• AC-Sanafor/

Sääntömuutokset nostivat voiteluaineet entistä tärkeämpään rooliin McLarenin kisamenestyksessä

TIEDOTE 3.9.2008

Syyskuussa ajetaan kauden vaativimmat osakilpailut

Tänä vuonna kaksi vaativinta Grand Prix -osakilpailua ajetaan peräkkäisinä viikonloppuina. Belgian ja Italian kisat asettavat autojen moottorit ja vaihdelaatikot tavallista kovemmalle rasitukselle uusien sääntömuutosten myötä. Television katsojat eivät välttämättä tiedä miten tärkeässä roolissa esimerkiksi voiteluaine on silloin, kun auton suorituskyvystä halutaan saada kaikki irti. Vodafone McLaren Mercedes -talli ja Mobil 1:n tekninen tiimi analysoivat Kovalaisen ja Hamiltonin autojen moottoriöljyt yhden kisaviikonlopun aikana keskimäärin 20 kertaa.

Vuodesta 2006 lähtien Grand Prix -kilpailuja on pyritty tiukentamaan teknisillä säännöksillä. Tänä vuonna tehtyjen sääntömuutosten mukaan tallit joutuvat muun muassa ajamaan kaksi peräkkäistä osakilpailua samalla moottorilla sekä neljä perättäistä osakilpailua samalla vaihdelaatikolla. Moottoria ei myöskään saa muunnella kauden aikana. Uusien säännösten vuoksi autojen suorituskyky on joutunut entistä kovempaan testiin, ja eroa toisiin talleihin haetaan esimerkiksi voiteluaineiden avulla.

– Moottoria voidaan pitää auton sydämenä ja moottoriöljyä sen verenä. Samalla tavoin kuin verikoe kertoo ihmisen terveydestä, voi öljynäyte varoittaa koneen tulevista mekaanisista ongelmista. Tavallisena kisaviikonloppuna teemme noin 20 moottoriöljyanalyysia, sanoo Technology Manager Bruce Crawley Mobil 1 Motorsportista.

Moottorin luotettavuus testissä

Voiteluaine joutuu erityisen koville kahdessa kauden nopeimmassa osakilpailussa, Belgian Spa-Francochampsissa ja Italian Monzassa. Tänä vuonna Belgian ja Italian kisat ajetaan peräkkäisinä viikonloppuina, joten tallit voivat joutua kilpailemaan ne samalla moottorilla ja vaihdelaatikolla.

Näillä radoilla moottori joutuu tavallista kovemman rasituksen alaiseksi, sillä esimerkiksi Monzassa keskinopeus nousee parhaimmillaan 240 kilometriin tunnissa. Nopeimmillaan Italian osakilpailussa ajetaan 340 kilometriä tunnissa maalisuoran lopussa, jolloin kaasun ollessa pohjassa moottori ja moottoriöljy joutuvat kestämään 19 000 kierrosta minuutissa.

– Moottorin luotettavuus on kovimmassa testissä juuri näissä osakilpailuissa. Mobil 1 -moottoriöljy on yksi syy siihen, että moottoriemme luotettavuus oli lähellä 100 prosenttia viime vuonna. Uskomme, että tänä vuonna käy samoin, toteaa Mercedes-Benz Motorsportsin Vice President Norbert Haug.

Kehitystyö jatkuu

Uudesta vaihdelaatikkoa koskevasta säännöstä McLarenin auto on jo selvinnyt. Talli käyttää autoissaan Mobil Racing Synthetic -vaihdeöljyä.

– Vaikka vaihdelaatikko on osoittanut jo luotettavuutensa, teemme jatkuvaa kehitystyötä ja etsimme uusia tapoja vähentää kitkaa vaihteistossa. Pyrimme tuottamaan voiteluaineen, jossa olisi entistä matalampi sisäinen kitka. Silloin kuljettaja voi ohjata vaihdelaatikon kautta enemmän energiaa akseliin ja takapyöriin, eli auton suorituskyky kasvaa, Crawley kertoo.

Myös akselien ja laakerien voitelu on suuressa roolissa, kun haetaan maksimaalista suorituskykyä ja luotettavuutta. Erityisen kovan rasituksen alaiseksi ne joutuvat lähdön aikana. McLaren käyttää laakereissa Mobilith SHC 22O -voiteluainetta ja akseleissa synteettistä Mobilith SHC 1500 -akselirasvaa.

– Yhteistyömme ExxonMobilin kanssa on yksi tärkeä tekijä, kun haetaan sitä pientä eroa, joka tekee autosta voittoisan, toteaa tallipäällikkö Ron Dennis Vodafone McLaren Mercedesiltä.

Lisätiedot:
Viestintätoimisto AC-Sanafor
Kirsi Pere
kirsi.pere(a)acsanafor.fi

www.mobil1.fi

Asiakkaat ovat luottaneet ExxonMobilin voiteluaineisiin jo yli 130 vuotta. ExxonMobilin tuotteita markkinoidaan lähes 200 maassa. Tuotteet edustavat suorituskykyä, innovatiivisuutta ja asiantuntemusta. Synteettisten voiteluöljyjen toimialajohtaja ExxonMobil valmistaa tuotteita auto- ja tukkukaupan sekä eri teollisuustuotannon aloille. ExxonMobil ymmärtää, että liiketaloudellinen menestys ja sosiaalinen vastuu kulkevat käsi kädessä. Siksi ExxonMobil työskentelee tiiviisti tukeakseen yhteisöjä, joissa se toimii sitoutuen ylläpitämään korkeimmat eettiset periaatteet, noudattamaan paikallista lainsäädäntöä sekä kunnioittamaan paikallisia ja kansallisia kulttuureja. ExxonMobil -nimeä käytetään tarkoituksenmukaisesti, kun viitataan Exxon Mobil Corporationiin tai johonkin sen kanssa samaan konserniin kuuluvaan yhtiöön.