Pohjoismaissa hotellihinnat maailman korkeimpien joukossa

Hotels.comin tuoreen Hotel Price Indexin mukaan Tanska, Ruotsi ja Norja kuuluvat maailman kymmenen kalleimman maan joukkoon tarkasteltaessa hotellien keskimääräisiä hintoja vuoden 2011 alkupuoliskolla. Suomi on sijalla 18.

Alkuvuonna maailman kallein maa hotellihinnoilla mitattuna oli Sveitsi, missä hotelliyöstä joutui keskimäärin maksamaan hulppeat 151 euroa. Hyvänä kakkosena seurasi Brasilia 150 euron keskihinnalla. (Taulukko 1.)

Kymmenen kalleimman maan joukkoon mahtuivat myös Tanska (121 €) sekä Ruotsi ja Norja (molemmat 116 €). Tanskassa hotellihinnat nousivat edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta seitsemän prosenttia ja Ruotsissa 10 prosenttia. Norjassa puolestaan hinnat laskivat viisi prosenttia.

Suomi sijoittui maailman kalleimpien maiden listalla sijalle 18. Hotellien keskihinnat kotimaassa nousivat alkuvuodesta kaksi prosenttia 102 eurosta 104 euroon.

Islanti nousi toisenlaisen listan kärkeen: siellä nähtiin alkuvuoden suurin hotellihintojen nousu. Hinnat nousivat peräti 18 prosenttia maan toivuttua edellisvuoden tuhkapilven ja pankkikriisin aiheuttamista vahingoista. Islannin kruunun arvon puolittuminen auttoi myös nousussa. Hotelliyön sai Islannissa kuitenkin edelleen kohtuuhintaan, kun hinnat nousivat 83 eurosta 98 euroon. (Taulukko 2.)

Muita maita, joissa hinnat nousivat, olivat vahvasta taloudellisesta tilanteesta nauttiva Australia sekä Uusi-Seelanti. Australiassa keskihinta nousi 12 prosenttia, 97 eurosta 108 euroon. Uudessa-Seelannissa keskihinta pysyi 11 prosentin noususta huolimatta kohtuullisena, kun hinnat nousivat 66 eurosta 73 euroon.

Suurimmat hinnanlaskut Egyptissä ja Japanissa

Vuoden alkupuoliskolla Egypti kärsi levottomuuksista, ja hinnat laskivat hurjat 25 prosenttia. Hotelliyön keskihinta oli nyt 73 euroa, kun se edellisvuonna oli 97 euroa. Toiseksi eniten hinnat laskivat Taiwanissa. Tähän vaikutti todennäköisesti japanilaisten vähentynyt matkailu lähialueille Japanin kärsittyä maanjäristyksestä, tsunamista ja ydinvoimalaonnettomuudesta. Japanissa itsessään hinnat laskivat 16 prosenttia. (Taulukko 3.)

Mainittakoon, että suomalaisten suosimista lomakohteista hinnat laskivat alkuvuonna muun muassa Thaimaassa (7 %), Portugalissa (4 %) sekä Turkissa ja Kreikassa (molemmissa 3 %).

Hotels.comin Hotel Price Index on puolivuosittain julkaistava raportti, jossa tarkastellaan hotellihintojen kehitystä ympäri maailmaa. Raportin luvut perustuvat todellisiin asiakkaiden maksamiin hintoihin. Uusin HPI-raportti tarkastelee vuoden 2011 alkupuoliskoa verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon. Luvut perustuvat yli 125 000 hotelliin yli 19 000 kohteessa.

Taulukko 1 Keskimääräiset huonehinnat ja muutokset maittain vuoden 2011 alkupuoliskolla verrattuna vastaavaan ajanjaksoon vuonna 2010

Sveitsi 138 € 151 € 9 %
Egypti 97 € 73 € -25 %
Thaimaa 74 € 68 € -7 %
Unkari 71 € 65 € -8 %

Taulukko 2 Keskimääräiset huonehinnat ja hinnannousut maittain vuoden 2011 alkupuoliskolla verrattuna vastaavaan ajanjaksoon vuonna 2010

Islanti 83 € 98 € 18 %
Australia 97 € 108 € 12 %
Uusi-Seelanti 66 € 73 € 11 %
Ruotsi 106 € 116 € 10 %
Sveitsi 138 € 151 € 9 %
Singapore 124 € 135 € 9 %
Brasilia 138 € 150 € 8 %
Tanska 113 € 121 € 7 %
Meksiko 89 € 95 € 7 %
Tsekki 75 € 79 € 4 %
Alankomaat 106 € 110 € 4 %
Puola 74 € 76 € 4 %

Taulukko 3 Keskimääräiset huonehinnat ja hinnanlaskut maittain vuoden 2011 alkupuoliskolla verrattuna vastaavaan ajanjaksoon vuonna 2010

Egypti 97 € 73 € -25 %
Taiwan 109 € 88 € -20 %
Japani 103 € 87 € -16 %
Etelä-Afrikka 115 € 105 € -9 %
Unkari 71 € 65 € -8 %
Thaimaa 74 € 68 € -7 %
Marokko 82 € 77 € -6 %
Intia 87 € 82 € -6 %
Norja 123 € 116 € -5 %
Kiina 90 € 86 € -5 %
Portugali 84 € 81 € -4 %
Turkki 100 € 97 € -3 %
Kreikka 92 € 89 € -3 %

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelupyynnöt Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto (at) hotels.com tai soita viestintätoimisto AC-Sanafor 040 706 8021 tai 040 840 6368.

Hotels.com:

Yvonne Bonanati
Senior PR Manager
Hotels.com
ybonanati@expedia.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu lähes 140 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen yli 2,5 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista. Hotels.com valittiin German Institute of Service Quality -instituutin äänestyksessä tammikuussa 2011 parhaaksi kategorioissa “palvelu” ja “asiakasystävällinen internetsivusto”. Tällä hetkellä Hotels.com -sivustoja on maailmanlaajuisesti yli 85, mukaan lukien 33 sivustoa 24 eri kielellä Euroopassa. Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097.