Open Skies on British Airwaysin uusi tytäryhtiö

LEHDISTÖTIEDOTE 9.1.2008 klo 15

OpenSkies on British Airwaysin uusi tytäryhtiö

British Airways tuo markkinoille uuden OpenSkies-nimisen tytäryhtiön, joka lentää päivittäin New Yorkista Brysseliin ja Pariisiin.

Uuden lentoyhtiön toiminta käynnistyy kuluvan vuoden kesäkuussa Boeing 757-koneella, joka lentää New Yorkista joko Brysseliin tai Pariisin Charles de Gaullen kentälle. Toinen lentokone liittyy yhtiön laivastoon myöhemmin, jolloin aloitetaan liikenne toiseen EU-kohteeseen. Tavoitteena on operoida kuudella 757-koneella ensi vuoden loppuun mennessä. Kaikki koneet tulevat olemaan peräisin British Airwaysin nykyisestä laivueesta.

Käytetyssä konetyypissä tulee olemaan tilaa 82 matkustajalle kolmessa eri matkustusluokassa: Bisnesluokassa, premium economy- ja economyluokissa.

- Tämä on meille mielenkiintoinen uusi hanke. Uskomme, että se vahvistaa British Airwaysin brandia niin Yhdysvalloissa kuin Euroopassakin, British Airwaysin pääjohtaja Willie Walsh toteaa.

Walsh jatkaa: - OpenSkies-nimellä juhlistamme samalla ensimmäistä askelta 60 vuoteen Yhdysvaltojen ja EU:n ilmailumarkkinoiden vapautumisen tiellä. Liberalisointi mahdollistaa meille lentämisen minkä tahansa Yhdysvaltojen ja EU:n kohteen välillä. Nimi viittaa myös siihen, että haluamme edelleen vaikuttaa säännösten vapautumisten puolesta. EU:n ja Yhdysvaltain väliset keskustelut asiasta jälleen käynnistyvät myöhemmin tänä vuonna.

OpenSkies –yhtiön bisnesluokassa on 24 istuinta, jotka muuntuvat haluttaessa kuuden jalan eli 183 cm pituisiksi, täysin vaakatasoon avautuviksi vuoteiksi. Premium economy –luokan istuintila on 52 tuumaa eli 132 cm ja paikkoja on 28. Economy-luokassa istuimia on 30.

757-koneessa tulee olemaan uudelleen sijoitetut siivekkeet. Tämä tehostaa polttoainetehokkuutta, pienentää koneen hiilidioksidipäästöjä ja lisää koneen operointialuetta.

OpenSkies –yhtiön toimitusjohtajaksi on nimitetty Dale Moss, joka on aiemmin toiminut British Airwaysin maailmaanlaajuisen myynnin johtajana. Lentoyhtiö on rekisteröity Iso-Britanniaan.

Lisätietoja: www.flyopenskies.com
Kuvia (3 kpl): kts. liitteet
Dale Mossin cv: liitteenä, pdf-tiedoston lopussa

Lähettäjä ja kuvia: Maija Hakala, viestintätoimisto AC-Sanafor, p. 050 33 828 73
maija.hakala@acsanafor.fi, www.ba.com

British Airways on perustettu vuonna 1919 ja se kuuluu maailman johtaviin lentoyhtiöihin. British Airways lentää kumppaneineen yli 300 kohteeseen. Yhtiön kilpailuvaltteja ovat muun muassa korkeatasoinen palvelu, laaja reittiverkosto sekä matkustusmukavuus, jonka kehittämisessä yhtiö on pioneeri alallaan. British Airwaysin uusi terminaali 5 otetaan Heathrow’n kentällä käyttöön 27.3.2008. Se on kooltaan viisi kertaa suurempi kuin nykyinen pitkien lentojen terminaali 4. British Airways kuuluu Oneworld-allianssiin, jossa jäseniä ovat myös mm. Finnair, American Airlines ja Quantas.