Psoriaatikoiden hoidonohjauksessa alueellisia eroja

Psoriasisliiton tuoreen selvityksen mukaan psoriaatikoiden hoidonohjauksen käytännöt vaihtelevat maamme ihotautipoliklinikoilla. Suuressa osassa poliklinikoista hoidonohjaus on järjestetty ensidiagnoosin saamisen jälkeen, mutta jatko-ohjausta psoriasispotilaat saavat vaihtelevasti eri puolilla Suomea.  Psoriasisliitto avasi lokakuun alussa psoriaatikoita neuvovan maksuttoman Psorilinjan, jossa soittajat pääsevät keskustelemaan sairauteen perehtyneen erikoissairaanhoitajan kanssa.

Psoriasisliitto kartoitti syyskuussa 2011 psoriasispotilaiden hoidonohjauskäytännöt Suomen 22 ihotautipoliklinikalla. Tulosten mukaan sairaanhoitajan antamaan hoidonohjaukseen pääsee erikoislääkärikäynnin jälkeen. Useimmin hoidonohjausta saavat valohoidossa käyvät potilaat, sillä he tapaavat hoitajan jokaisella käynnillä.

Joillakin poliklinikoilla on mahdollista saada puhelinneuvontaa vastaanottokäyntien välillä, mutta poliklinikoilla ei ole tarpeeksi resursseja hoitaa esimerkiksi terveyskeskuksessa diagnoosin saaneita potilaita.

Psoriasiksen hoitomallit vaihtelevat paikkakunnittain, ja vain harvoilla poliklinikoilla on erikseen nimetty psoriasishoitaja.

”Hoidonohjauksen merkitys potilaalle on tärkeä, sillä terveyskeskuksissa tietämys taudista koetaan vähäiseksi eikä lääkärin vastaanotolla ole tarpeeksi aikaa käsitellä esimerkiksi sairauden vaikutusta psyykkiseen hyvinvointiin. Potilaat ovat myös sitä mieltä, että lähetteen saaminen erikoissairaanhoitoon on aivan liian vaikeaa”, kertoo toiminnanjohtaja Sonja Bäckman Psoriasisliitosta.

Suurin osa poliklinikoista tarjoaa hoidon ohjausta heti psoriasisdiagnoosin jälkeen. Tästä eteenpäin psoriaatikko saattaa tuntea olevansa yksin sairauden kanssa.

”Psoriasis on krooninen sairaus, jolle on ominaista oireiden aaltoilevuus. Psoriasista sairastava saa Psorilinjan avulla yhteyden psoriasiksen hoidon ammattilaiseen juuri silloin, kun hän sitä itse eniten tarvitsee eikä hänen tarvitse jäädä odottelemaan sairauden pahenemista ja stressin lisääntymistä. On kuitenkin muistettava, että Psorilinja tukee yleistä terveydenhuoltoamme, ei korvaa sitä” Bäckman kertoo.

Psorilinja neuvoo potilaita

Psorilinja on maksuton puhelinpalvelu, jossa psoriasispotilaat voivat keskustella psoriasikseen perehtyneen ihohoitajan kanssa. Psoriasisliiton palvelulinjalle voivat soittaa myös potilaiden läheiset.

”Psorilinja opastaa ja tukee kaikissa psoriasiksen hoitoon liittyvissä ongelmatilanteissa ja aina kun joku asia hoidossa tai ihossa askarruttaa”, kertoo erikoissairaanhoitaja Maria Aitasalo Psorilinjasta.

Psorilinja on auki maanantaista keskiviikkoon klo 12–18, puh. 0800–557 767 Lisätietoja Psorilinjasta löydät osoitteesta www.psorilinja.fi.

Lisätiedot:

Sonja Bäckman

Psoriasisliitto ry

sonja.backman@psori.fi

Psorilinjan tekemään kyselyyn vastasivat kaikki Suomen ihotautipoliklinikat.

Haastattelut tehtiin puhelimitse syyskuussa 2011.