SITRA SIJOITTAA ROVANIEMELÄISEEN NORRHYDROON

TIEDOTE 15.9.2009 SITRA SIJOITTAA ROVANIEMELÄISEEN NORRHYDROON Sitran Energiaohjelma ja pääomasijoittaja Profita ovat sijoittaneet Rovaniemellä toimivaan Norrhydroon yhteensä kaksi miljoonaa euroa. Tavoitteena on saada Norrdigi-innovaatiolle kansainvälinen läpimurto. Norrhydro on johtava hydrauliikkasylinterien valmistaja. Sijoituksen ansiosta yhtiöllä on hyvät mahdollisuudet nousta arvoketjussa ylöspäin komponenttivalmistajasta kansainväliseksi järjestelmätoimittajaksi. ”Huominen ei ole uusi eilinen. Tämän on Norrhydron johto oivaltanut panostaessaan voimakkaasti digitaalihydrauliikan tuotekehitykseen nimenomaan laskusuhdanteen aikana noustakseen uuteen kasvuun teknologiatoimittajana.” toteaa Risto Kalske Sitran Energiaohjelmasta. ”Uskomme yhtiön ripeään arvonnousuun sen tuodessa markkinoille hydrauliikan teollisuutta mullistavan ratkaisunsa” toteaa Kalske. Norrhydron ja Tampereen teknillisen yliopiston kehittämä digitaalihydrauliikkaratkaisu, Norrdigi, on ensimmäinen innovaatio, joka vähentää radikaalisti voimansiirtosovellutuksissa syntyviä hiilidioksidipäästöjä energiatehokkuutta lisäämällä. Hydrauliset järjestelmät ovat maailmassa eniten käytettyjä voimansiirtojärjestelmiä. Norrdigi-innovaatio nostaa tehtyjen tutkimusten mukaan niiden hyötysuhteen yli kuusinkertaiseksi verrattuna nykyisin käytössä oleviin järjestelmiin. Jos kaikkien toiminnassa olevien koneiden hydrauliset järjestelmät korvattaisiin Norrdigi-ratkaisulla, säästyisi energiamäärä, joka vastaa 500 keskikokoisen ydinvoimalan tehoa. Kun esimerkiksi yksi raskas maansiirtokone käyttää polttoainetta 40–50 henkilöauton verran, on helppo ymmärtää, että parantunut hyötysuhde tuottaa rajatummallakin uuden innovaation käyttöönotolla merkittäviä vähennyksiä koneiden hiilidioksidipäästöihin. Norrdigi-ratkaisu perustuu sylinterien mäntien pinta-alojen portaittaiseen säätöön digitaaliventtiilien avulla, kuristuksettomaan ohjaukseen ja energian talteenottoon. Se parantaa järjestelmien ohjattavuutta, vikasietoisuutta, yksinkertaistaa rakenteita, pienentää käyttötehon tarvetta ja rakennekustannuksia. ”Sitran ja Profitan sijoitukset mahdollistavat Norrdigin viennin kansainvälisille markkinoille. Uskomme myös, että Sitran edustus yhtiön hallituksessa tuo meille osaamista, jota tarvitsemme edessä olevan teknologiamurroksen ja kansainvälistymisen aikana”, Norrhydro Oy:n toimitusjohtaja Yrjö Trög sanoo. *********************************************** Norrhydro Oy on johtava suomalainen hydraulisylinterien kehittämiseen ja valmistukseen erikoistunut teollisuusyritys. Sen liikevaihto vuonna 2008 oli noin 16 miljoonaa euroa ja sen henkilöstön määrä noin 100. Yhtiön tehdas sijaitsee Rovaniemellä. Yhtiö tekee tuotekehitysyhteistyötä Tampereen teknillisen yliopiston hydrauliikkalaitoksen kanssa. Vuoden 2009 aikana yritys on hakenut neljääkymmentäviittä digitaalista hydraulisovellutusta koskevaa kansainvälistä patenttivaatimusta. Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra. Suomen kilpailukyky ja suomalaisten hyvinvointi edellyttävät laaja-alaisia ja syvällisiä muutoksia. Sitra ennakoi tulevaa ja edistää muutoksia yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Suomen kannalta keskeisiin haasteisiin Sitra tarttuu ohjelmien ja strategiaprosessien avulla. Sitra on itsenäinen julkisoikeudellinen rahasto, jonka tehtävä on rakentaa huomisen menestyvää Suomea. Profita Group on suomalainen pääomasijoittaja, joka tarjoaa oman pääoman ehtoisia rahoitus- ja omistusratkaisuja yritysjärjestelyissä, johdon yritysostoissa ja yritysten kasvutilanteissa. Profita Group hallinnoi rahastoissaan 200 miljoonan euron pääomia ja on omistajana noin 100 suomalaisessa yrityksessä, joiden liikevaihto on noin 900 miljoonaa euroa ja henkilöstö noin 6000. Profita Groupin palveluksessa on 19 henkeä ja kokemusta pääomasijoitustoiminnasta vuodesta 1987. Lisätietoja: Sitra, liiketoimintajohtaja Risto Kalske, 050-368 4054, risto.kalske(at)sitra.fi, www.sitra.fi Norrhydro, toimitusjohtaja Yrjö Trög, 0400 291 229, yrjo.trog(at)norrhydro.com, www.norrhydro.com