Philipsiltä 75 000 euroa parhaalle idealle kaupunkien hyvinvoinnin lisäämiseen

Royal Philips Electronics on julkistanut palkintokilpailun nimeltä ”Philips Livable Cities Award”. Tavoitteena on kannustaa luomaan käytännöllisiä, helposti toteutettavia ideoita, joilla lisätään hyvinvointia kaupungeissa. Yksilöt, yhteisöt tai järjestöt voivat osallistua ohjelmaan, jossa palkintona jaetaan 125 000 euroa.

Tavoitteena on kehittää yksinkertaisia ratkaisuja kaupunkilaisten monimutkaisiin arjen haasteisiin. Kilpailussa on kolme erillistä palkintokategoriaa:

Hyvinvointi ulkona (Well-being Outdoors) – aloitteet, jotka auttavat lisäämään kaupunkilaisten turvallisuuden tai yhteenkuuluvuuden tunnetta, sekä vahvistavat kaupunki-identiteettiä.

Itsenäinen elämä (Independent Living) – aloitteet, jotka auttavat kasvavaa määrää vanhenevaa väestöä elämään yksin ja tuntemaan olonsa kaupungissa turvalliseksi ja miellyttäväksi. Tässä yhtenä tekijänä on myös riittävä terveydenhuollon palveluiden saatavuus.

Terveellinen elämäntapa työssä ja kotona (Healthy Lifestyle at Work and Home) – aloitteet, jotka kannustavat tervehenkiseen elämäntapaan joko yksilön lähiympäristöä kehittämällä tai liikunnan, ruokavalion tai unen laadun parantamisen kautta

– Philips ymmärtää kaupunkien haasteita. Niitä ovat esimerkiksi ikääntyvä väestö, turvallisuuskysymykset ja terveydenhoito. Yrityksenä työskentelemme näiden asioiden puolesta ympäri maailmaa, sanoo Philip Dutiné, Philipsin johtoryhmän jäsen ja Chief Officer Innovation & Markets.

Pääpalkintona on 75 000 euroa, joka myönnetään kaikkein parhaalle idealle. Kahden muun kategorian parhaille myönnetään 25 000 euroa kummallekin. Arviontikriteereistä päättää kansainvälinen tuomaristo, jota johtaa professori Richard Florida. Hän on kirjoittanut The Great Reset -teoksen ja toimii Martin Prosperity -instituutin johtajana ja Toronton yliopiston alaisen Rotman School of Management -koulun opettajana erikoistumisalueenaan liiketoiminta ja luovuus.

Philips Livable Cities Award
Kilpailuohjeet: www.philips.com/because
Kilpailuaika päättyy 28.10.2010
Voittajat julkistetaan huhtikuussa 2011