Skanskan Manskun Rasti palkittiin parhaana BIM-kohteena

Skanskan Mannerheimintien ja Hakamäentien risteykseen urakoima toimistorakennuksien kokonaisuus ”Manskun Rasti” on tänään valittu vuoden parhaaksi suomalaiseksi tietomallinnuskohteeksi Tekla BIM Awards -mallikilpailussa.

Helsingin Ruskeasuolle nouseva Manskun Rasti koostuu neljästä toimistotalosta, joista ensimmäiseen muuttaa Skanskan Suomen pääkonttori. Urakan ensimmäinen vaihe valmistuu ensi vuonna käsittäen kaksi 8-kerroksista toimistorakennusta. Toimistorakennuksien kokonaislaajuus on yhteensä 33 000 kerrosneliömetriä. Kohteen rakennuttaja on Skanska Commercial Development Finland.

Manskun Rastin suunnittelussa ja urakoinnissa tietomallin käyttöaste on ollut erittäin korkea. Tietomalliin on liitetty myös toimistorakennuksia ympäröivä maasto ja kaivannot. Skanska tutkii myös, miten rakennusurakan aikana syntynyttä mallia on mahdollista hyödyntää myös toimistorakennuksien elinkaaren varrella kohteiden ylläpidossa.

– Kohde täyttää kaikki mallikilpailun tuomariston valintakriteerit. Tietomallin hyödyntäminen ja käyttö kohteessa on ollut uraauurtavaa. Urakalle luotua tuotantomallia, johon on yhdistetty eri alojen mallit, on hyödynnetty erittäin monipuolisesti muun muassa työturvallisuuden näkökulmasta, Teklan Building & Construction -liiketoiminta-alueen Suomen toimintojen johtaja ja BIM Awards -mallikilpailun tuomari Heikki Haikonen perustelee tuomariston valintaa.

– Mallia on hyödynnetty hienosti myös projektiosapuolten yhteistyöhön ja tiedonsiirtoon. Tässä projektissa BIM-prosessi on viety uudelle tasolle, ja voidaankin puhua tietomallin sijaan tuotantomallista,

Haikonen täsmentää.

– Olemme todella otettuja voitosta. Tämä on osoitus siitä, että myös muut arvostavat Skanskan työtä tietomallintamisen edelläkävijöinä, kehittäjinä ja hyödyntäjinä. Tulemme varmasti myös jatkossa ottamaan kaiken irti ohjelmistojen ominaisuuksista, Skanskan kansainvälisen tietomallinnuskeskuksen johtaja Ilkka Romo sanoo.

– Malli on aito työkalu rakennusprosessin jokaiseen vaiheeseen, niin hankintatoimeen kuin toteutukseenkin. Mallista löytyy helposti ja nopeasti ajantasaista tietoa työmaan hyödynnettäväksi. Työmaalla mallinnusta on käytetty työn suunnittelun apuvälineenä, joka pystyy ottamaan huomioon myös esimerkiksi asentajien työn. Mallin ansiosta olemme pystyneet parantamaan myös aikatauluvalvontaa erityisesti pitkäkestoisissa työvaiheissa, Manskun Rastista vastaava tulosyksikön johtaja Jussi Ranne kertoo.

Teklan järjestämässä Tekla BIM Awards -mallikilpailussa palkitaan vuosittain paras tietomallinnuskohde. Mallikilpailu järjestettiin tänä vuonna tässä muodossa kolmatta kertaa. Voittaja julkistettiin BIM Forumissa, joka on Teklan vuosittain järjestämä seminaari alan ammattilaisille.

Kilpailuun osallistui tänä vuonna 19 projektia. Tuomariston kunniamaininnan saivat Kauppakeskus Willa (Finnmap Consulting Oy), Ekokem Voimala 2 (Ramboll Finland Oy), Puuviikki (A-Insinöörit suunnittelu Oy) ja AHHAA Tiedekeskus (DMT Insenerid OÜ). Yleisöäänen voittaja oli Suomen Messut, Helsingin Messukeskus, Näyttelyhalli 7 (Aaro Kohonen Oy).

Kilpailun tuomaristoon kuuluivat Reijo Kangas (Tekes), Johanna Hellsten (Rakennuslehti), Heikki Haikonen (Tekla), Antti Hämäläinen (Tekla) ja Ragnar Wessman (Tekla).

Lisätietoja:

Heikki Haikonen, Building & Construction -liiketoiminta-alueen Suomen toimintojen johtaja, Tekla Oyj, puh. 040 052 6285, heikki.haikonen (at) tekla.com

Ilkka Romo, kehityspäällikkö, Skanska Oy, puh. 050 520 1596, ilkka.romo (at) skanska.fi

Tekla Oyj

Ohjelmistoyhtiö Tekla on edelläkävijä siirryttäessä digitaalisten tietomallien käyttöön. Yhtiö tarjoaa rakennus-, infra- ja energiatoimialoilla toimiville asiakkailleen yhä merkittävämpiä kilpailuetuja.

Teklan liikevaihto vuonna 2010 oli lähes 58 miljoonaa euroa ja liiketulos 10 miljoonaa euroa. Kansainvälisten toimintojen osuus liikevaihdosta oli noin 80 prosenttia.

Teklalla on asiakkaita 100 maassa, toimisto 15 maassa ja maailmanlaajuinen kumppaniverkosto. Konsernin palveluksessa on tällä hetkellä noin 500 henkilöä, josta lähes 200 ulkomailla. Yrityksen pääkonttori sijaitsee Espoossa. Tekla on perustettu vuonna 1966, ja se on yksi Suomen vanhimmista ohjelmistoyrityksistä. www.tekla.com

Teklasta tuli osa Trimble-konsernia heinäkuussa 2011.