Maailman parhaita aaltoja metsästämässä

Suomessa talvi on vihdoin saamassa pitävän otteen. Pohjolassa moni haaveilee lämmöstä, mutta osalle turkoosi meri, valkoinen hiekka ja siniseltä taivaalta paahtava aurinko ovat kuitenkin sivuseikkoja: surffaajille vain aalloilla on lopulta merkitystä. Hotels.com listaa maailman parhaat surffausrannat majoitusvinkkeineen.

Kalifornian rantakulttuuria

Jos haluat kokea aitoa kalifornialaista rantameininkiä, kannattaa matkustaa San Onofren Old Man’s -rannalle. Rannalla kohtaavat kaiken ikäiset ja tasoiset surffarit. Tämä on myös yksi Etelä-Kalifornian parhaista rannoista opetella surffausta, sillä aallot ovat pehmeitä ja helposti murtuvia. Paras aika rynnätä tälle rannalle on kuitenkin vasta kesällä, kun vesi on lämmintä ja aallot vellovat rantaa kohti lounaasta päin. Hyvä majoitusvaihtoehto on kävelymatkan päässä rannasta sijaitseva kolmen tähden Comfort Suites - San Clemente Beach -hotelli, jonka huonehinnat alkavat 60 eurosta per yö.

Surffausta, Ranskassako?

Etelä-Ranskassa sijaitsevan Angletin kaupungin Les Cavaliers -rannan aallot ovat monien mielestä Ranskan parhaat. Upeimmat aallot nappaat tältä rannalta loppukesästä tai alkusyksystä. Paikalliset surffarit viettävät paljon aikaa Les Cavaliersissa, ja joskus saattaa olla jopa tungosta. Mutta yleensä ei tarvitse kävellä kuin hieman kauemmas rantaa pitkin, ja löytää itselleen oman rauhallisen kaistaleen. Majoittumiseen Hotels.com suosittelee esimerkisi aivan rannan tuntumasta löytyvää Hotel De Chibertaa. Kolmen tähden yöunista pääsee nauttimaan halvimmillaan 86 euron hintaan.

Länsi-Australian surffauksen mekka

Noin kolme tuntia Perthistä etelään sijaitsee läntisen Australian surffauksen Mekka, Margaret Riverin kaupunki. Sen ehdoton kruununjalokivi on Surfers Point -ranta. Täällä hyvien aaltojen määrä on poikkeuksellisen suuri, erityisesti marraskuusta toukokuuhun kestävällä kaudella. Aallot Surfers Pointissa ovat paitsi runsaita, myös isoja. Ei hätää – myös aloittelijoille löytyy paikka. Voit esimerkiksi meloa läheisen Margaret Riverin jokisuulle, jossa laineet ovat maltillisempia. Säädyllisen yösijan surffari löytää esimerkiksi Australis Margaret River -hotellista; neljä tähteä, yö alkaen 147 euroa.

Costa Rican eteläkärjessä

Pieni Pavonesin kylä Costa Rican eteläkärjessä on tunnettu mahtavista aalloistaan. Hyviä aaltoja saattaa joskus tulla epätasaiseen tahtiin. Kesäisin tuulen puhaltaessa juuri sopivasti etelästä, Pavonesin rannoilta voi bongata aaltoja, joilla ratsastaa peräti kolme minuuttia. Tämä on paljon verrattuna keskimääräisiin ranta-aaltoihin, joista riittää iloa vain noin kymmeneksi sekunniksi. Ranta sopii sekä kokeneimmille surffareille että vasta-alkajille. Kolmen minuutin aaltojen taltuttaminen tuntuu varmasti reisilihaksissa pitkän päivän jälkeen. Uupuneita jäseniään voi lepuuttaa yön yli esimerkiksi läheisessä Finca Exotica Eco Lodge -hotellissa, josta huone – tai oikeastaan maja – irtoaa halvimmillaan 122 euron hintaan per yö.

Havajille, totta kai!

Mitä olisikaan lista surffausrannoista ilman Havaijia? Saariryhmältä löytyisi listalle ranta jos toinenkin, mutta jos miljööllä on merkitystä, varmasti yksi parhaista paikoista on Hanalei Point Kauain saarella. Jyrkänteet, vuorilta syöksyvät vesiputokset ja lähes täydellisen valkoinen hiekka ovat toki komeaa katseltavaa, mutta aaltojen takia tännekin lopulta matkustetaan. Hanalei Pointin aallot haastavat kokeneetkin myrskyn ratsastajat, mutta lähistöltä löytyy myös aloittelijoille sopivampi Hanalei Pier. Taitotasosta riippumatta hyvä majoitusvaihtoehto on esimerkiksi neljän tähden The Westin Princeville Ocean Resort Villas, jossa vieras yöpyy edullisimmillaan 225 euron hintaan.

Haastavuutta Etelä-Afrikassa

Etelä-Afrikan Jeffrey’s Bay on monien mielestä se kaikkein suurin ja kaunein, kun puhutaan surffauksesta. Alueelta löytyy useita loistavia osoita, joista Supertubes on kuuluisin. Parhaimmillaan Supertubes on kesäkuusta elokuuhun. Varoituksen sana: tämä on ammattilaisten ranta. Jos kokemusta on kerttynyt vähemmän, kannattaa johonkin alueen helpommista osioista. Päivän päätteeksi rentoutumaan pääsee esimerkiksi pienessä kahden tähden Aston Woods B&B -majapaikassa, josta peti löytyy halvimmillaan 58 euron hintaan.

•    Hinnat ovat esimerkkejä kahden hengen huoneesta per yö.
•    Hinnat on tarkistettu 20.1.2012, joten muutokset ovat mahdollisia.

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelupyynnöt Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto (at) hotels.com tai soita viestintätoimisto AC-Sanafor 040 766 8874 tai 040 706 8021.

Hotels.com:
Yvonne Bonanati
Senior PR Manager
Hotels.com
ybonanati@expedia.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu lähes 140 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen yli 2,5 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista.

Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097. Vuoden 2011 aikana Hotels.com toi markkinoille ilmaisen iPad-sovelluksen sekä useita ilmaisia älypuhelinsovelluksia. Sovellusten kautta asiakkaat voivat etsiä ja tehdä varauksia yli 20 000 viime hetken tarjouksen joukosta. Sovellukset ovat saatavilla yli 30 kielellä, mukaan lukien suomeksi. Sovellusten avulla käyttäjät voivat myös suodattaa ja lajitella hotelleja, lukea asiakasarvioita sekä löytää viime hetken tarjouksia läheltä omaa sijaintiaan.

Hotels.com on hiljattain lanseerannut Welcome Rewards™ -kanta-asiakasohjelmansa maailmanlaajuisesti. Welcome Rewardsissa™ asiakas saa yhden palkintoyön jokaista kymmentä Hotels.comin kautta varattua yötä kohden. Maksettavaksi jäävät vain verot ja mahdolliset lisämaksut. Hotels.comin sivuilta löytyvät ehdot ja säännöt ovat voimassa.