevansa mieluiten matkakohteen ravintoloissa.

Italialainen ruoka on maailman parasta

Hotels.comin kulinarismikyselyssä selvitettiin myös, minkä maalaista keittiötä matkailijat pitävät parhaana. Ylivoimaisesti parhaaksi äänestettiin italialainen keittiö, joka sai 21 prosenttia äänistä. Seuraavaksi eniten makuhermoja miellyttivät ranskalainen (12 %) ja thaimaalainen ruoka (11 %).

Vaikka valtaosa vastaajista suhtautui avoimin mielin ulkomaisiin ruokakulttuureihin, oli muutamalle kansalle oman maan ruokakulttuuri kuitenkin lähinnä sydäntä. Ranskalaisista, intialaisista, italialaisista ja espanjalaisista vastaajista enemmistö äänesti oman maan ruokansa maailman parhaaksi. Etelä-Korean ja Singaporen vastaajista valtaosa suosi japanilaista ruokakulttuuria, kun taas itse japanilaisista yksikään vastaaja ei valinnut suosikikseen omaa ruokaansa.

Vaihtoehtona maailman parhaaksi keittiöksi oli myös skandinaavinen keittiö. Ainoastaan norjalaisista vastaajista osa ilmoitti pohjoismaisen keittiökulttuurin olevan maailman ykkösluokkaa.

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelupyynnöt Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto(at)hotels.com tai soita viestintätoimisto AC-Sanafor 040 706 8021 tai 040 840 6368.

Hotels.com:

Kate Hopcraft

Senior PR Manager

khopcraft(at)hotels.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu yli 130 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen jo 1,8 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista. Hotels.com voitti Webuser-lehden jakaman Gold Award -palkinnon parhaana hotellivaraussivustona helmikuussa 2009. Tällä hetkellä Hotels.com-sivustoja on maailmanlaajuisesti yli 70, mukaan lukien 31 sivustoa 24 eri kielellä EMEA-alueella. Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097.