• AC-Sanafor/

Suomalainen Helpten on valittu parhaaksi Saksan arvostetuimmassa telematiikka-alan kilpailussa

Saksan autoteollisuusliitto ja Telematik-Markt palkitsivat eilen Saksassa telematiikka-alan ansioituneimpia yrityksiä. Suomalainen ajotietopalveluja tarjoava kasvuyritys Helpten valittiin Telematik Award -kilpailun ECO-telematiikka -sarjan voittajaksi. Helpten oli finalistien joukossa ainoa suomalainen yritys tänä vuonna.

Helpten teki vaikutuksen tuomaristoon innovatiivisilla ympäristöystävällistä ajoa tukevilla ratkaisuilla, joiden avulla voidaan pienentää hiilidioksidipäästöjä ja ajaa taloudellisemmin. Helpten on ensimmäinen suomalaisyritys, joka on palkittu kilpailussa.

Telematik Award -kilpailu järjestetään kahden vuoden välein. Tänä vuonna Hannoverissa järjestettyyn kilpailuun osallistui 286 yritystä. Kilpailussa oli 10 eri sarjaa. Kilpailun järjesti Euroopan johtava telematiikka-alan järjestö Telematik-Markt yhteistyössä Saksan autoteollisuusliiton kanssa. Palkinnon jakoi Saksan autoteollisuusliiton johtaja Kay Lindemann ja Niedersachsenin alueen talousministeri Jörg Bode.

Saksassa telematiikka-ala on erittäin kilpailtu. Alalla toimivia yrityksiä on maassa jo yli tuhat. Helpten on toiminut Saksan markkinoilla vuodesta 2010 lähtien ja sen tavoitteena on Saksan lisäksi hakea kasvua myös muista Keski-Euroopan maista.

– Erityisesti Keski-Euroopassa autoilun ympäristövaikutuksiin ja taloudellisen ajamisen hyötyihin halutaan kiinnittää huomiota. Myös Suomessa vakuutusala ja yritykset, joissa on paljon ajoa, ovat kiinnostuneet ajotapa-analyyseistä, joiden avulla voidaan saada säästöjä ja tukea vihreämpää ajamista. Tämä palkinto on meille hieno saavutus, sanoo Helptenin toimitusjohtaja Sampo Hietanen.

Lisätietoja: Sampo Hietanen, toimitusjohtaja, Helpten Oy, p. 010 423 7088

Helpten Oy on suomalainen vuonna 2007 perustettu kasvava ja kehittyvä ajotieto-operaattori, joka tarjoaa ajotietopalveluja yrityksille ja autoilijoille. Helptenin perustajajäsenillä on yli 20 vuoden kansainvälinen kokemus telematiikan alalta. Helptenin palvelukonsepti on palkittu Ilmasto ja energia -aiheisessa INNOSUOMI-kilpailussa sekä saksalaisessa Telematik Award kilpailussa. Lisäksi Red Herring valitsi vuonna 2012 sadan innovatiivisimman ja lupaavimman eurooppalaisen yrityksen joukkoon. Nopeasti kansainvälistyvän Helptenin toimipisteet sijaitsevat Suomessa ja Saksassa. Ajotietopalvelujen avulla yritykset ja autoilijat säästävät aikaa, vaivaa ja rahaa. Pidemmällä aikavälillä palvelu vaikuttaa positiivisesti ajotapoihin, vähentää liikenteestä aiheutuvia päästöjä sekä tekee liikenteestä turvallisemman. www.helpten.fi