Oikein täytettynä nestekaasupullo on turvallinen

Grillauskausi on jo hyvässä vauhdissa, ja ihmiset kiirehtivät huoltoasemille ja muihin alan liikkeisiin vaihtamaan viime kesänä tyhjentynyttä kaasupulloaan uuteen. Nestekaasupullot ovat periaatteessa standardituotteita, mutta pullon ja sisällön laadussa saattaa olla merkittäviäkin eroja.

Kun nestekaasupullo tyhjenee, kuluttaja voi vaihtaa sen missä tahansa nestekaasun myyntipisteessä vastaavaan täyteen pulloon. Kuluttaja maksaa vaihtokaupassa vain sisällöstä, ei astiasta. Jälleenmyyjä toimittaa asiakkaalta tulleen tyhjän pullon uudelleentäytettäväksi.

Koska pullot ovat standardituotteita, niiden uudelleentäyttäjä ei ole välttämättä ole sama kuin alkuperäinen liikkeeseenlaskija. Suomen suurimman nestekaasutoimittajan AGAn pullot täytetään Innogasin täyttölaitoksella Porvoon Kilpilahdessa. Innogas huolehtii määräysten mukaisesti pullojen kunnosta ja täytettyjen pullojen turvallisuudesta. Pullot tarkastetaan ja huolletaan säännöllisesti lakien ja standardien mukaisesti. Esimerkiksi venttiilit vaihdetaan ja pullojen tiiviys testataan nestepainekokeella. Lisäksi kuluneet teräspullot hiekkapuhalletaan ja maalataan uudestaan. Liian kuluneet pullot poistetaan kokonaan kierrosta.

– Jokainen pullo tarkastuspunnitaan oikean kaasumäärän varmistamiseksi ja testataan vuotojen varalta. Kuluttajalle vaaraa aiheuttavia vuotavia pulloja ei täyttölaitokseltamme lähde, vakuuttaa Oy Innogas Ab:n toimitusjohtaja Juhapekka Karvonen.

Yhteiset pelisäännöt ovat kuluttajan etu

Kaikki eivät kuitenkaan noudata turvallisuuteen liittyviä pelisääntöjä välttämättä yhtä tunnollisesti. Alalle on syntynyt kilpailua, ja osa uusista yrittäjistä saattaa oikoa tiettyjen turvallisuuteen liittyvien työvaiheiden kohdalla. Tyhjät pullot täytetään manuaalisesti, eikä pullojen huollosta ja ylläpidosta aina kanneta riittävää vastuuta.

– Kokemuksemme Ruotsista ja Norjasta ovat osoittaneet, että pienet täyttäjät usein laiminlyövät turvallisuus- ja laatuasioita. Tilannetta voisi verrata siihen, että joku panimo jättäisi kierrossa olevan pantillisen virvoitusjuomapullon pesemättä ennen uuden juoman laskemista pulloon, päivittelee AGAn nestekaasusegmentin päällikkö Mika Konttila.

Ilman asianmukaista laitteistoa täytetyssä pullossa voi olla liian vähän tai jopa liian paljon kaasua. Mahdollisia vuotoja ei välttämättä huomata täyttövaiheessa, jos käytössä ei ole asianmukaista vuodon testausta. Kun pullojen määräaikaishuolto on vain muutaman toimijan vastuulla, voivat yksittäisten pullojen huoltovälit venyä pitkiksi.

– Samojen sääntöjen pitäisi koskea kaikkia alalla toimijoita. Valvontaa pitää tehostaa edelleen. Se on ennen kaikkea kuluttajan etu, Konttila sanoo.

Alkuperä ei aina selviä helposti

Kuluttajan on hyvin vaikea tietää, missä ja miten huoltoaseman hyllyssä oleva kaasupullo on täytetty. Pulloja ei ole erikseen merkitty tai koodattu, mutta alkuperän voi todeta myös myyntipisteen merkinnöistä. Esimerkiksi AGAn täyttämät pullot tunnistaa AGAn logoilla ja varoitusmerkeillä varustetuista kaasukaapeista.

– Myös jälleenmyyntipisteen henkilökunnalta voi tiedustella kaasun alkuperää. Kun tietää käyttävänsä huolella pullotettua kaasua, on helpompi rentoutua ja nauttia täysillä grillaamisesta, Konttila jatkaa.

Lisätietoja:

Mika Konttila
Nestekaasusegmentin päällikkö
Oy AGA Ab
+358-50-5538 419
mika.konttila@fi.aga.com

Kaikki AGAn toimittamat nestekaasupullot täytetään nykyaikaisella täyttölaitoksella, jonka toimintaa ohjaavat kattavat turvallisuus- ja laatujärjestelmät. Täytön yhteydessä sekä pullo että venttiilit tarkastetaan ja tarvittaessa myös kunnostetaan perusteellisesti.

(Lähde: AGAn laadunvalvontaosasto ja Directorate for Civil Protection and Emergency Planning – DSB.)

AGA on Pohjois-Euroopan johtava kaasuyhtiö, jolla on toimintaa kaikissa Pohjoismaissa sekä Baltian maissa. AGA valmistaa ja markkinoi teollisuus- ja erikoiskaasuja kaikenlaisiin sovelluksiin. Kehitämme yhteistyössä asiakkaidemme kanssa kokonaisratkaisuja, jotka sisältävät kaasut ja prosessiosaamisen, kaasulaitteistot sekä huoltopalvelut. Kehittynyt kaasuteknologiamme auttaa asiakkaitamme parantamaan kannattavuutta, turvallisuutta ja laatua sekä suojelemaan samalla ympäristöä.

AGA on osa The Linde Groupia, maailman johtavaa teollisuuskaasu- ja teknologiayhtiötä, jolla on noin 48.500 työntekijää yli 100 maassa ympäri maailmaa. Vuonna 2010 The Linde Groupin liikevaihto oli 12,868 miljardia.