Nykyaikainen paineensäädin parantaa kodin nestekaasulaitteiden turvallisuutta

Tiedote 31.5.2010

AGA on laajentanut nestekaasutuotevalikoimaansa matalapainesäädinsarjalla. Parinkymmenen euron investointi uusilla ominaisuuksilla varustettuun säätimeen lisää merkittävästi kodin kaasulaitteiden turvallisuutta.

Kotitalouden nestekaasulaitteisiin – esimerkiksi grilleihin, jääkaappeihin ja liesiin – tarkoitettu AGAn uusi turvallinen matalapainesäädin on helppo kiinnittää kaasupulloon. Säädin varmistaa, ettei kaasua tule pullosta ulos, jos säätimeen ei ole kytketty letkua tai letkun perässä ei ole käyttölaitetta. Turvallisuutta lisää myös säätimen sisällä oleva kuula. Se rajoittaa kaasunvirtauksen automaattisesti, jos kaasuletku ei ole kunnolla paikoillaan käyttölaitteessa tai letku on päässyt vaurioitumaan pahasti.

Uusi ominaisuus on myös kaasuvirtauksen katkaiseva on-off -kytkin, joka estää paineensäätimen kiinnittämisen tai poistamisen auki-asennossa. Vanhoissa matalapainesäätimissä ei ole tätä ominaisuutta ja riskejä voi syntyä erityisesti, jos käyttölaite ja kaasupullo ovat eri tiloissa, kuten esimerkiksi veneessä tai asuntovaunussa.

Euroopassa valmistettavan uutuussäätimen muotoilu on kevyt ja moderni. Säädinsarja sisältää kaiken tarvittavan: matalapainesäätimen, nestekaasuasetuksen mukaisen kaasuletkun sekä kaksi letkunkiristintä. Pakkauksesta löytyvät myös asennus- ja käyttöohjeet.

Paineensäädin ja letku uusittava säännöllisesti

Turvallisuussyistä matalapainesäädin pitää vaihtaa 5–10 vuoden välein. Kaasuletku on uusittava puolestaan vähintään 3–5 vuoden välein.

”Luonnonkumista letkua haurastuttaa erityisesti auringon UV-säteily. Kaasuletkun kunto on helppo tarkistaa taivuttamalla letku mutkalle. Mikäli pinnassa näkyy halkeamia, letku on aika uusia,” myyntipäällikkö Harri Virtanen AGAlta muistuttaa.

”Syöttöletkun ja paineensäätimen uusiminen on edullinen, alle 20 euron toimenpide, joka lisää nestekaasulaitteen käytön turvallisuutta merkittävästi.”

Mikäli laitteita ei käytetä pitkään aikaan, paineensäädin kannattaa irrottaa ja siirtää pullo hyvin tuuletettuun varastotilaan, mutta ei kuitenkaan kellariin tai ullakolle.

Lisätietoja:

Harri Virtanen, Myyntipäällikkö Oy AGA Ab, p. 010 2420 353, harri.virtanen@fi.aga.com

Kaikki AGAn toimittamat nestekaasupullot täytetään nykyaikaisella täyttölaitoksella, jonka toimintaa ohjaavat kattavat turvallisuus- ja laatujärjestelmät. Täytön yhteydessä sekä pullo että venttiilit tarkastetaan ja tarvittaessa myös kunnostetaan perusteellisesti.

(Lähde: AGAn laadunvalvontaosasto ja Directorate for Civil Protection and Emergency Planning – DSB.)

Oy AGA Ab on osa Linde Groupia, joka on maailman johtavia teollisuuskaasu- ja teknologiayhtiöitä. Linde Groupilla on lähes 48 000 työntekijää 100 maassa. Suomen AGA on osa Linde Groupin Pohjois-Euroopan yksikköä, johon kuuluvat kaikki Pohjoismaat sekä Baltian maat. AGA on alueensa johtava teollisuuskaasujen toimittaja, jonka kokonaisratkaisuihin sisältyvät mm. kaasut, kaasulaitteistot, prosessiosaaminen sekä koulutus- ja huoltopalvelut. AGAn kehittynyt kaasuteknologia auttaa asiakkaita parantamaan kannattavuutta, turvallisuutta ja laatua sekä suojelemaan samalla ympäristöä.