Nämä matkakohteet kuumenivat eniten vuonna 2012

Hotellivaraussivusto Hotels.com on julkaissut listan niistä kohteista, joihin haut suomenkielisellä Hotels.com-sivustolla kasvoivat eniten vuonna 2012 verrattuna vuoteen 2011. Viimevuotisella listalla loistivat kotimaan kohteet, nyt kärkipäästä löytyy monta vähemmän tunnettua ulkomaankohdetta.

Kroatia - vuoden tulokas

Suomalaisten kiinnostus Adrianmeren rannalla sijaitsevaa Kroatiaa kohtaan on kasvanut kohisten viime vuosina. Lähellä Kroatian rannikon helmeksi kutsuttua Splitin kaupunkia sijaitsee merellinen Podstarana, jonka hotellihaut lisääntyivät suomenkielisellä Hotels.com-sivustolla vuonna 2012 eniten kaikista kohteista, peräti 492 % verrattuna vuoden 2011 hakumääriin. Kahdenkymmenen kärjestä löytyy myös Dubrovnikin kupeessa sijaitseva Cavtat, joka kasvatti suosiotaan 371 %. Kroatian luonnonkivirannat ja kuvankauniit maisemat vievät matkailijat uudenlaiselle rantalomaelämykselle. Maa tarjoaa lähes kaikkea, mitä lomalta voi toivoa: historiaa, kulttuuria, elämyksiä ja rentoutumista. Kroatia liittyy Euroopan unionin jäseneksi 1. heinäkuuta 2013, mikä helpottaa entisestään suomalaisten matkustamista maahan.

Klassikkokohteiden uudet nousijat

Kreikan ja Espanjan perinteiset kohteet ovat aina suosittuja, mutta Hotels.comin kuuma lista paljastaa myös uusia pienempiä trendikohteita. Kreikassa Kreetan saarella sijaitsevasta Chressonissoksesta haettiin jopa 457 % enemmän hotelleja vuonna 2012 kuin vuonna 2011. Suomalaisten paremmin Santorini-nimellä tuntema Thiran saari kasvatti sekin hakusuosiotaan yli viisinkertaiseksi 438 prosentin nousulla.

Espanjan puolella esimerkiksi ikisuosikki Kanariansaaret houkutteli suomalaisia uusille alueille: esimerkiksi Lanzaroten saarelta löytyvä Tias kiinnosti suomalaisia viime vuonna 402 prosenttia enemmän kuin vuonna 2011.

Sivuosumia Tukholmaan

Kahdenkymmenen eniten suosiotaan suomenkielisellä Hotels.com-sivustolla kasvattaneen kohteen Top 20 -listalta löytyy kaksi ruotsalaiskohdetta: Solna sijalta 3 ja Järfälla sijalta 9. Molemmat ovat pääkaupunki Tukholman lähinaapureita. Koko perheen matkakohteena tunnettu Tukholma tarjoaa kävijöille kulttuuria, taidetta, luontoa ja huveja. Helpottaakseen matkantekoa kannattaa hankkia reissun ajaksi Tukholmakortti, jolla pääsee matkustamaan veloituksetta julkisilla ja saa ilmaisen sisäänpääsyn moniin museoihin ja nähtävyyksiin. Naapurikunnissa majoittuvien kannattaa tietenkin valita versio, joka oikeuttaa käyttämään julkista liikennettä koko Suur-Tukholman alueella.

New York on muutakin kuin Manhattan

New York oli vuoden 2012 alkupuoliskolla Hotels.comin Hotel Price Indexin mukaan suomalaisten suosituin ulkomainen matkakohde. Useimmille tulee Isosta Omenasta ensimmäisenä mieleen Manhattan, mutta New York on paljon muutakin: kuumimpien nousijoiden listalle ovat päässeet sekä etnisesti monimuotoinen ja trendikäs Brooklyn että Queensin puolella sijaitseva Long Island City. Kahdenkymmenen kärkeen mahtuu myös naapuriosavaltio New Jerseystä löytyvä lentokenttäkaupunki Newark.

Taulukko: Eniten hakumääriään kasvattaneet kohteet suomenkielisellä Hotels.com-sivustolla vuonna 2012 verrattuna vuoteen 2011.

Kohde Hakujen lisääntyminen prosentteina verrattaessa vuotta 2012 vuoteen 2011
18 Rethimnon, Kreikka 318 %
19 Brooklyn, Yhdysvallat 311 %
20 Lake Buena Vista, Yhdysvallat 309 %

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelupyynnöt Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto (at) hotels.com tai soita viestintätoimisto AC-Sanafor 040 766 8874 tai 040 706 8021.

Hotels.com:

Yvonne Bonanati
Senior PR Manager
Hotels.com
ybonanati at expedia.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu yli 160 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa yli 200 maassa ja yli 25 000 kohteessa ympäri maailmaa. Näistä kaikista löytyy täydelliseen yöpymiskokemukseen tarvittavat tiedot. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com hyödyntää yhtä alan suurinta hotelliyhteistyöverkostoa ja neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa säännöllisesti erilaisia alennuksia ja tarjouskampanjoita. Lisäksi Hotels.com tarjoaa käyttäjilleen 7 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista ihmisiltä, jotka todella ovat yöpyneet hotelleissa. Näin asiakkaat tietävät majoitusta varatessaan mahdollisimman paljon kohteesta.

Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097. Hotels.comin sovelluksia älypuhelimille ja tableteille voi ladata osoitteesta http://fi.hotels.com/tarjoukset/mobile_fi/. Sovellusten kautta asiakkaat voivat etsiä ja tehdä varauksia missä vain ja päästä hyödyntämään yli 20 000 viime hetken tarjousta. Sovellukset ovat saatavilla yli 30 kielellä, mukaan lukien suomeksi. Sovellusten avulla käyttäjät voivat myös suodattaa ja lajitella hotelleja, lukea asiakasarvioita sekä löytää viime hetken tarjouksia läheltä omaa sijaintiaan.

Hotels.com on hiljattain lanseerannut Welcome Rewards™ -kanta-asiakasohjelmansa maailmanlaajuisesti. Welcome Rewardsissa™ asiakas saa yhden palkintoyön jokaista kymmentä Hotels.comin kautta varattua yötä kohden. Maksettavaksi jäävät vain verot ja mahdolliset lisämaksut. Hotels.comin sivuilta löytyvät ehdot ja säännöt ovat voimassa.

Viimeisen kahdeksan vuoden ajan Hotels.com on julkaissut kahdesti vuodessa palkitun kansainvälisen katsauksen hotellihuoneiden hinnoista, Hotel Price Indexin. Hotel Price Indexistä on tällä hetkellä olemassa 31 eri maiden versiota, lisätietoja: http://press.hotels.com/en-gb/hotel-price-index/. Seuraa Hotels.comia myös Facebookissa, Twitterissä ja YouTubessa.