Pohjoismaiden kuumin materiaaliuutuus on ilmavuotoja vähentävä tiivistysteippi

3M tuo Suomen markkinoille patentoidun ja palkitun tiivistysteipin, joka vähentää esimerkiksi ikkunoiden ilmavuotoa nopeammalla ja varmemmalla tavalla kuin perinteinen tiivistysmassa. Uusi teippi selviää haastavista lämpötiloista, kiinnittyy tiiviisti naulojen ympärille ja säästää aikaa. Tuote palkittiin maaliskuussa Pohjoismaiden kuumimpana materiaaliuutuutena Nordbygg-rakennusmessuilla.

Teippiä on käytetty ja arvioitu rakennuksilla Ruotsissa, Norjassa, Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Nämä testit osoittavat, että teippi on vähentänyt ilmavuotoa yli 40 % verrattuna perinteisiin tiivistystapoihin tiivistysmassalla ja -nauhoilla. Tiivistykseen käytetty aika väheni 25 %. Lisäksi aikaa säästyi siinä, ettei tiivistystä tarvitse toistaa vaan työ hoituu yhdellä kertaa.

3M:llä on yli 100 vuoden kokemus teollisuusteippien valmistamisesta. Tiivistysteippi, joka esitellään nyt Suomessa, on kehitetty Yhdysvalloissa ja sitä käytetään olosuhteissa, jotka vastaavat pohjoismaista ilmastoa.

Testattu pohjoismaisessa ilmastossa

Ruotsissa tiivistysteippiä käytettiin kattavassa 550 asunnon, yhteensä 3100 ikkunan remontissa ympäristöohjelma-alueella Tukholman lähistöllä. Ennen uusien ikkunoiden asennusta kohteessa suoritettiin koe, jossa mitattiin ilman virtaukseksi 80 litraa sekunnissa. Sen jälkeen mitattiin ero tiivistysmassalla ja teipillä tiivistämisen välillä. Tiivistysmassalla ilmavuoto väheni 7 litralla sekunnissa 73 litraan sekunnissa. Uudella tiivistysteipillä saavutettiin 30 litran lisävähennys, jolloin virtaus oli enää 43 litraa sekunnissa.

-  Testimme tulos puhuu puolestaan, sanoo myynti- ja markkinointipäällikkö Tuukka Friman Suomen 3M Oy:stä. Teippi sopii hyvin kaikille, jotka haluavat saada mahdollisimman tiiviin rakenteen ilman kosteuden muodostumista. Uusi tiivistysteippi ei vaadi puhdistusta ja on helpompi käsitellä kuin tiivistysmassa.

Uusi teippi sai huomiota maaliskuussa, kun se sai kultamitalin kuumimpana materiaaliuutuutena Pohjoismaiden suurimmilla Nordbygg-rakennusmessuilla, Ecoforum-konferenssin yhteydessä Tukholmassa.

Tuomariston perustelut:

”Joskus pienissä asioissa on suurta potentiaalia. Tämän todistaa Nordbyggin vuoden kultamitalin voittaja. Palkitun tuotteen ainutlaatuisten ominaisuuksien ansiosta päästään nopeasti ja helposti täydelliseen sekä aikaa kestävään ikkunoiden ja ovien tiiveyteen. Tuotteen avulla saadaan suuria energiasäästöjä sekä vanhoissa että uusissa taloissa. Tämä tiivistysteippi on erityisen arvokas passiivitalossa, joka tarvitsee täydellistä tiiveyttä toimiakseen".

Tietoja 3M All Weather Flashing Tape 8067 -teipistä

3M:n uudet tiivistysteipit ovat ilmatiiviitä ja estävät kosteudenmuodostumista rakennuksessa. Teippiä voidaan käyttää ikkunoiden ja ovien tiivistämiseen sekä ulko- että sisäpuolelta, välipohjan ja seinän välissä sekä julkisivun levyliitoskohdissa.

Teippi valmistetaan patenttisuojatusta raaka-aineesta ja se on saanut Yhdysvaltalaisen AAMA:n hyväksynnän, jonka mukaan se tiivistyy tiukasti läpäisevän naulan ympärille.

Teippi kiinnittyy useimpiin rakennusmateriaaleihin riippumatta siitä, onko pinnassa liitoskohtia, nauloja tai epätasaisuuksia. Uuden teipin kanssa voi työskennellä myös haastavissa sääolosuhteissa, ja se toimii kosteilla pinnoilla sekä -18 C – +50 C lämpötilassa. Teippi kestää 6 kuukautta altistumista auringolle ja pitää vähintään 50 vuotta. Halkaistu suojapaperi tekee teipin käytöstä helppoa.

--------------------------------------------------

Lisätietoja:

Tuukka Friman

Myynti- ja markkinointipäällikkö

Teollisuustuotteet

Suomen 3M Oy

Sähköposti: tfriman@mmm.com

--------------------------------------------------

3M on kansainvälinen monialayritys, jonka korkealaatuiset tuotteet ovat käytössä useilla eri toimialoilla. Olemme tunnustettu edelläkävijä tutkimuksessa ja tuotekehityksessä. Innovatiivisen yhteistyön kulttuurimme inspiroimana kehitämme jatkuvasti elämää helpottavia ratkaisuja. Monipuolisuutemme yrityksenä antaa useita uran kehittämismahdollisuuksia. Maailmanlaajuisesti 3M:n liikevaihto on 30 miljardia dollaria, työntekijöitä on 87.000 ja toimintaa yli 70 maassa. Tuotemerkkejämme ovat mm. 3M™, Scotch®, Post-it®, Command™, Scotch-Brite™, Futuro®, Nexcare™, Tegaderm™ ja Peltor™. Lisätietoja osoitteesta: www.3M.fi.