Reppureissaaja: yövy ekologisesti

Reppureissaaminen on mukava tapa matkustaa. Aasia ja Australia ovat reppureissaajien suosiossa, ja alueilla on helppo matkustaa. Tämän lisäksi ympäristöystävällinen teko on ekologisen hotellin valinta majapaikaksi. Hotels.com esittelee ympäristöystävällisiä hotelleja ja antaa vinkkejä ekologisempaan matkustamiseen.

Royal Cliff Beach Resort, Pattaya, Thaimaa (neljä ja puoli tähteä)

Perustamisestaan eli vuodesta 1973 lähtien Royal Cliff Beach Resort Thaimaan Pattayalla on ollut mukana ympäristönsuojelussa. Hotelli on ensimmäisenä Thaimaassa saanut ISO 14001 -sertifikaatin, joka on yksi maailman tunnetuimmista ympäristöjärjestelmistä. Hotelli käyttää muun muassa käsiteltyä jätevettä puutarhanhoidossa, kierrättää jätteensä ja istuttaa uhanalaisia puita. Hotelli rohkaisee myös henkilökuntaansa sekä vieraita vähentämään energiankäyttöä, ja osallistuu rantojen ja teiden siivoukseen yhdessä paikallisten yhteisöjen kanssa. Hinnat alkaen 98 euroa yöltä.

Puri Lumbung, Bali, Indonesia (kaksi tähteä)

Tämä hotelli itsessään on pieni ekoturismiprojekti, jonka tarkoitus on suojella Mundukin koskematonta luontoa ja paikallista kulttuuria. Mundukin kylän asukkaita on mukana hotellin ekoprojektissa, joka työllistämisen lisäksi opettaa paikallisille, miten säilyttää sademetsä ja suojella vesistöjä. Hotelli on myös rakennettu paikallisten voimin lähialueen raaka-aineista. Nuoria kyläläisiä myös rohkaistaan pitämään yllä perinteisiä kädentaitoja sekä musiikkia ja tanssia. Hinnat alkaen 63 euroa yöltä.

Kuva: Puri Lumbung

Wolgan Valley Resort and Spa, Wolgan Valley, Australia (viisi tähteä)

Tämä kylpylähotelli tunnetaan yhtenä Australian ympäristöystävällisimmistä hotelleista. Hotelli sijaitsee Greater Blue Mountains -luonnonpuiston alueella, joka on yksi UNESCO:n maailmanperintökohteista. Hotelli on saanut kansainvälisesti hyväksytyn CarboNZero-serfitikaatin kasvihuonepäästöjen vähentämisen ansiosta. Lisäksi hotelli on istuttanut 175 000 puuta ja osallistuu alkuperäislajien suojeluun luonnonpuiston alueella. Hinnat alkaen 1 390 euroa yöltä.

Kuva: Wolgan Valley

Piccolo Hotel, Kuala Lumpur, Malesia (neljä tähteä)

Malesian pääkaupungissa Kuala Lumpurissa sijaitseva Piccolo-hotelli kertoo ideologiaansa kuuluvan maailman säilyttämisen myös tuleville sukupolville. Hotellille tärkein suojelukohde on meri. Hotelli on mukana paikallisten kansalaisjärjestöjen kanssa huolehtimassa meren hyvinvoinnista osallistumalla muun muassa korallien ja merihevosten suojeluun. Hotelli myös kiinnittää huomiota energian ja veden kulutukseen. Hinnat alkaen 60 euroa yöltä.

Urbn Hotel, Shanghai, Kiina

Urbn-hotelli Shanghaissa on Kiinan ensimmäinen hiilineutraalihotelli. Hotellin rakennusvaiheessa on käytetty ainoastaan paikallisia materiaaleja, ja lisäksi hotelli hyödyntää kierrätysmateriaaleja, luomutuotteita siivouksessa sekä energiatehokkaita ratkaisuja lämmityksen ja ilmastoinnin osalta. Hotelli osallistuu myös The Million Tree -projektiin, jonka tarkoituksena on istuttaa miljoona puuta kasvihuonekaasujen vähentämiseksi ja aavikoitumisen estämiseksi Mongoliassa. Hinnat alkaen 144 euroa yöltä.

Kuva: URBN Hotel

Ekologisesti matkaavan muistilista:

-         suosi lähiruokaa

-         kulje lyhyet matkat jalkaisin tai pyörällä

-         tue paikallisia ostamalla heidän tekemiään tuotteita tuliaisiksi

-         kierrätä kirjoja uusien ostamisen sijaan

Lisätietoja osoitteessa www.hotels.com tai numerossa 010 808 097.

• Hinnat ovat esimerkkejä kahden hengen huoneesta per yö.
  • Hinnat on tarkistettu 28.9.2010, joten muutokset ovat mahdollisia.

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelu Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto@hotels.com

Aino Ruikka                    aino.ruikka(at)acsanafor.fi                                   +358 40 706 8021

Sanna Aaltonen              sanna.aaltonen(at)acsanafor.fi           +358 40 840 6368

Kate Hopcraft                khopcraft(at)hotels.com                    +44 20 7019 2165

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu yli 130 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen jo 1,8 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista. Hotels.com voitti Webuser-lehden jakaman Gold Award -palkinnon parhaana hotellivaraussivustona helmikuussa 2009. Tällä hetkellä Hotels.com-sivustoja on maailmanlaajuisesti yli 70, mukaan lukien 31 sivustoa 24 eri kielellä EMEA-alueella. Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097.