• AC-Sanafor/

Näin 5 tähden hotellimajoituksen hinta vaihtelee maailmalla: samalla rahalla saa 3 tai 18 yötä!

Jos lomabudjetti ei ole pohjaton, täytyy matkailijan tehdä kompromisseja kohdetta ja matkan kestoa valitessa. Jos ylellisyydenkaipuisena päättää joka tapauksessa yöpyä ainoastaan viiden tähden hotelleissa, kannattaa miettiä, mitä samalla rahalla saisi eri puolilta maailmaa. Hotellivaraussivusto Hotels.comin Hotel Price Index -raportti kertoo, missä viiden tähden hotellissa matkustaja yöpyy pikkurahalla ja missä täytyy ottaa tuhti setelinippu kouraan.

Pohjois-Kalifornian boheemi keskus San Francisco painii luksusluokan hotellihinnoissa aivan omassa sarjassaan: vuonna 2012 viiden tähden hotelliyöstä San Franciscossa pulitettiin keskimäärin huimat 499 euroa per yö!

Esimerkiksi pitkä luksusviikonloppu eli kolme yötä San Franciscossa viiden tähden majoituksessa maksoi keskimäärin 1497 euroa. Samalla rahalla matkailija viettäisi viiden tähden hotellissa…

• lähes 18 yötä luksuslomailua Varsovassa
  • lähes 16 yötä Marokossa itämaista mystiikkaa tulvivassa Marrakechin kaupungissa
  • 13 yötä Budapestissa kylpylöissä rentoutuen
  • lähes 12 yötä historian ja auringon täyteisessä Lissabonissa
  • 10 yötä Kairossa Gizan pyramideja tutkien
  • lähes 10 yötä Pekingissä Kiinan muurilla vaeltaen
  • lähes 10 yötä Prahassa paikallisia oluita maistellen
  • lähes 10 yötä Tallinnassa vanhankaupungin kujia kuljeskellen
  • 9 yötä Delhissä suurkaupungin vilinässä
  • lähes 8 yötä rakkaassa pääkaupungissamme Helsingissä

Luovu muutamasta tähdestä ja lomaile pidempään!

Jos pelkkä hotellin tähtiluokitus ei määrittele onnistunutta lomaa ja on valmis luopumaan edes yhdestä tähdestä, voi San Franciscossakin yöpyä 1497 eurolla lähes kahdeksan yötä neljän tähden hotellissa (keskihinta 197 € per yö). Tinkimällä kolmesta tähdestä matkailijalla on mahdollisuus jo kunnon lomailuun, sillä sama budjetti riittäisi yli kahden viikon lomailuun kahden tähden hotellissa San Franciscossa (keskihinta 101 € per yö).

Edullisimmista luksusyöunista pääsee nauttimaan Puolan pääkaupungissa Varsovassa, jossa viiden tähden huoneen keskihinta vuonna 2012 oli 84 euroa. Samalla hinnalla ei saa New Yorkista edes kahden tähden yöunia, sillä Ison Omenan kahden tähden hotellihuone kevensin matkailijan kukkaroa viime vuonna keskimäärin 133 euroa yöltä.

Helsingin viiden tähden hotellin keskihinta kohosi 192 euroon yöltä ja vastaa näin melko hyvin muiden pohjolan pääkaupunkien hintatasoa. Yhden viiden tähden hotelliyön hinnalla yöpyisi Helsingissä kolme yötä kahden tähden hotellissa, jonka keskihinta vuonna 2012 oli 63 euroa yöltä.

Kolme kohdetta San Franciscon lisäksi ylitti 400 euron rajapyykin viiden tähden hotellien keskihintavertailussa: Geneve (427 euroa), New York (416 euroa) ja Tokio (405 euroa).

Taulukko 1. Viiden tähden hotelliyön keskimääräinen hinta vuonna 2012.

