• AC-Sanafor/

Omakotitalon tekniikan monimutkaistuminen kysyy ylläpitäjältä taitoa ja aikaa: huoltokirja auttaa säilyttämään kodin arvon

Oma asunto on monen perheen tärkein omaisuus. Tuoreen kyselyn* mukaan kolme neljästä suomalaisesta asuisi omakotitalossa, jos saisi itse valita. Omakotitalon kunnossapito ja huolto vaativat kuitenkin paljon aikaa ja osaamista. Lisääntyvä ja monimutkaistuva talotekniikka eivät helpota urakkaa.

Suomen Omakotiliiton vuonna 2011 laatimaa omakotitalon huoltokirjan päivitettyä versiota on jaettu kaikkiaan jo yli 90 000 kappaletta Omakotiliiton jäsenille ja muille pientaloasujille. Huoltokirja tai vastaavanlainen suunnitelma on lain mukaan oltava jokaisella vuoden 2000 jälkeen rakennetulla omakotitalolla. Sitä ennen rakennettuihin taloihin huoltokirjaa suositellaan.

– Toivomme, että omakotitalon huoltokirjaa käytetään yhtä säännöllisesti kuin auton huoltokirjaa, sanoo Omakotiliiton projektipäällikkö Pentti Heikkurinen.

Valmistalorakentaminen kasvaa edelleen

Vuosituhannen vaihteesta käynnistyi valmistalorakentamisen kasvu, joka on viime vuosina voimistunut entisestään. Nyt jo lähes kolmannes talopaketeista on muuttovalmistaloja. Kun omistaja saa rakentajalta uuden kotinsa avaimet käteen osallistumatta itse lainkaan rakentamiseen, saattaa myös talon kunnossapidosta huolehtiminen unohtua.

– Kaikkein olennaisin asia on tehdä huoltotoimenpiteet säännöllisesti ja ennaltaehkäisevästi, Kastelli-talot Oy:n tekninen johtaja Vesa Sarajärvi korostaa.

Sähköinen huoltokirja muistuttaa huoltotoimenpiteistä

Kastelli lanseerasi keväällä 2012 sähköisen huoltokirjan, jonka jokainen heiltä talon ostava saa kaupan mukana. Huoltokirjaan kertyy vuosien mittaan talon huoltohistoria sekä sähkön, veden ja lämmityksen kulujen seuranta. Jälleenmyyntiarvoa ajatellen tiedot ovat olennaisen tärkeitä. Sähköinen huoltokirja myös muistuttaa automaattisesti talon huoltotehtävistä.

Ilman sähköistä huoltokirjaa esimerkiksi määräajoin tehtävät suodattimien vaihdot tai silikonisaumojen tarkastukset saattavat helposti unohtua. Usein unohtuvat myös sellaiset kohteet, jotka ovat poissa silmistä. Vesikaton kunto on yksi esimerkki.

– Sähköisen huoltokirjan ansiosta kaikki kodin asumiseen, huoltoon ja korjaamiseen liittyvät asiat ovat yhdessä paikassa tallessa ja todennettavissa. Jos taloa joskus myydään, talon dokumentit löytyvät yhdestä paikasta, ja talon huoltohistoria on helppo esittää tulevalle asukkaalle, Sarajärvi tiivistää.

Myös Omakotiliiton seuraava suuri tavoite on kaikille omakotiasujille soveltuva pientalon sähköinen huoltoportaali Internetissä. Se pitää sisällään niin sähköisen huoltokirjan, kalenterin, muistutustoiminnot sekä huolto- ja palveluverkoston. Palvelun on tarkoitus olla valmiina vuoden 2012 aikana.

Talotekniikan huolto vaatii ammattitaitoa

– Keskeinen omakotitalojen huoltoon liittyvä ongelma on ollut se, ettei kiinteistön huoltotoimenpiteistä pidetä säännöllisesti kirjaa. Toinen haaste on talotekniikan nopea kehittyminen viime vuosina. Tämän vuoksi suosittelemme, että omakotitalojen omistajat suuntaisivat huoltotoimenpiteiden suorittamisen asiantuntijoiden suoritettavaksi, Omakotiliiton Pentti Heikkurinen kertoo.

Talotekniikan monimutkaistumisen tuomat haasteet on todettu myös Kastelli-Talot Oy:ssa. Omakotitalon kunnossapidosta ja huollosta merkittävä osa on talotekniikan huoltoa. Lämmitysjärjestelmä, ilmanvaihtokone sekä erilaiset sähköjärjestelmät edellyttävät usein erikoisosaamista. Sähköisen huoltokirjan lisäksi uuden talon ostaneelle tarjotaankin maksullista huoltopalvelusopimusta. Sarajärvi pitää tämän tyyppistä palvelua tulevaisuudessa lähes välttämättömänä.

– Talot teknistyvät jatkuvasti, ja samaan aikaan ihmisiltä puuttuu yhä useammin laitteiston käyttöön ja huoltoon tarvittavat aika, osaaminen ja motivaatio. Huolenpitopalvelu madaltaa kynnystä omakotiasumiseen, hän toteaa.

Sarajärven mukaan Huolenpito-palvelun tavoitteena on turvata talon erinomainen toimivuus, tekninen kunto ja rakennuksen arvon säilyminen. Palvelun rungon muodostaa sähköinen huoltokirja. Merkkihuolto on saatavissa kaikkiin valmistajan muuttovalmiisiin kohteisiin. Huollossa käydään läpi mm. koko talotekniikka sekä tarkastetaan talo ulko- ja sisäpuolelta erillisen huolto-ohjelman mukaisesti. Samalla opastetaan käyttämään tekniikkaa oikein. Asiakas saa huollosta kirjallisen raportin ja suoritetuista töistä leimatun merkinnän sähköiseen huoltokirjaan. Kolmas palvelun osa on Talokatsastus, joka on tarkoitettu aiemmin rakentaneille Kastelli-asiakkaille, jotka haluavat tarkistuttaa talonsa nykykunnon.

– Katsastuksesta asiakas saa talonsa katsastusraportin ja mahdolliset korjausehdotukset, jonka jälkeen asiakas voi halutessaan tehdä korjaukset itse tai tehdä merkkihuoltosopimuksen Kastellin kanssa.

– Ammattitaitoisella huolenpidolla voidaan kasvattaa talon käyttöikää sekä minimoida yllätysvahingot ja niistä koituvat kustannukset. Esimerkiksi ilmanvaihtojärjestelmän paras mahdollinen toimivuus parantaa asumisviihtyvyyttä ja säästää lämmitysenergiaa, Sarajärvi jatkaa.

*Lähde: Pienrakentamisen markkinakatsaus 1 / 2012, Rakennustutkimus RTS Oy. Saatavilla verkossa: http://www.suomirakentaa.fi/images/stories/raportit/pienrakentamisen_markkinakatsaus_1_2012.pdf

Lisätietoja:
Vesa Sarajärvi tai Jukka Vaaramo