Pitkälle edenneen eturauhassyövän uusi lääkehoito sai myyntiluvan EU-alueella

Uuden lääkeryhmän valmiste, Xtandi (entsalutamidi), sai äskettäin myyntiluvan EU-alueella. Sen käyttöaiheena on metastaattinen, kastraatioresistentti eturauhassyöpä, jota on hoidettu aiemmin solunsalpaajilla. Tutkimusten mukaan Xtandi estää syöpäsolujen kasvua.

Pitkälle edennyt eturauhassyöpä jopa neljällä potilaalla kymmenestä
Eturauhassyöpä on miesten yleisimmin diagnosoitu syöpä. Suomessa(1)  yli 4 400 potilasta sairastuu eturauhassyöpään joka vuosi, ja jopa 40 %:lla tapauksista syöpä leviää ympäröiviin kudoksiin ja näin ollen ennuste on huono (2). Pitkälle edennyttä eturauhassyöpää sairastavilla potilailla yhtenä hoitovaihtoehdoista on esimerkiksi hormoniterapia, jonka tarkoituksena on estää testosteronin vaikutus syöpäsoluihin.

Sairaus voi kehittyä kastraatioresistentiksi eturauhassyöväksi, jossa syöpäsolut kasvavat edelleen matalasta testosteronitasosta huolimatta. Tässä vaiheessa ennuste on erittäin huono, elinajanodote on tyypillisesti 1-2 vuotta diagnoosista(3), ja tarjolla on toistaiseksi ollut vain muutama hoitovaihtoehto.

Uusi hoito sai myyntiluvan EU-alueella
Uusi hoito (vaikuttava aine entsalutamidi) on ns. androgeenireseptoreiden signaalivälityksen estäjä, joka estää androgeenireseptorien toiminnan. Uusi hoito estää testosteronia sitoutumasta androgeeni¬reseptoreihin, estää reseptoreita pääsemästä solun pinnalta tumaan ja estää reseptoreiden sitoutumista DNA:han, mikä puolestaan estää uusien syöpäsolujen tuotantoa.

Xtandi-valmisteelle EU-alueella myönnetty myyntilupa perustuu vaiheen III AFFIRM-tutkimuksen (4) aiemmin julkaistuihin tietoihin.

”Xtandi on useiden vuosien tutkimus- ja kehitystyön tulos. Olemme onnistuneet kehittämään valmisteen metastaattisen, kastraatioresistentin eturauhassyövän hoitoon. Hoito estää syöpäsolujen kehitystä useilla eri tasoilla”, totesi Ove Schebye, Astellas Pharma Nordic  yhtiön lääketieteellinen johtaja.

Xtandi-valmistetta markkinoi Astellas Pharma. Yhtiö arvelee valmisteen tulevan markkinoille loppuvuodesta 2013.

Lisätiedot:
Lisätietoja lääkevalmisteesta:
•    Ove Schebye, Lääketieteellinen johtaja, Astellas Nordic Operations
puh. +45 4343 0355 / Ove.schebye@astellas.com

Muut yhteydenotot:
•    Taina Rönnqvist, Viestintäkonsultti, Viestintätoimisto AC-Sanafor Oy
puh. +358 44 356 9813 / taina.ronnqvist@acsanafor.fi

Astellas on kansainvälinen lääkeyhtiö, jonka tutkimus- ja kehitystoiminta keskittyy urologiaan, elinsiirtoihin ja infektioiden, kivun, ihotautien ja syöpätautien hoitoon. Yhtiöllä on maailmanlaajuisesti noin 15 000 työntekijää, ja se pyrkii parantamaan ihmisten elämänlaatua kaikkialla maailmassa tarjoamalla innovatiivisia, luotettavia lääkkeitä ja valmisteita. Pohjoismaissa Astellasilla on noin 130 työntekijää, ja sen Pohjoismaiden pääkonttori sijaitsee Tanskassa. Pääkonttori vastaa myynnistä, markkinoinnista, hallinnosta ja kliinisestä tutkimuksesta Pohjoismaissa. www.astellas.dk

Tietoa eturauhassyövästä ja sen hoidosta
- Eturauhassyöpä on miesten yleisimmin diagnosoitu syöpä. Suomessa vuosittain yli 4 400 uutta potilasta.
- Testosteronin tuotantoa ja vaikutusta yritetään jarruttaa hormonihoidoilla.
- Androgeenit ovat luontaisesti esiintyviä hormoneja, jotka ovat välttämättömiä eturauhasen normaalille toiminnalle.
- Androgeenit ovat kuitenkin myös eturauhassyöpäsolujen kasvun polttoainetta, jota androgeenireseptorien signaalivälitys tyypillisesti säätelee.
- Androgeenejä estävän hoidon tarkoituksena on estää syöpäsoluja hyödyntämästä niitä, jolloin signaalivälitys estetään ja kasvaimen kasvu hidastuu.
- Androgeenireseptorien salpaamishoidolla hidastetaan sairauden leviämistä, mutta se tehoaa vain rajoitetun ajan.
- Noin 40 %:lla eturauhassyöpä on levinnyt ympäröiviin kudoksiin ja etäpesäkkeitä hoidetaan paikallisesti.
Lähde: Cancer.dk

Lähteet:
1) ”Kræftens bekæmpelse” (”Syövän hoito”, cancer.dk)
2) Beltran H, Beer TM, Carducci MA, et al. New therapies for castration-resistant prostate cancer: efficacy and safety. Eur Urol 2011;60:279-90
3) Kirby, M. , Characterising the castration-resistant prostate cancer population: a systematic review, The International Journal of Clinical Practice
4) Scher H I, et al. Increased Survival with Enzalutamide in Prostate Cancer after Chemotherapy. N Engl J Med 2012