Sharm El Sheikhin hotellihinnat romahtivat vuonna 2011

Viime vuonna hotellihuoneiden hinnat laskivat monissa maissa. Hintakehityksestä kertoo Hotels.comin julkaisema tuore Hotel Price Index -raportti. Esimerkiksi monissa arabimaissa hinnat ovat romahtaneet. Normaalisti turisteja täynnä olevat paikat ovat nyt vapaita ruuhkista. Myös Latinalaisesta Amerikasta ja Aasiasta voi löytää aiempaa halvempia hotellihuoneita.

Arabimaissa hinnat romahtivat

Viime vuonna monessa arabimaassa hotelliöiden hinnat laskivat merkittävästi. Hintojen laskuun vaikutti merkittävästi arabikevään poliittinen kuohunta, jonka kiivaimpina hetkinä moniin maihin ei edes voinut matkustaa. Nyt tilanne on kuitenkin useimmissa paikoissa rauhoittunut. Vähentynyt turistien ja liikematkailijoiden määrä hilasi vuonna 2011 hintoja alaspäin: Egyptissä hotellihuoneiden hinnat laskivat keskimäärin 26 % vuoden 2010 tasoon verrattuna. Suomalaistenkin suosimassa ranta- ja sukelluskohteessa, Sharm El Sheikhissä, hinnat laskivat jopa 30 %.

Hotellihuoneiden hinnat ovat laskeneet tuntuvasti myös maissa, jotka välttyivät pahimmilta levottomuuksilta. Esimerkiksi Libanonissa hintataso laski kokonaiset 21 %, ainakin osittain naapurimaa Syyrian kuohunnan ansiosta. Qatarissa majoituksen hinnat ovat laskeneet jopa 22 %.

Alhaisia hintoja latinalaisessa Amerikassa

Myös Latinalaisesta Amerikasta löytyy maita, joissa hotellihuoneiden hinnat ovat laskeneet merkittävästi. Esimerkiksi tutustuessaan Perun inkatemppeleihin, Venezuelan hiekkarantoihin tai Ecuadorin viidakoihin matkailija pystyi vuonna 2011 majoittumaan keskimäärin 10 % halvemmalla toissa vuoteen nähden. Myös Chilessä hotellihuoneiden hinnat alenivat 8 %.

Japanissa ja Kiinassa dramaattinen hintojen lasku

Viime vuonna tapahtuneiden luonnonmullistusten ja Fukushiman katastrofin seurauksena hotelliöiden hinnat laskivat nousevan auringon maassa 12 %. Onnettomuudet vaikuttivat kysyntään ja sitä kautta hotellihintoihin koko maassa, vaikka itse onnettomuusalue oli huomattavasti pienempi. Esimerkiksi Hiroshiman kaupungin hotelliöiden hinnat tippuivat 17 %, vaikka edellä mainitut onnettomuudet eivät aiheuttaneet lainkaan suoranaisia tuhoja kaupungille.

Kiinan Shanghaissa hotellihinnat laskivat kokonaiset 22 %. Tämä johtui pitkälti vuoden 2010 maailmannäyttelyn aikaisen hintapiikin tasoittumisesta sekä kaupungin hotellihuoneiden määrän kasvusta. Myös pääkaupunki Pekingin hotellihinnat laskivat 8 %.

Taulukko 1: Maat, joissa hotellihinnat alenivat prosentuaalisesti eniten.

Maa Keskihinta vuonna 2011 Keskihinta vuonna 2010 Muutosprosentti
Egypti 74 € 100 € -26 %
Qatar 136 € 175 € -22 %
Libanon 112 € 141 € -21 %
Filippiinit 65 € 77 € -15 %
Tunisia 64 € 75 € -14 %
Dominikaaninen tasavalta 110 € 125 € -12 %
Japani 93 € 105 € -12 %
Kambodzha 50 € 55 € -11 %
Venezuela 125 € 140 € -10 %
Bulgaria 57 € 63 € -10 %
Peru 89 € 99 € -10 %
Ecuador 84 € 93 € -10 %

Taulukko 2: Kaupungit, joissa hotellihinnat alenivat prosentuaalisesti eniten.