Kalleimmat Hinta Halvimmat Hinta
San Francisco 499 € Varsova 84 €
Geneve 427 € Marrakech 94 €
New York 416 € Budapest 114 €
Tokio 405 € Lissabon 127 €
Pariisi 385 € Brysseli 141 €
Los Angeles 384 € Kairo 146 €
Miami 365 € Berliini 148 €
Boston 364 € Peking 150 €
Biarritz 346 € Praha 150 €
Buenos Aires 336 € Tallinna 151 €
Pohjoismaat Hinta Bangkok 154 €
Tukholma 196 € Pisa 155 €
Helsinki 192 € Delhi 161 €
Oslo 185 € Mumbai 166 €
Kööpenhamina 181 € Madrid 167 €

Hotellien tähtiluokitukset

Tähtiluokituksille ei ole olemassa maailmanlaajuista luokittelujärjestelmää, vaan jokaisella maalla on omansa. Joillakin mailla, kuten Iso-Britannialla, luokittelujärjestelmiä on enemmän kuin yksi. Tämä tarkoittaa, että matkailijoiden tulee olla tietoisia, että eri maiden saman tähtiluokituksen omaavien hotellien taso voi vaihdella.

Hotels.comin Hotel Price Index (HPI®) on säännöllinen tutkimus hotellihinnoista

merkittävimmissä matkakohteissa ympäri maailman. HPI® eli hotellien hintaindeksi perustuu Hotels.com-sivustolla tehtyihin varauksiin. Esitetyt hinnat eivät ole listahintoja vaan asiakkaiden maksamia hintoja vuonna 2012.

Lue Hotel Price Index -raportti (pdf) kokonaisuudessaan täällä.

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelupyynnöt Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto (at) hotels.com tai soita viestintätoimisto AC-Sanafor 040 766 8874 tai 040 706 8021.

Hotels.com:

Yvonne Bonanati
Senior PR Manager
Hotels.com
ybonanati at expedia.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu lähes 200 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa yli 200 maassa ja yli 25 000 kohteessa ympäri maailmaa. Näistä kaikista löytyy täydelliseen yöpymiskokemukseen tarvittavat tiedot. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com hyödyntää yhtä alan suurinta hotelliyhteistyöverkostoa ja neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa säännöllisesti erilaisia alennuksia ja tarjouskampanjoita. Lisäksi Hotels.com tarjoaa käyttäjilleen 7 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista ihmisiltä, jotka todella ovat yöpyneet hotelleissa. Näin asiakkaat tietävät majoitusta varatessaan mahdollisimman paljon kohteesta.

Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097. Hotels.comin sovelluksia älypuhelimille ja tableteille voi ladata osoitteesta http://fi.hotels.com/tarjoukset/mobile_fi/. Sovellusten kautta asiakkaat voivat etsiä ja tehdä varauksia missä vain ja päästä hyödyntämään yli 20 000 viime hetken tarjousta. Sovellukset ovat saatavilla yli 30 kielellä, mukaan lukien suomeksi. Sovellusten avulla käyttäjät voivat myös suodattaa ja lajitella hotelleja, lukea asiakasarvioita sekä löytää viime hetken tarjouksia läheltä omaa sijaintiaan.

Hotels.com on hiljattain lanseerannut Welcome Rewards™ -kanta-asiakasohjelmansa maailmanlaajuisesti. Welcome Rewardsissa™ asiakas saa yhden palkintoyön jokaista kymmentä Hotels.comin kautta varattua yötä kohden. Maksettavaksi jäävät vain verot ja mahdolliset lisämaksut. Hotels.comin sivuilta löytyvät ehdot ja säännöt ovat voimassa.

Viimeisen kahdeksan vuoden ajan Hotels.com on julkaissut kahdesti vuodessa palkitun kansainvälisen katsauksen hotellihuoneiden hinnoista, Hotel Price Indexin. Hotel Price Indexistä on tällä hetkellä olemassa 31 eri maiden versiota, lisätietoja: http://press.hotels.com/en-gb/hotel-price-index/. Seuraa Hotels.comia myös Facebookissa, Twitterissä ja YouTubessa