• AC-Sanafor/

Moskovan ja New Yorkin hotellihinnat laskivat rajusti - Lähi-idän kohde Abu Dhabi nousi maailman kalleimmaksi kaupungiksi

Maailman taloustilanteesta johtuen hotellien hinnat ovat laskeneet reippaasti eri puolilla maailmaa. Aiemmin maailman kalleimman kaupungin Moskovan hinnat tippuivat liki neljäkymmentä prosenttia verrattuna edellisvuoteen, kertoo Hotels.comin Hotel Price Index -hotellihinnasto (HPI). HPI-hotellihinnastossa vertaillaan hotellihuoneiden hintoja vuoden 2009 ensimmäisellä puoliskolla verrattuna vuoden 2008 vastaavaan ajanjaksoon.

Abu Dhabi, Monte Carlo ja Geneve nousivat maailman kalleimpien kaupunkien kärkikolmikkoon. Kaupungeissa hintojen lasku oli vain noin kymmenen prosentin luokkaa, mutta se riitti nostamaan kaupungit listan kärkeen muiden kaupunkien hintojen laskiessa enemmän. Abu Dhabin nousua listan kärkeen selittää myös se, että kaupungissa on varsin vähän hotellihuoneita, ja monet varauksista oli tehty kansainvälisten tapahtumien ja konferenssien yhteyteen jo ennen pahinta taloudellista alamäkeä. Abu Dhabissa hotelliyö maksaa keskimäärin 190 euroa, Monte Carlossa 178 euroa ja Genevessä 171 euroa. Uusia eurooppalaisia tulokkaita maailman kalleimpien kaupunkien listalla ovat kuudenneksi noussut Venetsia, jossa hotelliyö maksoi 138 euroa, sekä kahdeksanneksi noussut Zürich, jossa hotelliyö maksoi 134 euroa. (ks. taulukko 2) Hotel Price Index -hotellihinnasto (HPI) perustuu Hotels.com-sivustolla tehtyihin varauksiin. Esitetyt hinnat ovat keskimääräisiä hintoja kahden hengen huoneelta per yö. Vertailun hinnat eivät ole hotellien listahintoja vaan asiakkaiden maksamia hintoja. Hinnaston vertailuun kuului 78 000 hotellia yli 13 000 kohteessa. Vertailua voi pitää merkittävänä, sillä Hotels.com on sekä asiakasmäärältään että listattujen hotellien määrällä mitattuna maailman johtavia varaussivustoja. Uusin HPI-hotellihinnasto vertaili hintoja viime tammikuusta kesäkuuhun verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon. Hotellien hinnat laskeneet paikoin jopa yli 40 prosenttia Viime vuoden kalleimman kaupungin Moskovan hinnat tippuivat jopa 39 prosenttia, mikä tiputti kaupungin maailman kalleimpien kaupunkien listalla neljänneksi. Myös New York koki 23 prosentin hintojen laskun. Kaupunkeihin on nyt varsin edullista matkustaa, sillä esimerkiksi Moskovassa hotellihuoneen saa noin 100 euroa halvemmalla kuin viime vuonna. Moskovassa hotelliyö maksaa keskimäärin 164 euroa yöltä ja New Yorkissa 139 euroa yöltä. (ks. taulukko 2) Intian Mumbaissa hinnat jatkoivat laskuaan edellisvuodesta. Hotellien hinnat laskivat jopa 42 prosenttia ja hotelliyö Mumbaissa maksaa nyt keskimäärin 111 euroa. Suuria hinnanpudotuksia kokivat myös Dubai (23 prosenttia), Pietari (22 prosenttia), Chicago (19 prosenttia) ja Kööpenhamina (15 prosenttia). (ks. taulukko 1) Vahva euro suosii edelleen eurooppalaisia matkustajia Euroalueen matkailijoita vahva euro suosi edelleen. Eurooppalaiset matkailijat maksoivatkin useissa kohteissa halvempia hintoja kuin vuosiin. Hinnat lähtivät nousuun ainoastaan kolmessa kohteessa, jotka kaikki löytyvät Euroopan ulkopuolelta. Rio de Janeirossa hinnat nousivat huimat 17 prosenttia, kun taas Jerusalemissa ja Istanbulissa nousu oli maltillisempaa. Jerusalemissa hinnat nousivat 8 prosenttia ja keskimääräinen huonehinta oli 121 euroa. Istanbulissa nousua tapahtui ainoastaan yksi prosentti, ja huoneen sai Istanbulista keskimäärin 112 eurolla. Rio de Janeiro ylsi hintojen nousun myötä maailman kalleimpien kaupunkien listan sijalle seitsemän. Huone Rio de Janeirossa maksaa yöltä keskimäärin 135 euroa. (ks. taulukko 3)