Petra Hintikainen voitti Substralin Rakas kasvitarinani -kilpailun

Kirjailija Mari Mörö valitsi Rakas kasvitarinani –kilpailun voittajaksi Petra Hintikaisen Kotkasta. Hänen kirjoituksensa ”(K)oodi valkosipulille” kertoo perheen valkosipulien kasvatuksesta Etelä-Pohjanmaalla.

- Kirjoitukseni on kunnianosoitus isän valkosipuleille ja niiden kasvatukselle, Petra Hintikainen kertoo. Hän kasvattaa itsekin valkosipuleita isän oppien mukaisesti. Petra Hintikainen on puutarhuri, ja hänen kotitalonsa piha Kotkassa on viljelty tarkoin – siellä kasvaa myös valkosipuli.

Mari Mörö luonnehtii voittajatarinaa juurevaksi ja yhteisöllisyyttä henkiväksi. – Kirjoitus on asia- ja tunnepitoinen ylistys kaikelle elämää ja sen ihmeellisyyksiä vaaliville ja kunnioittaville viherpeukaloille, Mörö kiittää.

Kilpailun kunniamaininnan sai Solveig Lindqvist Helsingistä kirjoituksellaan ”Hämähäkkikukka”. Hänen kertomuksensa sankari on 60 vuotta sitten roskalavalta löytynyt hämähäkkikukka, joka elää tänäkin päivänä. Solveig Lindqvist muistuttaa, että kasvi on elävä olento, josta on pidettävä huolta.

Kilpailu kannusti kirjoittajia

Rakas kasvitarinani –kilpailuun lähetettiin kaikkiaan 120 kirjoitusta. Kilpailun tuomarina toiminut Mari Mörö toteaa yleisesti, että kilpakirjoituksissa sivuttiin yhteisöllisyyttä, antamista ja jakamista.

Substral-kilpailussa on kerätty ensimmäistä kertaa suomalaisten kasvien tarinoita.

Mörö kertoo, että tässä kirjoituskilpailussa ikähaarukka oli laaja, 12-90 vuotta.

– Missään tuomaroimassani kilpailussa ei ole ollut näin eri-ikäisiä kirjoittajia.

Puutarhojen ja kotien kasvit, sisä- ja ulkokukat olivat kirjoitusten aiheina.

– Tarinoissa heijastuu suomalaisten arki aina evakkoajoista globalisaation aikaan. Perinnekasvit kulkevat sulassa sovussa eksoottisimpien eläjien kanssa, ja kertomuksissa oli perintökasveja, muistoja, aitoja ja puhtaita tunteita.

Voittajat

Petra Hintikaisen voittajakertomus (K)oodi valkosipulille: http://www.substral.fi/rakas_kasvitarinani/kilpailun_satoa/voittajatarina/

Petra Hintikaisen kuva: http://www.substral.fi/files/449/Petra.jpg

Solveig Lindqvist, kunniamaininta Hämähäkkikukka: http://www.substral.fi/rakas_kasvitarinani/kilpailun_satoa/kunniamaininta_ja_kirjapalkinto

Kirjapalkinnon saavat: Jorma Aaltonen Jyväskylä, Tarja-Leena Kinnunen Kajaani, Leena Nieminen Säynätsalo, Maarit Alatossava Kemi, Kalevi Hanhinen Hartola, Liisa Sas-Hännikäinen Rauma, Jouko Mielonen Pyhäkumpu, ja Eeva L. Linkosuo Lappeenranta.

Reija Niemi

Tuotepäällikkö

Puh. 09 476 50 355

reija.niemi@transmeri.fi

Oy Transmeri Ab:n kuluttajapalvelu vastaa tuotteita ja niiden käyttöä koskeviin kysymyksiin arkisin klo 13.00 - 15.00 ilmaisnumerossa 0800 92299.

Substral-aineistopankki

Käyttäjätunnus: transmeri

Salasana: tr9080

Oy Transmeri Ab on elintarvike-, kosmetiikka-, hygienia- sekä pesu- ja puhdistustuotteiden