• AC-Sanafor/

Nämä kansallisuudet maksoivat hotellihuoneistaan eniten Suomessa – venäläisten kulutus selvässä nousussa

Hotellivaraussivusto Hotels.comin Hotel Price Index kertoo, miten eri kansallisuuksien Suomessa maksamat hotellihinnat erosivat vuonna 2012. Viime vuonna 21 kansallisuutta 23:sta maksoi hotelliyöstä keskimäärin enemmän kuin vuonna 2011. Hintaero eniten ja vähiten hotellityöstä maksaneiden kansallisuuksien välillä oli 22 euroa.

Useat listan kärkikymmeniköstä löytyvät kansallisuudet ovat kaukolennon päässä Suomesta. Listan kärjessä olevat australialaiset ja yhdysvaltalaiset maksoivat keskimäärin 130 euroa yöltä, mikä tarkoittaa 13 % ja 10 % nousua verrattaessa vuotta 2011 ja vuoteen 2012. Listalla kolmanneksi sijoittuneet japanilaiset maksoivat vuonna 2012 keskimäärin 129 euroa hotelliyöltä, eli 7 % edellisvuotta enemmän. Prosentuaalisesti saman verran nousi myös singaporelaisten Suomessa maksaman hotellihuoneen keskihinta, joka oli 127 euroa. Viidennen sijan singaporelaisten kanssa jakavat norjalaiset ja kanadalaiset.

Tilastoiduista kansallisuuksista ainoastaan irlantilaiset ja brasilialaiset matkailijat maksoivat hotelliyöstä viime vuonna edellisvuotta vähemmän. Irlantilaisten hotelliyöstä maksama keskihinta laski 2 prosenttia 109 euroon ja brasilialaisten 3 prosenttia 108 euroon.

Venäläisten shoppailijoiden virta Suomeen kasvaa

Eniten vuotuisia matkailijoita Suomeen virtaa rajanaapuristamme Venäjältä. Venäläiset turistit saapuvat maahan muun muassa edullisempien ja monipuolisten shoppailumahdollisuuksien perässä. He odottavat korkeaa laatua ja asiakaspalvelua. Vuonna 2011 venäläisten yöpymisiä Suomessa kirjattiin 1,3 miljoonaa. Matkailun edistämiskeskus (MEK) arvioin määrän nousseen viime vuonna 1,5 miljoonaan. Venäläiset matkailijat maksoivat viime vuonna hotelliyöstä Suomessa keskimäärin 116 euroa ja löytyvät listan sijalta 16. Keskihinta nousi peräti 13 prosenttia verrattaessa vuotta 2011 viime vuoteen. Vuonna 2011 venäläisiä matkailijoita saapui Suomeen runsaat kolme miljoonaa, ja määrän uskotaan nousseen vuonna 2012.

Pohjoismaalaisista vuonna 2012 eniten hotelliyöstä Suomessa maksoivat norjalaiset, jotka kipusivat listan sijalle viisi 127 euron keskihinnalla. Kahdeksannelta sijalta löytyvät ruotsalaiset, jotka maksoivat keskimäärin 123 euroa hotelliyöstä Suomessa. Tanska ja Islanti löytyvät sijoilta 12 ja 13, 122 euron ja 119 euron keskihinnoilla.

Sijoitus Maa 2012 2011 Muutosprosentti
21 Irlanti 109 € 111 € -2 %
22= Italia 108 € 98 € 11 %
22= Brasilia 108 € 112 € -3 %

Hotels.comin Hotel Price Index (HPI®) on säännöllinen tutkimus hotellihinnoista merkittävimmissä matkakohteissa ympäri maailman. HPI® eli hotellien hintaindeksi perustuu Hotels.com-sivustolla tehtyihin varauksiin. Esitetyt hinnat eivät ole listahintoja vaan asiakkaiden maksamia hintoja vuonna 2012.

Lue Hotel Price Index -raportti (pdf) kokonaisuudessaan täällä.

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelupyynnöt Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto (at) hotels.com tai soita viestintätoimisto AC-Sanafor 040 766 8874 tai 040 706 8021.

Hotels.com:

Yvonne Bonanati
Senior PR Manager
Hotels.com
ybonanati at expedia.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu lähes 200 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa yli 200 maassa ja yli 25 000 kohteessa ympäri maailmaa. Näistä kaikista löytyy täydelliseen yöpymiskokemukseen tarvittavat tiedot. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com hyödyntää yhtä alan suurinta hotelliyhteistyöverkostoa ja neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa säännöllisesti erilaisia alennuksia ja tarjouskampanjoita. Lisäksi Hotels.com tarjoaa käyttäjilleen 7 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista ihmisiltä, jotka todella ovat yöpyneet hotelleissa. Näin asiakkaat tietävät majoitusta varatessaan mahdollisimman paljon kohteesta.

Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097. Hotels.comin sovelluksia älypuhelimille ja tableteille voi ladata osoitteesta http://fi.hotels.com/tarjoukset/mobile_fi/. Sovellusten kautta asiakkaat voivat etsiä ja tehdä varauksia missä vain ja päästä hyödyntämään yli 20 000 viime hetken tarjousta. Sovellukset ovat saatavilla yli 30 kielellä, mukaan lukien suomeksi. Sovellusten avulla käyttäjät voivat myös suodattaa ja lajitella hotelleja, lukea asiakasarvioita sekä löytää viime hetken tarjouksia läheltä omaa sijaintiaan.