Pohjoismaiden hotellihinnat laskivat viime vuonna reippaasti

Vuoden tapahtumat näkyvät hinnoissa: Helsingin hinnat tippuivat 8 % - Malmön ja Reykjavikin hinnat jopa neljänneksen
Hinnat laskivat viime vuonna kaikissa Pohjoismaissa, mutta erityisesti lasku näkyy kovia kokeneessa Islannissa, paljastaa Hotels.comin tuore Hotel Price Index -hotellihinnasto (HPI). HPI-hotellihinnastossa vertaillaan hotellihuoneiden hintoja vuoden 2008 viimeisellä neljänneksellä verrattuna vuoden 2007 vastaavaan ajanjaksoon.

Hotellihuoneiden hinnat laskivat erityisesti Islannissa ja Norjassa. Norjassa hotellihuoneiden hinnat laskivat 18 prosenttia 135 eurosta 126 euroon. Ruotsissa laskua oli maltillisemmat 10 prosenttia, keskimääräisen hinnan tippuessa 121 eurosta 110 euroon. Hinnat laskivat Islannissa 27 prosenttia 68 euroon verrattuna vuoden 2007 viimeisen neljänneksen vastaavaan ajanjaksoon.

Norjan ja Ruotsin kruunujen heikentyessä euroalueeseen kuuluva Suomi pärjäsi paremmin: hotellihuoneiden hinnat laskivat 7 prosenttia 112 eurosta 104 euroon.
Pohjoismaiden kallein ja vähiten hintojaan tiputtanut maa oli kuitenkin Tanska, missä hinnat laskivat edellisvuoteen verrattuna vain 6 prosenttia, 135 eurosta 126 euroon. Tanska olikin kaikista tutkituista Euroopan maista toiseksi kallein, heti Sveitsin jälkeen.

Kaikki pääkaupungit pudottivat hintojaan – Reykjavik romahti

Tarkasteltaessa Pohjoismaiden pääkaupunkeja, suomalaiset maksoivat hotelliyöstä eniten Kööpenhaminassa, missä hinnat laskivat 7 prosenttia. Vielä vuosi sitten hotellihuoneesta piti maksaa keskimäärin 135 euroa, mutta vuodenvaihteessa huoneen sai 126 eurolla.

Toiseksi kallein pääkaupunki oli Oslo, jossa keskimääräinen hinta hotellihuoneelle oli 118 euroa. Laskua edellisvuodesta oli peräti 20 prosenttia, sillä vuoden 2007 viimeisellä vuosineljänneksellä huoneesta sai maksaa keskimäärin 146 euroa. Kolmanneksi kallein oli Tukholma, missä hinnat laskivat 8 prosenttia, 122 euron keskimääräisestä hinnasta 112 euroon.

Islannin taloudellinen romahdus ja valuutan syöksykierre näkyvät Reykjavikin hotellihinnoissa. Perinteisesti kalliina pidetyn matkailukaupungin hotellihuoneiden hinnat laskivat peräti neljänneksen (27 %) verrattuna edellisvuoteen – eniten koko Euroopassa. Hotellihuoneen sai Reykjavikissa viime vuoden lopussa vain 68 eurolla, kun vuotta aiemmin samasta piti maksaa 94 euroa.
Kotimaan matkailu kannattaa
Hotellihuoneiden hinnat laskivat myös kotimaan suosituissa kaupunkikohteissa. Suomalaisia hotelleja voi tukea nyt hyvillä mielin, sillä hotellihuoneiden keskimääräiset hinnat laskivat Helsingissä 8 prosenttia ja Tampereella 7 prosenttia. Helsinki pysyi edelleen hiukan kalliimpana: kahden hengen hotellihuone maksoi vuoden 2008 viimeisellä vuosineljänneksellä Helsingissä keskimäärin 105 euroa ja Tampereella 101 euroa. Vuotta aiemmin hinta oli Helsingissä 113 euroa ja Tampereella 108 euroa.

Hotel Price Index kuvaa hotellihuoneiden hintakehitystä

Hotellien hinnanmuutosta mitattiin vertailemalla vuoden 2008 loka-joulukuun (1.10.–31.12.2008) keskimääräisiä hintoja edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon. HPI-hotellihinnasto perustuu Hotels.com-sivustolla tehtyihin varauksiin. Esitetyt hinnat ovat keskimääräisiä hintoja kahden hengen huoneelta per yö. Vertailun hinnat eivät ole hotellien listahintoja vaan asiakkaiden maksamia hintoja.

Laajaan vertailuun kuului yhteensä 68 000 hotellia yli 12 500 kohteessa. Vertailua voi pitää kattavana, sillä Hotels.com on sekä asiakasmäärältään että listattujen hotellien määrällä mitattuna maailman johtavia varaussivustoja.