New York on suomalaisten suosikkimatkakohde

Suomalaisten suosituin ulkomaan matkakohde on tuoreen Hotels.comin Hotel Price Index -raportin mukaan New York. Suosituin kotimaan matkakohde on tuttuun tapaan Helsinki. Kulttuuripääkaupunki Turku nousi toiseksi suosituimmaksi kotimaan matkakohteeksi ohi Tampereen sekä kotimaisten että ulkomaisten matkailijoiden keskuudessa. Listat on tehty Hotels.comin kautta varattujen hotelliöiden määrien perusteella.

Suomalaisten suosituimmat ulkomaan matkakohteet ovat viime vuosina olleet New York, Tallinna ja Lontoo. Vuoden 2011 alkupuoliskoa tarkasteltaessa Tallinna jää kolmannelle sijalle Lontoon sijoittuessa New Yorkin jälkeen toiseksi. Riika oli vuosi sitten listan neljäs, mutta putosi tänä vuonna sijalle seitsemän. Tokio, viime vuoden listan 15., putosi maaliskuisten maanjäristyksen, tsunamin ja ydinvoimalaonnettomuuden seurauksena pois top 50 -listalta.

Turun suosio kasvanut

Helsinki piti paikkansa suosituimpana kotimaan kohteena suomalaisille. Seuraavaksi suosituimmat kaupungit, Turku ja Tampere, vaihtoivat paikkoja verrattuna vuoden 2010 vastaavaan ajanjaksoon. Turun vuosi Euroopan kulttuuripääkaupunkina on varmasti vaikuttanut kaupungin suosioon.

Turku nousi Tampereen ohi Suomen toiseksi suosituimmaksi matkailukohteeksi myös ulkomaisten matkailijoiden keskuudessa. Vuosi sitten Tampere oli vielä toisella sijalla, mutta tänä vuonna kulttuuripääkaupunki Turku vei voiton ja nousi Tampereen ohi.

Helsinki oli tuttuun tapaan ulkomaalaisten suosituin matkakohde Suomessa. Listan neljänneltä sijalta löytyy Vaasa ja viidenneksi suosituin kohde Suomessa ulkomaalaisille oli Rovaniemi.

Hotels.comin Hotel Price Index on puolivuosittain julkaistava raportti, jossa tarkastellaan hotellihintojen kehitystä ympäri maailmaa. Raportin luvut perustuvat todellisiin asiakkaiden maksamiin hintoihin. Uusin HPI-raportti tarkastelee vuoden 2011 alkupuoliskoa verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon. Luvut perustuvat yli 125 000 hotelliin yli 19 000 kohteessa.

Taulukko 1. Suosituimmat kotimaan kohteet suomalaisille

2 Turku
4 Kuopio
5 Jyväskylä
6 Vaasa
7 Rovaniemi
9 Mikkeli
10 Lappeenranta

Taulukko 2. Suosituimmat ulkomaan kohteet suomalaisille.

1 New York
2 Lontoo
3 Tallinna
4 Pariisi
5 Berliini
6 Rooma
7 Riika
9 Tukholma
10 Kööpenhamina
11 Budapest
12 Amsterdam
13 Gdansk
15 Praha
16 Phuket
17 Las Vegas
18 Miami
19 München
20 Nizza

Taulukko 3. Suomen suosituimmat kohteet ulkomaalaisille.

2 Turku
4 Vaasa
5 Rovaniemi
6 Levi

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelupyynnöt Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto (at) hotels.com tai soita viestintätoimisto AC-Sanafor 040 706 8021 tai 040 840 6368.

Hotels.com:

Yvonne Bonanati
Senior PR Manager
Hotels.com
ybonanati (at) expedia.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu lähes 140 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen yli 2,5 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista.

Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097. Vuoden 2011 aikana Hotels.com toi markkinoille ilmaisen iPad-sovelluksen sekä useita ilmaisia älypuhelinsovelluksia. Sovellusten kautta asiakkaat voivat etsiä ja tehdä varauksia yli 20 000 viime hetken tarjouksen joukosta. Sovellukset ovat saatavilla yli 30 kielellä, mukaan lukien suomeksi. Sovellusten avulla käyttäjät voivat myös suodattaa ja lajitella hotelleja, lukea asiakasarvioita sekä löytää viime hetken tarjouksia läheltä omaa sijaintiaan.

Hotels.com on hiljattain lanseerannut Welcome Rewards™ -kanta-asiakasohjelmansa maailmanlaajuisesti. Welcome Rewardsissa™ asiakas saa yhden palkintoyön jokaista kymmentä Hotels.comin kautta varattua yötä kohden. Maksettavaksi jäävät vain verot ja mahdolliset lisämaksut. Hotels.comin sivuilta löytyvät ehdot ja säännöt ovat voimassa.