Maassa maan tavalla – Kööpenhamina tutuksi polkupyörällä

Kööpenhaminassa paikalliset kulkevat polkupyörällä joka paikkaan ja kaikissa sääolosuhteissa. Kaupungissa liikkuminen sujuu turistinakin luontevimmin kahdella pyörällä. Pyöräily hektisessä kaupunkiliikenteessä edellyttää kuitenkin valppautta, joten Hotels.com päätti laatia pienen oppaan pyörämatkailijalle pyöräystävällisistä hotelleista, pyöräilyetiketistä ja nähtävyyksistä.

Kööpenhaminassa paikalliset taittavat kaikki matkat polkupyörän selässä, joten turistillekin pyörä on kätevin kulkupeli. Polkupyörällä ei ainoastaan pääse kätevimmin paikasta A paikkaan B, vaan se on myös matkailijalle näppärin tapa tutustua kaupunkiin.

Kun pyöräilee kaupungissa, missä kaikki pyöräilevät, vaaditaan tarkkaavaisuutta, sillä liikenteessä on omat haasteensa. Turistina haluaa pyöräillä rauhallisesti maisemia ja ihmisiä katsellen. Kööpenhaminalaiset, joista 70 % ei edes omista autoa, haluavat polkea töihin tai tapaamisiin mahdollisimman ripeästi. Tästä johtuen turistien on hyvä tietää muutamia perusfaktoja ennen lähtemistä pyörän selässä kaupunkikierrokselle.

Pyöräystävällisiä hotelleja

Ensimmäinen askel pyörähenkiseen lomaan Kööpenhaminassa on luonnollisesti hankkia alleen fillari. Koska kaupunki on niin pyöräilijähenkinen, monet hotellit vuokraavat asiakkailleen polkupyöriä. Hotellien vuokrapyörien taksat ovat 14–20 euron tietämillä per päivä.

Ascot Hotel & Spa (4 tähteä) sijaitsee aivan Kööpenhaminan ydinkeskustassa. Hotellista saa myös vuokrattua polkupyöriä. Pyöräretken voi aloittaa vaikkapa polkemalla Ørstedsparkeniin, jossa voi nauttia vaikkapa voileivän nurmella loikoillen vehreässä järvimaisemassa vapaapäivää viettävien kööpenhaminalaisten seassa. Puistosta pääsee myös mukavia pyöräteitä pitkin Tivoli-huvipuistoon, jossa kelpaa illastaa tai kruunata päivä ajelulla satavuotiaalla vuoristoradalla. Hotellihuoneet Ascot Hotel & Spa hotellista alkaen 107 euroa.

Hotel Ansgar (3 tähteä) on perheystävällinen hotelli Kööpenhaminan keskustassa. Täältä käsin polkaisee nopeasti päärautatieasemalle, Hovedbaanegaardenille. Asemalta voi napata S-junan, ottaa pyörän kyytiin ja suunnata kaupungin pohjoispuolelle pyöräretkelle. Pyörälle pitää vain muistaa ostaa oma lippu. Hotellilta on lyhyt matka myös satamaan, jossa voi ajella pitkin satama-aluetta ristiin rastiin kulkevia pyöräilijöille tehtyjä siltoja. Hotellihuoneen saa Hotel Ansgar hotellista alkaen 84 euroa per yö.

Radisson Blu Scandinavia Hotel (5 tähteä) on design-hotelli, josta aukeaa hieno näkymä kaupungin ylle. Tämäkin hotelli sijaitsee aivan kaupungin ytimessä, rautatieaseman vieressä. Hotellilta käsin on kätevä pyöräillä vaikkapa pääostoskadulle ja kaupungintalolle. Kannattaa kuitenkin ruuhka-aikana välttää Hotel Strøgetin ja kaupungintalon välisiä kapeita pyöräteitä. Vilkkain ruuhka-aika on aamulla kahdeksan– yhdeksän aikoihin ja iltapäivällä neljän ja viiden välissä. Hotellihuoneet Radisson Blu Scandinavia hotellista alk. 127 euroa.

Absalon City Hotel (3 tähteä) on perheen ylläpitämä hotelli Vesterbrossa. Maittavan hotelliaamiaisen jälkeen voi hypätä pyörän selkään ja polkaista esimerkiksi Ny Carlsberg Glyptotekiin, jossa voi ihailla Carlsbergin panimon perustajan Carl Jacobsenin (1842–1914) yksityistä taidekokoelmaa. Museon jälkeen voi pyöräillä rantaa pitkin vanhalle satamalle Nyhavnille, missä on aina musiikkia ja paljon ihmisiä istumassa satamalaitureilla nauttimassa olutta ja jäätelöä. Hotellihuoneet Absalon City hotellista alk. 80 euroa.

Best Western Hotel Hebron (3 tähteä) sijaitsee Tivolin ja rautatieaseman kupeessa. Täältä käsin on kätevä pyöräillä viehättävälle alueelle Fredriksberg Allén ja Værnedamsvejn ympäristössä. Nämä seudut ovat varsin ihastuttavia, mutta turistit harvoin eksyvät sinne. Jos pyöräilee koko mukulakivetyn Fredriksberg Allén päähän, tulee vastaan Fredriksbergs Have. Sieltä puolestaan löytyy Fredriksbergin linna, pieniä lampia, paljon lintuja ja eläintarha. Matkalla kannattaa pysähtyä Værnedamsvejllä, jonka varrella on trendiputiikkeja, mukavia kahviloita ja jäätelöbaareja. Hotellihuoneet Best Western Hotel Hebronista alk. 120 euroa.

