• AC-Sanafor/

Sata euroa riittää viiden tähden hotellimajoitukseen - Suunnaksi Jakarta, Melbourne tai Varsova

Vasta julkaistun Hotels.comin Hotel Price Index -tutkimuksen (HPI) mukaan hotelliyön viiden tähden hotellissa voi saada vain sadalla eurolla. Vuonna 2009 sata euroa riitti luksusmajoitukseen Jakartassa, Melbournessa ja Varsovassa. HPI on tutkimus hotellihinnoista eri puolilla maailmaa, uusin HPI-raportti tarkastelee vuoden 2009 hotellihintoja.

Varsovassa sai viiden tähden majoituksen sadalla eurolla jo vuonna 2008, mutta Jakarta ja Melbourne ovat uusia edullisia luksuskohteita. Vuosi sitten julkaistun HPI-raportin mukaan viiden tähden majoitukseen riitti tuolloin sata euroa muun muassa Balilla ja Pisassa. Tällä hetkellä matkailijoille, jotka ovat valmiita sijoittamaan hotellihuoneeseensa 150 euroa, on tarjolla laaja valikoima viiden tähden hotelleja esimerkiksi Las Vegasissa, Oslossa, Sydneyssä ja Mexico Cityssä. Yhteensä näitä kohteita löytyy jopa 27 eri maasta. Sen sijaan suosituissa kaupunkilomakohteissa kuten Pariisissa, Venetsiassa ja Los Angelesissa 150 euroa riittää enää kolmen tähden majoitukseen. New Yorkissa 150 eurolla saa ainoastaan kahden tähden huoneen (kts. taulukko 1). Budjettimatkailijakin voi korottaa tähtiluokitusta - vain kymmenellä eurolla Pienellä budjetilla matkustavien kannattaa myös kiinnittää huomiota tähtiluokitukseen. Useissa kohteissa kahden ja kolmen tähden hotellien hinnoissa saattaa olla vain pieni ero, jolloin jopa kymmenen euroa riittää tähtiluokituksen korotukseen. Tällaisia kohteita ovat esimerkiksi München, Madrid ja Varsova. Münchenissä kahden tähden huone maksaa 87 euroa ja kolmen tähden huone 94 euroa. Madridissa kaksi tähteä saa 78 eurolla ja kolme tähteä 84 eurolla. Varsovassa kahden tähden huone maksaa 62 euroa ja kolmen tähden huone 68 euroa (kts. taulukko 2). Hotels.comin Hotel Price Index on säännöllinen tutkimus hotellihinnoista merkittävimmissä matkakohteissa ympäri maailman. Hotellien hintaindeksi perustuu Hotels.com-sivustolla tehtyihin varauksiin. Esitetyt hinnat eivät ole listahintoja vaan asiakkaiden todella maksamia hintoja. Uusin Hotel Price Index -raportti tarkasteli vuoden 2009 hotellihintoja verrattuna vuoden 2008 hintoihin.