Kaupunki Keskihinta vuonna 2011 Keskihinta vuonna 2010 Muutosprosentti
Sharm El Sheikh            78 €          112 € -30%
Luxor            60 €            82 € -27%
Ko Samui            86 €          112 € -24%
Doha          136 €          175 € -22%
Monte Carlo          145 €          186 € -22%
Shanghai            71 €            91 € -22%
Beirut          112 €          140 € -20%
Fes            67 €            81 € -18%
Hiroshima            73 €            87 € -17%
Hanoi            45 €            54 € -17%
Algiers          185 €          217 € -15%
New Delhi            74 €            85 € -13%
Kairo          107 €          123 € -13%
Bali            93 €          105 € -12%
Amalfi          165 €          187 € -12%
Tokio            99 €          110 € -10%
Tunis            79 €            87 € -9%
Kiova            96 €          105 € -9%
Capri          207 €          227 € -9%

Hotels.comin Hotel Price Index (HPI®) on säännöllinen tutkimus hotellihinnoista merkittävimmissä matkakohteissa ympäri maailman. HPI® eli hotellien hintaindeksi perustuu Hotels.com-sivustolla tehtyihin varauksiin. Esitetyt hinnat eivät ole listahintoja vaan asiakkaiden maksamia todellisia hintoja vuonna 2011. Hintatiedot perustuvat noin 142 000 hotelliin yli 19 800 kohteessa ympäri maailman

Lisätiedot, kuvapyynnöt tai Hotels.comin edustajien haastattelupyynnöt Hotels.com-lehdistöpalvelusta: lehdisto (at) hotels.com tai soita viestintätoimisto AC-Sanafor 040 766 8874 tai 040 706 8021.

Hotels.com:

Yvonne Bonanati
Senior PR Manager
Hotels.com
ybonanati@expedia.com

Hotels.com

Hotels.com on osa kaikilla merkittävillä markkinoilla toimivaa Expedia-ryhmää ja sen valikoimiin kuuluu lähes 149 000 laadukasta hotellia, huoneistoa ja B&B-majapaikkaa ympäri maailmaa. Jos asiakas löytää muualta halvemman hinnan etukäteen maksamalleen hotellihuoneelle, tarjoaa Hotels.com kyseisen hotellihuoneen asiakkaalle samaan hintaan. Hotels.com neuvottelee käyttäjille parhaat hinnat sekä tarjoaa käyttäjilleen yli 6,5 miljoonaa asiakasarviota esittelemistään kohteista.

Matkailijat voivat tehdä varauksen internetissä tai soittamalla monikieliseen asiakaspalvelunumeroon +358 10 808 097. Vuoden 2011 aikana Hotels.com toi markkinoille ilmaisen iPad-sovelluksen sekä useita ilmaisia älypuhelinsovelluksia. Sovellusten kautta asiakkaat voivat etsiä ja tehdä varauksia yli 20 000 viime hetken tarjouksen joukosta. Sovellukset ovat saatavilla yli 30 kielellä, mukaan lukien suomeksi. Sovellusten avulla käyttäjät voivat myös suodattaa ja lajitella hotelleja, lukea asiakasarvioita sekä löytää viime hetken tarjouksia läheltä omaa sijaintiaan.

Hotels.com on hiljattain lanseerannut Welcome Rewards™ -kanta-asiakasohjelmansa maailmanlaajuisesti. Welcome Rewardsissa™ asiakas saa yhden palkintoyön jokaista kymmentä Hotels.comin kautta varattua yötä kohden. Maksettavaksi jäävät vain verot ja mahdolliset lisämaksut. Hotels.comin sivuilta löytyvät ehdot ja säännöt ovat voimassa.