Hotel Copenhagen (2 tähteä) sijaitsee Islands Brygge -alueella lähellä rantaa ja Christianshavnia. Täältä käsin on kätevä tutustua pyöräillen Christianshavnin ympäristöön ja Kööpenhaminan neljänneksi suosituimpaan nähtävyyteen, Christianian vapaakaupunkiin, jota voi kutsua kaupungiksi kaupungin sisällä. Vapaakaupungin tunnelma on aivan omanlaisensa. Christiania on myös paikka, jossa kuuluisat Christiania-polkupyörät rakennetaan. Hotellihuoneet Hotel Copenhagenista alk. 63 euroa.

Ohjeet turvalliseen pyöräilyyn Kööpenhaminassa

Kööpenhaminan paikallishallinto on hiljattain julkaissut pyöräilyoppaan matkailijoille.

Oppaita saa hotelleista ympäri kaupunkia.

Kymmenen vinkkiä pyöräilyyn Kööpenhaminassa:

1. Pysy aina oikealla puolella tietä.

2. Anna käsimerkki pysahtyessä ja kääntyessä.

3. Muista vilkaista taaksesi ennen ohitusta.

4. Ohita aina vasemmalta puolelta.

5. Älä koskaan pyöräile kulkusuuntaa vastaan, jalkakäytävällä tai kävelykaduilla.

6. Käännyttäessä vasemmalle risteyksestä, siirry risteyksen yli oikealta tulevan kaistan reunaan ja ylitä risteys tämän kaistan liikennevalojen mukaisesti.

7. Keskusta-alueen puistoissa pyöräily on kielletty.

8. Jos kuulet pyöränkellon äänen takaa, on se merkki siitä, että joku haluaa ohitsesi. Siirry tällöin aivan tien oikeaan laitaan.

9. Kun pimeä laskeutuu, muista valot pyörän edessä ja takaa.

10. Pyöriä voi kuljettaa metrolla, S-junalla ja paikallisjunalla. Tarkasta säännöt ja hinnat, jotka vaihtelevat kellonajan, sesongin ja kuljetuksen syyn mukaan.

NAUTI PYÖRÄILYSTÄ!

• Hinnat ovat esimerkkejä kahden hengen huoneesta per yö.
  • Hinnat on tarkistettu 26.6.2013, joten muutokset ovat mahdollisia.

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelupyynnöt Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto (at) hotels.com tai soita viestintätoimisto AC-Sanafor 040 766 8874 tai 040 706 8021.

Hotels.com:

Yvonne Bonanati
Senior PR Manager
Hotels.com
ybonanati at expedia.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu lähes 200 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa yli 200 maassa ja yli 25 000 kohteessa ympäri maailmaa. Näistä kaikista löytyy täydelliseen yöpymiskokemukseen tarvittavat tiedot. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com hyödyntää yhtä alan suurinta hotelliyhteistyöverkostoa ja neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa säännöllisesti erilaisia alennuksia ja tarjouskampanjoita. Lisäksi Hotels.com tarjoaa käyttäjilleen 7 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista ihmisiltä, jotka todella ovat yöpyneet hotelleissa. Näin asiakkaat tietävät majoitusta varatessaan mahdollisimman paljon kohteesta.

Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097. Hotels.comin sovelluksia älypuhelimille ja tableteille voi ladata osoitteesta http://fi.hotels.com/tarjoukset/mobile_fi/. Sovellusten kautta asiakkaat voivat etsiä ja tehdä varauksia missä vain ja päästä hyödyntämään yli 20 000 viime hetken tarjousta. Sovellukset ovat saatavilla yli 30 kielellä, mukaan lukien suomeksi. Sovellusten avulla käyttäjät voivat myös suodattaa ja lajitella hotelleja, lukea asiakasarvioita sekä löytää viime hetken tarjouksia läheltä omaa sijaintiaan.

Hotels.com on hiljattain lanseerannut Welcome Rewards™ -kanta-asiakasohjelmansa maailmanlaajuisesti. Welcome Rewardsissa™ asiakas saa yhden palkintoyön jokaista kymmentä Hotels.comin kautta varattua yötä kohden. Maksettavaksi jäävät vain verot ja mahdolliset lisämaksut. Hotels.comin sivuilta löytyvät ehdot ja säännöt ovat voimassa.

Viimeisen kahdeksan vuoden ajan Hotels.com on julkaissut kahdesti vuodessa palkitun kansainvälisen katsauksen hotellihuoneiden hinnoista, Hotel Price Indexin. Hotel Price Indexistä on tällä hetkellä olemassa 31 eri maiden versiota, lisätietoja: http://press.hotels.com/en-gb/hotel-price-index/. Seuraa Hotels.comia myös Facebookissa, Twitterissä ja YouTubessa.