Polttoaineen kohonneet hinnat vaikuttivat British Airwaysin tulokseen

British Airways julkisti tänään vuoden ensimmäisen neljänneksen tuloksen ajanjaksolta 1.4.–30.6.2008. Yhtiön tulos ennen veroja oli 37 miljoonaa puntaa, kun se vuonna 2007 oli 298 miljoonaa puntaa. Liikevoitto oli 35 miljoonaa puntaa, kun se vuonna 2007 samana ajanjaksona oli 266 miljoonaa puntaa. Tulosta heikensi 49 prosenttia nousseet polttoainekustannukset.

- Alan liiketoimintaympäristö on haastavampi kuin koskaan. Ennätyskorkea polttoaineen hinta, talouskasvun hidastuminen ja kuluttajien vähentynyt luottamus talouteen ovat johtaneet merkittävästi heikentyneeseen ensimmäisen neljänneksen tulokseen. Polttoainekustannukset ovat kaksinkertaistuneet vuoden aikana. Odotamme polttoainelaskumme ylittävän tänä vuonna kolme miljardia puntaa, mikä merkitsee 8 miljoonan päivittäistä laskua, toteaa British Airwaysin pääjohtaja Willie Walsh.

Walsh kertoo, että British Airways on hyvin valmistautunut hankaloituneeseen toimintaympäristöön. Talvikapasiteettia on vähennetty 3,1 prosentilla. Yhtiö on tilannut kuusi Boeing 777-300ER lentokonetta, jotka toimitetaan vuonna 2010. Uudet koneet ovat polttoainekulutukseltaan 23 prosenttia tehokkaampia kuin Boeing 747-200 koneet.

- Neuvottelut yhdistymisestä Iberian kanssa etenevät hyvin. Olemme tehneet hyvää yhteistyötä Iberian kanssa jo 10 vuoden ajan ja haluamme menestyksen jatkuvan. Yhdistyminen mahdollistaisi molemmille yhtiöille tehokkaamman tavan toimia kilpaillulla alalla hyödyntäen molempien vahvuuksia esimerkiksi reittiverkoston suhteen. Neuvottelut saadaan päätökseen varmasti vasta usean kuukauden kuluttua, mutta uskon hyvään lopputulokseen, Walsh sanoo.

Maaliskuussa avattu Heathrow’n terminaali 5 toimii nyt hyvin ja sen läpi on kulkenut jo yli kuusi miljoonaa matkustajaa. Viimeinen osa terminaaliin siirtyvistä kaukolentoliikenteen lennoista siirretään terminaalista 4 lokakuun 22. päivä. Terminaaliin 4 jää vielä joitakin British Airwaysin lentoja odottamaan muuttoa peruskorjattavaan terminaali 3:een.

Teminaali 5:n palveluja pyritään jatkuvasti parantamaan muun muassa avaamalla lähiaikoina oma lähtöselvitysalue Club World -liikematkustusluokan asiakkaille.

www.ba.com

Haastattelut: Satu Kalajainen, Suomen ja Baltian maiden kaupallinen johtaja
p. (09) 6151 3944, 040 524 5286, satu.kalajainen@ba.com

Lähettäjä ja kuvapyynnöt