Omassa kotimaassa matkailu kiinnosti eurooppalaisia toukokuussa

Toukokuussa eurooppalaisten lomasuunnitelmat suuntautuivat vahvasti kotimaan matkailuun. Lähes kaikilla eurooppalaisilla Hotels.com-sivustoilla hotellihaut olivat lisääntyneet eniten oman maan kohteisiin, ilmenee Hotels.comin uusimmista tilastoista.

Hotels.com julkaisee kuukausittaisin kansalliset listat niistä kohteista, joihin haut kunkin maan Hotels.com-sivustolla ovat nousseet eniten verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Suomalaisten listojen kärjessä edellisinä kuukausina ovat olleet kotimaan kohteet kuten Levi ja Mikkeli.

Tarkasteltaessa Suomen, Ruotsin, Tanskan, Norjan, Venäjän, Saksan, Alankomaiden, Ranskan, Italian ja Portugalin listoja kahdestakymmenestä kohteesta joihin hotellihaut olivat lisääntyneet eniten, kotimaan kohteet hallitsivat suurinta osaa listoista. Esimerkiksi Suomen ja Ranskan listoilla yli puolet (11 kohdetta 20:stä) olivat kotimaan kohteita. Suomen listalla koko kärkikolmikko koostui suomalaisista kaupungeista. Tanskalaisten matkailijoiden kiinnostus kotimaan matkailuun oli vielä suurempaa, sillä kahdenkymmenen kohteen kärjestä 15 oli tanskalaisia kohteita. Eniten oman maan matkailua kuitenkin harrastivat italialaiset: kahdenkymmenen kohteen joukosta, joihin hotellihaut olivat lisääntyneet eniten, vain kaksi oli muualta kuin Italiasta.

- Vaikka oman maan matkailu kesän myötä yltyykin, näyttää siltä että tänä vuonna lomasuunnitelmat suuntautuvat poikkeuksellisen paljon kotimaahan. Tämä saattaa olla monien tekijöiden summa: viime kesän helleaallon myötä moni totesi, ettei auringon ja lämmön perässä tarvitse välttämättä lähteä kauas kotoa. Epävakaiden taloustilanteiden takia kotimaahan keskittyneellä lomailulla tuetaan paikallisia matkailuyrittäjiä samalla kun ollaan säästäväisempiä oman lomabudjetin suhteen, uskoo Hotels.comin viestintäjohtaja Alison Couper.

Ainoan poikkeuksen kotimaan matkailun nousutrendiin teki Venäjä, sillä venäjänkielisellä Hotels.com-sivustolla yksikään 20 kohteesta ei ollut kotimaan kohde. Muutoin kaikilla tarkastelluilla listoilla kotimaisten kohteiden määrä oli normaalia suurempi, vaikkei kotimainen kohde välttämättä ollutkaan listalla ykkönen.

Maa

Kotimaan kohteiden määrä 20:stä listatusta kohteesta

Kolme kohdetta joihin hotellihaut lisääntyivät eniten

Hotellihakujen lisäys prosentteina toukokuussa 2011 verrattuna toukokuuhun 2010

293 %

3. Armacao de Pera, Portugali

251 %

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelupyynnöt Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto(at)hotels.com tai soita viestintätoimisto AC-Sanafor 040 706 8021 tai 040 840 6368.

Hotels.com:

Lizann Peppard

v-lpeppard@hotels.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu yli 135 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen jo 2 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista. Hotels.com valittiin German Institute of Service Quality -instituutin äänestyksessä tammikuussa 2011 parhaaksi kategorioissa “palvelu” ja “asiakasystävällinen internetsivusto”. Tällä hetkellä Hotels.com -sivustoja on maailmanlaajuisesti yli 75, mukaan lukien 31 sivustoa 24 eri kielellä EMEA-alueella. Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097.